بورس پرس
1402/11/30
12:27
آخرین تحولات بازارجهانی کامودیتی‌ها با نوسان طلا، افزایش نفت و کاهش فلزات

بازار جهانی کامودیتی ها در هفته گذشته میلادی با نوسان مثبت و منفی طلا، افزایش نفت و کاهش قیمت فلزات همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، وضعیت بازارهای جهانی از جمله قیمت طلا و نفت، شاخص دلار، روند فلزات پایه و ... از سوی کارگزاری بانک ملت اعلام شد.


براساس این گزارش، بازار طلا در هفته اخیر، تحت تاثیر انتشار داده‌های CPI آمریکا تا ۱،۹۹۰ دلار افت کرد اما پس از آن در انتهای هفته مجددا به کانال ۲ هزار دلاری برگشت و با انتشار داده‌های PPI آمریکا، معاملات هفتگی را با ۲،۰۱۳ دلار به پایان رساند.


قیمت نفت برنت نیز تحت تاثیر چشم‌انداز مبهم و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و تلاش‌های اوپک پلاس در کاهش عرضه برای دومین هفته متوالی در ارقام بیش از ۸۰ دلار باقی ماند و در پایان هفته به ۸۳ دلار رسید. در این میان نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۷۸ دلار بر بشکه رسید.


قیمت متانول در آمریکا و اروپا هم با رشد همراه بود اما در بازار آسیا با توجه به تعطیلات سال نو چینی، قیمت‌ها متعادل باقی ماند. به اعتقاد فعالان بازار، متانول‌سازها در ایران، تحت تاثیر انفجارهای ۱۴ فوریه لوله‌ها گاز قرار نگرفتند. این پتروشیمی‌ها که از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی تعطیل شده بودند همچنان به دلیل کمبود گاز طبیعی تعطیل هستند و یا به صورت محدودی فعالیت می‌کنند.


قیمت اوره گرانول خاورمیانه در محدوده ۳۷۵ تا ۳۸۵ قرار داشت و اوره فوب ایران نیز ۳۵۰ تا ۳۵۲ دلار بر تن قیمت خورد. پتروشیمی خراسان، پس از انفجار شبکه گاز ایران، تولید را متوقف کرده و پس از راه‌اندازی واحد تولید ۴۹۵ هزارتنی در بجنورد در ۱۳ فوریه مجبور شد ۱۴ فوریه این واحد را مجددا تعطیل کند.


در بازار فلزات پایه، قیمت آلومینیوم با ۱۰ دلار افت مواجه شد و به ۲،۲۲۴ دلار بر تن در پایین‌ترین سطح قیمت یک ماه اخیر رسید. در شرایطی که از مدت ها پیش اخبار منفی از اقتصاد چین بر بازار فلزات پایه فشار وارد کرده و رشد شاخص دلار نیز در این عملکرد منفی موثر بود.


قیمت مس نیز افت گذشته را جبران کرد و با رشد در دو روز پایانی هفته به ۸،۴۷۸ دلار بر تن رسید. قیمت روی نیز با رشد همراه بود و در پایان هفته به ۲،۳۸۷ دلار بر تن رسید.


در بازار واردات سنگ آهن چین، قیمت به دلیل تعطیلات چین در ثبات بود و ۱۲۹.۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. با توجه به آن که هفته های پابانی سرمای زمستان، انتظار می‌رود فعالیت بازار سنگ آهن وارداتی در چین پس از تعطیلات به تدریج بهبود یابد.


جهت اطلاعات بیشتر و دریافت فایل به tacodal.ir مراجعه شود.



انتهای پیام




انتهای خبر

0
0