بورس پرس
1403/01/07
11:46
آخرین تحولات بازارجهانی کامودیتی‌ها با کاهش قیمت طلا، افزایش نفت و فلزات

بازار جهانی کامودیتی ها در هفته گذشته میلادی با کاهش قیمت طلا، افزایش اندک بهای نفت و نوسان قیمت فلزات و محصولات پتروشیمی همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، آخرین وضعیت بازارهای جهانی از جمله قیمت طلا و نفت، شاخص دلار، روند فلزات پایه و ... از سوی کارگزاری بانک ملت اعلام شد.


براساس این گزارش، قیمت طلا در هفته اخیر، به دلیل تقویت ارزش دلار و احتمال شروع کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی اروپا به غیر از فدرال رزرو، کاهش یافت.


بهای معاملات نفت برنت نیز با افزایش جزیی و با توجه به احتمال انقباض عرضه و تقویت ارزش دلار به ۸۵ دلار در هر بشکه رسید. در این شرایط قیمت متانول در میان نقدینگی محدود و بازگشت تولید درحالی که عمدتا ثابت و قیمت متانول سی‌اف‌ار چین کاهشی بود اما کمبود موجودی انبارهای ساحلی و افت حجم عرضه در بازار باعث تقویت قیمت متانول در بازار نقدی چین شد.


این در حالی است که احتمالا عرضه وارداتی با بازگشت عرضه از ایران بهبود می‌یابد. بطوریکه در هفته اخیر برخی تولیدکنندگان ایرانی مشابه افزایش نرخ عملیاتی ۸۰ درصدی پتروشیمی زاگرس، تولید را افزایش داده‌اند و متانول ایرانی هم اکنون در دو بازار بزرگ هند و چین عرضه شده که با بیش از ۷۰ هزار تن انتظار می‌رود در هفته‌های آینده به هند برود.


همچنین در هفته اخیر فقدان تقاضای واردات، محموله‌های در دسترس فروخته نشده در آوریل و پیش بینی‌ها از مناقصه هند در هفته آینده منجر به کاهش قیمت اوره شد. بطوریکه قیمت اوره خاورمیانه به محدوده ۴۱۱ -۳۲۱ رسید و قیمت اوره فوب ایران در محدوده ۳۲۵ -۳۱۵ معامله شد.


با توجه به جو حاکم بر بازار فلزات پایه، قیمت آلومینیوم با خوش بینی نسبت به سطح تقاضا به بیش از ۲،۳۱۳ دلار در هر تن صعود کرد و در بالاترین سطح از ۳۱ ژانویه معامله شد.


قیمت مس نیز به دنبال نگرانی احتمالی در مورد بهبود اقتصاد چین، پس از صعود به کانال ۹ هزار دلاری هفته پیش از آن با ۲۱۸ دلار کاهش به ۸،۸۵۶ دلار سقوط کرد. اقدام اسملترهای چینی در کاهش عرضه همزمان با افزایش جزئی شاخص دلار آمریکا منجر به اصلاح قیمتی و عقب نشینی مس شد.


روند نزولی قیمت روی نیز به دلیل نگرانی بازار نسبت به تشدید عرضه با ۷۶ دلار کاهش به ۲،۴۸۶ دلار بر تن بازگشت. فعال شدن مجدد اسملتر Nordenham شرکت معدنی گلن‌کور در آلمان همزمان با کاهش نرخ بهره اولیه در اروپا و تقویت دلار بازار روی را تحت فشار قرارداد.


قیمت محموله‌های سنگ آهن نیز از ۱۰۵ دلار در هر تن (پایین‌ترین سطح ۷ ماه گذشته) با افزایش به ۱۱۵ دلار بر تن به دلیل احتمال بهبود تقاضای چین معامله شد.


جهت اطلاعات بیشتر و دریافت فایل به tacodal.ir و mellatbroker.ir مراجعه شود.



انتهای پیام




انتهای خبر

0
0