بااقتصاد
1401/02/26
09:37
بورس به بلوغ رسیده است و لیدرهای روانی بازار بر سایر گروه‌ها تاثیرگذار نیستند/ صنایع ریالی و حاشیه بازار سهام، کانون گرم‌تری برای جذب نقدینگی‌های جدید

تمایل دولت در حذف ارز ترجیحی و قیمت‌گذاری دستوری کالاها، از سال گذشته به یکی از ابهامات بازار سرمایه تبدیل شده بود و حالا با اتخاذ سیاست شفاف و اقدام به حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، بورس یکی از ابهامات دیگر را هم پشت سر گذاشت. افزایش نرخ مواد اولیه و متعاقب آن کالاهای نهایی، روی قیمت سهام گروه‌های مربوط نیز تاثیر مثبت گذاشته و آنها را با استقبال معامله‌گران مواجه کرده است.

مهدی ساسانی تحلیلگر ارشد و مدرس بورس، در گفت‌وگو با خبرنگار «بااقتصاد»، با اشاره به این مولفه‌ها، روند مثبت و صعودی را برای بازار سرمایه طی ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید:


هرچقدر جلوتر می‌رویم و مسایل اقتصادی شفاف‌تر می‌شود، تعامل و اعتماد سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه افزایش می‌یابد. یکی از ابهامات اخیر برای بازار، سیاست دولت در قبال ارز ترجیحی و پرداخت یارانه بود که از آذرماه گذشته تاکنون در کش و قوس مجلس و دولت قرار داشت اما در نهایت دولت به این نتیجه رسید که ارز ترجیحی را حذف و قیمت کالاها را آزاد کند. این رویکرد با روغن نباتی، شیر و لبنیات، مرغ و تخم مرغ آغاز شد و آزادسازی نرخ آرد صنایع هم پیش‌درآمد آن بود. این موضوع گروه‌ها و صنایع مربوط و وابسته کالاهای مذکور را متاثر کرد. شرکت‌ها نیز شفاف‌سازی‌هایی را انتشار دادند که برای برخی گروه‌ها مواد اولیه با افزایش قیمت همراه بود و متعاقب آن محصولات نهایی کارخانه‌ها نیز افزایش نرخ گرفتند. بر همین اساس، سهام این صنایع طی هفته گذشته و روزهای اخیر با استقبال بازار مواجه شد.


از طرف دیگر، گروه‌های حاشیه بازار مانند گروه مخابرات، سیمان، قند و شکر و فولادی و فلزی (با توجه به کاهش نرخ عوارض صادرات در هفته جاری) شرایط مطلوب‌تر و بهتری نسبت به سایر صنایع بازار داشتند.


نکته جالبی که طی روزهای اخیر در بازار مشاهده شد، تاثیر نپذیرفتن بسیاری از گروه‌ها از همدیگر دیگر بود. پیش از این، گروه‌های به اصطلاح لیدر روانی بازار مانند خودرو، وقتی منفی می‌شدند به سایر گروه‌ها سرایت می‌کرد اما این مولفه مهم در روزهایی اخیر، اتفاق نیفتاد و وقتی گروه‌های لیدری روانی مانند خودرو منفی شدند و فشار فروش داشتند، این فشار به بقیه گروه‌ها تسری نیافت. این موصوع نشان می‌دهد که بازار سهام به بلوغ فکری رسیده است و هر گروه و صنعتی را بر اساس فاکتورها، ریسک‌ها و بازدهی‌های سهم‌ها ارزیابی می‌کند و بر اساس این فاکتورها، عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود که اتفاق مثبتی برای بازار است.


با توجه به آزادسازی قیمت‌ها و حذف ارز ترجیحی، حالا گروه‌های ریالی و حاشیه بازار، کانون گرم‌تری برای جذب نقدینگی‌ها شده‌اند و پول و نقدینگی به صورت گروه به گروه در میان این صنایع ریالی در چرخش خواهد بود. مثلا سیمان که زمزمه‌هایی برای افزایش نرخ آن مطرح است، یا انفورماتیک، دامپروری، غذایی، روغن نباتی، قندی و زراعت شاهد ورود بیش‌تر نقدینگی هستند.


مهم‌ترین مولفه مثبت برای بازار سهام، افزایش ارزش معاملات خرد است که از نشانه‌های احیای اعتماد به بازار محسوب می‌شود و با ادامه این روند، امکان فتح کانال‌های قبلی که از دست داده است، وجود دارد.


مصاحبه و تنظیم: مولود غلامی



انتهای خبر

0
0