مهدی رضایتی
1400/06/16
10:25
#فولاد #انرژی مرکز پژوهش های مجلس گزارش کارشناسی از اصلاح نرخ حاملهای انرژی صنعت فولاد منتشر کرده است. پیشنهاد نهایی گزارش افزایش 200 درصدی نرخ ...

#فولاد #انرژی



مرکز پژوهش های مجلس گزارش کارشناسی از اصلاح نرخ حاملهای انرژی صنعت فولاد منتشر کرده است. پیشنهاد نهایی گزارش افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ حاملها است اما باید توجه کرد:



این افزایش نرخ نسبت به گاز ۲۶۰ تومانی و برق ۸۵ تومانی پیشنهاد شده در حالیکه از ابتدای سال نرخ گاز و برق بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته و عملا در قیمت سهام لحاظ شده است.



مبنای محاسبه سال ۹۸ انتخاب شده که دلار ۱۱۰۰۰ تومان بود. این مبنا به دلیل رعایت محافظه کاری، پیش بینی موقتی بودن عملکرد در دوران کرونا و مهمتر از همه جلوگیری از آسیب به صنعت انتخاب شده است. این بخش که مجلس ملاحظه صنعت را داشته باشد امیدوار کننده است.



یک نکته مهم مبنای محاسبه بوده است که عدد ۱۸ درصد بهای تمام شده را ملاک قرار داده است. اگر این نسبت را با آخرین نرخ ها حساب کنیم قیمت انرژی می تواند ۱۰۰ درصد دیگر رشد کند (رشد ۴۰۰ درصدی نسبت به سالهای ۹۸ و ۹۹)



اما این روش واحدهای کوچکتر فولاد یا آنهایی که بخشی از زنجیره را دارند دچار مشکل می کند. بنابراین با توجه به رویکرد گزارش مرکز پژوهش ها در عدم آسیب رساندن به صنعت قاعدتا رشد مجدد نرخ نباید بیشتر از ۵۰ درصد باشد.



مگر اینکه مبنای محاسبات تغییر کند یا اینکه هدف صرفا تامین کسری بودجه بدون توجه به بخش تولید باشد.

انتهای خبر

0
0