آوای آگاه
1402/10/30
13:35
تهاتر مطالبات ۳۰ همتی «پارسان» با خوراک گازی

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با حضور حداکثری صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آنها برگزار شد.

به گزارش آوای آگاه؛ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با حضور حداکثری صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آنها برگزار شد. مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:


مذاکرات با جهاد کشاورزی، دفتر معاون اول رئیس‌جمهور و مجلس، گذرگاه‌هایی بسیار سخت و نفس‌گیر بود. در نهایت، مطالبات ۳۰ همتی تا انتهای سال ۱۴۰۱ از دولت تصویب شد که دولت آن را با خوراک ما تهاتر کند.


سناریویی در نظر داریم؛ اینکه اوره حمایتی را در بورس عرضه کنیم تا جهاد کشاورزی اوره حمایتی را از بورس خریداری کند.


۲۲ میلیون تن در سال به دلیل فقدان خوراک گازی، ظرفیت تولیدی خود را در صنعت پتروشیمی از دست داده‌ایم.


تامین مالی مبتنی بر بدهی یکی از روش‌های تامین مالی پروژه‌های شرکت است. انتشار اوراق و صکوک و مذاکره با صندوق توسعه ملی را هم در دست اقدام داریم.


مشکلات مالی پروژه پتروشیمی کرمانشاه حل شده است و امیدواریم واحد آمونیاک این شرکت در نیمه اول سال آینده در مرحله پیش تولید قرار بگیرد.


درخصوص شرکت پتروشیمی تبریز گفته شد: طرح تولید پلی‌اتیلن سنگین و طرح تولید اتیلن استایرن مونومر در دست اجرا است که برآورد سرمایه‌گذاری طرح پلی‌اتیلن سنگین ۱۷۰ میلیون یورو و همچنین برآورد سرمایه‌گذاری طرح اتیلن بنزن مونومر ۱۱۰ میلیون یورو است و زمان بهره‌برداری این طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ خواهد بود.


درخصوص طرح پتروشیمی همت گفته شد: یک میلیون تن ظرفیت تولید اوره دارد و ویشرفت فیزیکی آن ۷.۲۱درصد است.


درخصوص پروژه پتروشیمی ستاره پارسیان گفته شد: این پروژه در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار برای تولید پروپیلن از متانول و تولید پروپیلن و همچنین اکریلو نیتروپل تاسیس شده و ظرفیت اسمی سالانه یک میلیون و ۱۹۶هزار تن محصول را دارد که در سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری می‌رسد.


ثبت مطالبات ۳۷ همتی اوره‌سازان در دفاتر دولت، قرارگیری پنج طرح این هلدینگ شامل طرح‌های پتروشیمی همت و پتروشیمی ستاره پارسیان و پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی تبریز و گوگردزدایی پالایشگاه شیراز و فاز دوم پتروشیمی کرمانشاه در فهرست طرح‌های پیشران ریاست‌جمهوری، تحقق عرضه ارزهای پیش‌بینی شده در سامانه نیما، هماهنگی در قیمت‌های فروش شرکت‌های زیرمجموعه، مذاکره با وزارت نفت در راستای مجوز حفاری برداشت گاز از میادین تعریف‌شده جهت جبران کمبود گاز و جبران ریسک‌های ناشی از قطع گاز شرکت‌های گروه در زمستان، پیشرفت قابل ملاحظه در مذاکرات تامین منابع مالی برای پروژه‌ها از محل منابع خارجی و صندوق توسعه ملی و منابع ارزی و ریالی داخلی از دستاوردها و اقدامات مهم پارسان در سال ۱۴۰۲ است.


دستیابی به پیشرفت ۷۵درصدی در فاز دوم پتروشیمی کرمانشاه، دستیابی به پیشرفت حدود ۶۰درصدی در پروژه پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی تبریز، پیشرفت ۷۵درصدی در پروژه گوگردزدایی از محصولات میان تقطیر پالایشگاه شیراز و رسیدن به پیشرفت ۹۵درصدی در پروژه ایزومریزاسیون نفت‌های سبک پالایشگاه شیراز از اقدامات صورت گرفته در خصوص طرح‌های در دست اجرای پارسان است.


سوآپ گازی پیشنهاد ما به دولت برای مطالبه اوره است.


متین دیداری، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس:


موافقتنامه‌ها از صنایع ملی پتروشیمی اخذ شده است. چون نرخ اکسیژن دریافتی از مبین برای ما توجیه اقتصادی ندارد و پروژه ASU در حال ساخت بوده، برای سرمایه‌گذاری‌های این واحد هم از بانک‌های عامل تسهیلاتی دریافت شده و بخشی هم از منابع داخلی شرکت تامین شده است. درخصوص تامین برق هم، نیروگاه در حال احداث است. شرکت در تمام واحدهای زاگرس۱۹۰ مگاوات برق نیاز داریم.


در پایان مجمع پارسان، به ازای هر سهم ۶۸۰ تومان تقسیم شد که تا هشتم بهمن ماه سال جاری به سهامداران پرداخت خواهد شد.


مجمع فوق‌العاده جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان نیز برگزار شد. مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:


مبلغ این افزایش سرمایه ۸هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته است که سرمایه شرکت پس از تصویب به ۱۲هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید.


هدف از انجام این افزایش سرمایه، اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه انجام‌شده مربوط به سرمایه‌گذاری‌های جدید و همچنین مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های زیرمجموعه است که در نهایت این افزایش سرمایه به تصویب مجمع رسید.


انتهای خبر

0
0