بورس۲۴
1401/05/03
18:00
پیش بینی بورس فردا ۴ مرداد ۱۴۰۱/ همان قرمز همیشگی!

حال با توجه به روند عرضه و تقاضا و شیب نمودار شاخص به نظر می رسد که طبیعتا بخشی از عرضه های امروز به معاملات فردا سرایت خواهد کرد.

پیش بینی بورس فردا 4 مرداد 1401/ همان قرمز همیشگی!

بورس۲۴ : بورس تهران معاملات سومین روز هفته را در شرایطی با افزایش فشار فروش آغاز کرد که روند افت قیمت در کلیت بازار سهام تا انتهای معاملات تداوم یافت. به گونه ای که در شرایطی که حدود ۹۰ درصد نمادها در مدار منفی داد و ستد می شدند، تابلوی معاملاتی تنها در برخی تک نمادها سبز بود. بدین ترتیب در یک روز سخت برای بازار سرمایه، شاخص کل با بیشترین تاثیرپذیری منفی از نمادهای فولاد، شبندر و ومعادن، با افت ۲۴۳۰۰ واحدی در ارتفاع ۱,۴۳۹,۴۱۶.۸۱ ایستاد. شاخص هم وزن اما عملکرد ضعیف تری داشت و با کاهش ۸۹۰۰ واحدی به سطح ۳۹۱,۱۳۱.۷۲ واحدی رسید. ارزش معاملات باز هم در سطوح ناامیدکننده ۲۴۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت و کدهای حقیقی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از گردونه معاملات خارج کردند. آماری که بیش از همه از تداوم وضعیت رکودی در بازار سرمایه خبر می دهند و به نوعی تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد، پول های قدرتمند به چرخه معاملات راه نخواهند یافت.


قبلا از محرک های رشد بازار سخن گفتیم و با وجود تمامی ریسک های پیرامون شرکت ها برای تداوم سودآوری آتی، با توجه به گزارشات فصلی اغلب شرکت ها، این بازار را در قیمت های فعلی، انصافا با ارزش و پرپتانسیل دانستیم.


اما ریسک های متعددی که در گزارشات پیشیین به طور مکرر از آنها صحبت کردیم، حالا بلای جان بازار شده اند. ریسک هایی که موجب تداوم جو بی اعتمادی به بازار سهام و تداوم وضعیت رکودی در آن شده اند.


ریسک هایی چون تداوم ریزش بازارهای جهانی، کمرنگ شدن امیدها به احیای برجام، فاصله بین دلاری نیمایی و آزاد، اتخاذ تصمیمات خلق الساعه از سوی سیاست گذاران، حاشیه های پیرامون بورس کالا و گمانه‌زنی‌ها از تغییر قوانین احتمالی در بورس کالا و البته روند افزایشی نرخ بهره بین بانکی که بر سر بازار سایه افکنده و در شرایطی که بسیاری از سهم ها زیر ارزش واقعی خود داد و ستد می شوند، سرمایه گذاران را نسبت به بورس بی اعتماد و ناامید کرده اند.


حال با توجه به روند عرضه و تقاضا و شیب نمودار شاخص به نظر می رسد که طبیعتا بخشی از عرضه های امروز به معاملات فردا سرایت خواهد کرد. اما با توجه به قیمت های جذاب نمادهای بزرگ پس از بازگشایی، انتظار می رود که معاملات بهتر و امیدوارکننده تری را در ادامه شاهد باشیم. چنانچه این سناریوی خوشبینانه رخ ندهد، کار برای بازگشت شاخص سخت تر خواهد شد.


متن کامل چشم انداز بازار فردا را اینجا بخوانید.

انتهای خبر

0
0