سنا
1401/04/31
10:39
مروری بر مهمترین اخبار بورسی رسانه‌ها طی هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بورسی منتشر شده در رسانه‌ها در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

هشدار درباره شیوه‌های کلاهبرداری از سهامداران عدالت


به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ امید ارباب مدیر امنیت اطلاعات سپرده‌گذاری مرکزی، درباره شیوه‌های کلاهبرداری از سهامداران عدالت، افزود: افراد باید توجه داشته باشند که هیچ ارگانی از طریق شماره تلفن همراه شخصی، اقدام به ارسال پیامک نمی‌کند. نکته مهم‌ترین اینکه تمام سامانه‌های دولتی با پسوند.IR تمام می‌شوند و پسوندهای دیگر مورد اعتماد نیستند.


این افراد با راه‌اندازی سایت‌های جعلی، اقدام به (فیشینگ) جمع آوری اطلاعات شخصی افراد با استفاده از ایمیل و وب سایت‌های جعلی می‌کنند و اشخاص را به سایت مشابه هدایت و به هر شکلی افراد را مجاب می‌کنند که اطلاعات بانکی خود را ارائه دهند.


مشاهده کل خبر



ارزش‌گذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا، تا دو هفته آینده/خروج تدریجی خودروسازان از زیان‌دهی


به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور پیش‌بینی کرد که با انجام قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و دارایی‌های این شرکت‌ها تا یکی دو هفته دیگر، واگذاری سهام این دو خودروساز تا مهرماه انجام شود.


او با اشاره به جلسه اخیر قطعه سازان با وزیر صمت، افزود: آن‌طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و دارایی‌هایشان از سوی تیم‌های مختلف کارشناسی با سرعت در حال انجام بوده و در مراحل پایانی خود است. به گفته این مقام صنفی، طی روزهای آینده ارزشگذاری سهام خودروسازان و شرکت‌های وابسته آنها انجام می‌شود.


مشاهده کل خبر



کوچ سرمایه به بازارهای موازی، آفت قیمت گذاری دستوری


به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ محمد مهدی زارع پور کارشناس بازار سرمایه معتقد است: قیمت گذاری دستوری، موجب عدم شفافیت، عدم اعتماد سرمایه گذاران و کوچ سرمایه از بازار سرمایه به بازارهای موازی می‌شود.


او قیمت گذاری دستوری را آفت بزرگ اقتصاد و ساده‌ترین روش برای کنترل کوتاه مدت تورم دانست و افزود: از روش قیمت گذاری دستوری در دنیا کمتر استفاده می‌شود بدلیل اینکه هزینه بسیار بالا و کارایی بسیار پایینی دارد. قیمت گذاری دستوری این سیگنال را به تولید کننده می‌دهد که با ریسک بیشتر و سود مورد انتظار کمتری روبرو است در نتیجه باعث کاهش رقابت، تحکیم انحصار، تضعیف تولید، کاهش رفاه، کاهش سرمایه گذاری و سرمایه گذاری مجدد خواهد شد.


مشاهده کل خبر



طرح مجلس، زمینه‌ساز ریزش اخیر بورس بود


به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ علی تیموری کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه طرح اخیر مجلس در ریزش اخیر بازار سهام اثر گذار بوده است، گفت: بورس از آینده‌ای مثبت برخوردار است و سهامداران نسبت به این بازار دید بلندمدت داشته باشند و با خودداری از رفتارهای هیجانی خود مانع از ایجاد ریزش بیشتر شاخص بورس در بازار شوند. طرح اخیر مجلس با عنوان «طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی»، به‌عنوان یک عقبگرد کامل تلقی می‌شود و نمی‌توان آن را به‌عنوان اقدام و تصمیم مثبت قلمداد کرد.


مسوولان بارها اعلام کردند که به دنبال ایجاد شفافیت در معاملات و قیمت‌گذاری‌ها هستند؛ این در حالی است که به‌طور حتم این طرح مجلس زمینه ساز از بین رفتن شفافیت‌ها خواهد شد و بعد از مدتی شاهد مشکلات وسیع در کشور خواهیم بود.


مشاهده کل خبر



پرداخت سود سنواتی ملی مس با سجام


به نقل از سمات؛ شرکت ملی صنایع مس ایران در یک اطلاعیه شفاف سازی در سامانه کدال اعلام کرد: منظور تسریع و تسهیل پرداخت مطالبات سنواتی سهامداران، از طریق اطلاعات سامانه سجام اقدام می‌کند.


بنابر الزام سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور تسهیل امور سهامداری و در جهت رعایت کامل قوانین و مقررات ماده ۲۴۰ لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت، امکان پرداخت مطالبات سود سهام سنوات قبل سهامداران از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار وتسویه وجوه و با استفاده از اطلاعات سجامی سهامداران فراهم شده است.


مشاهده کل خبر



بازار سهام در حال نوسان و انتظار است


به نقل از خبرگزار ایرنا؛ حسین عبدی، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: کانال فعلی شاخص بورس به عنوان سطوح حمایتی بازار تلقی می‌شود و بازار بیشتر از آنکه رشد یا افت کند، در حال نوسان و انتظار است.


او با تاکید بر اینکه معاملات بورس اکنون در فاز انتظار به سر می‌برد، افزود: در این شرایط سهامداران حقیقی و حقوقی در انتظار تعیین تکلیف مسایل تاثیرگذار بر بازار سهام و نیز تعیین مسیر اصلی بازار هستند تا معاملات به صورت کم حجم انجام می‌شود.


مشاهده کل خبر



گزارش پالایشی‌ها می‌تواند محرک بازار باشد


به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ حمید رضا افشار، کارشناس بازار سرمایه گفت: برگزاری مجامع و گزارش گروه پالایشی می‌تواند محرک اصلی برای مثبت شدن بازار سرمایه باشد. ارزش معاملات از اردیبهشت ماه سیر نزولی به خود گرفته است، بر این اساس، برای بهبود روند بازار باید ارزش معاملات روند مثبت به خود بگیرد.


او همچنین با اشاره به اینکه در یکی دو ماه اخیر شاهد خروج پول حقیقی با شیب نزولی در بازار بوده ایم، گفت: با این حال، شاخص کل به محدوده حمایتی نزدیک شده است و می‌تواند با افزایش قدرت خریدار روبرو شود و این حمایت برای شاخص بسیار حائز اهمیت است.


مشاهده کل خبر



مدیریت سفته بازی در تقاضا با عرضه خودرو در بورس کالا


به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزیت‌های ورود خودرو در بورس کالا گفت: این اقدام شرایط استانداردهای لازم را برای بخش عرضه و تقاضا فراهم می‌کند و از سوی دیگر نیز می‌توان سفته بازی در تقاضا را مدیریت کرد. هر چند درصد ارزش و سهم بازار این صنعت از کل بازار زیر ۲ درصد است، اما به لحاظ حجم معاملات و روند معاملات جزو گروه‌های موثر در بازار سرمایه شناخته می‌شود.


مشاهده کل خبر



طرح تنظیم بازار کالاهای بورسی باید به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود


به نقل از فارس، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با دخالت دولتی و رفتار تنظیم‌گری در بازار سرمایه کاملا مخالف هستیم، گفت: طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول عرضه در بورس کالا باید به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود؛ این طرح به دلیل ماهیت محتوایی آن ارتباط کاملا موضوعی با ماموریت‌های کمیسیون اقتصادی دارد، بنابراین به ریاست مجلس نامه نوشتیم که این طرح به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود تا همه جوانب آن کاملا در نظر گرفته شود.


مشاهده کل خبر




لیلی شهیر

انتهای خبر

0
0