رمزارز نیوز
1402/03/15
15:17
دو فاجعه بزرگ در تاریخ صنعت ارزهای دیجیتال!

در این خبر، دو فاجعه بزرگ را مرور می‌کنیم که نه تنها چشم‌انداز ارزهای دیجیتال را تغییر داده‌اند، بلکه اثری… مطالعه مطلب ...

در این خبر، دو فاجعه بزرگ را مرور می‌کنیم که نه تنها چشم‌انداز ارزهای دیجیتال را تغییر داده‌اند، بلکه اثری فراموش‌نشدنی بر آگاهی جمعی دنیای رمزارزی بر جای گذاشته‌اند.


می ۲۰۲۲: فرپاشی رمزارز Terra

استیبل کوین‌ها به دلیل قیمت‌های نسبتا پایدار، اغلب انتخاب مطمئن‌تری در فضای دارایی دیجیتال در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، این تصور در اکوسیستم Terra شکسته شد و خطرات موجود را به کاربران نشان داد.


رمزارز Terra یک پروتکل بلاکچین است که از استیبل کوین‌های الگوریتمی برای ایجاد یک شبکه پرداخت استفاده می‌کند. در اوج خود، ترا از طریق رابطه بین توکن اصلی خود، LUNA، و استیبل کوین محبوب مبتنی بر دلار در اکوسیستم خود، UST، قیمت‌های کاملا ثابتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرد.


مشکل برای اکوسیستم Terra زمانی شروع شد که یک کیف پول ناشناس بیش از ۵۰۰ میلیون دلار UST را تخلیه کرد. اینکه آیا این اقدام ناشی از نوسانات بازار بود یا یک حمله مخرب به سیستم Terra، ناشناخته باقی مانده است.


برای نجات UST، بنیاد Luna Guard (LFG)، سازمانی که مسئول ایجاد ذخایر است، ذخیره بیت کوین خود را تخلیه کرد تا در شرایط نوسان بازار از استیبل کوین خود پشتیبانی کند.


با این حال، این تلاش‌ها برای جلوگیری از سقوط این استیبل کوین شکست خورد. از آنجایی که UST پیوند خود را از دست داده بود، سرمایه‌گذاران برای فروش هجوم آوردند و باعث شدند لونا ۹۹.۹ درصد از ارزش خود را از دست بدهد.


آسیب ناشی از سقوط از اکوسیستم Terra فراتر رفت؛ زیرا این رویداد احساسات نزولی حاکم بر بازار را تشدید کرد و کل بازار کریپتو را به پایین کشید. سقوط Terra UST بیش از ۲۶ میلیارد دلار از بازار استیبل کوین و بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار از بخش‌های دیگر ارزهای دیجیتال را از بین برد.


نوامبر ۲۰۲۲: شکست SBF/FTX

نوامبر سال ۲۰۲۲ زمان سقوط سم بنکمن-فرید (SBF) و صرافی FTX بود.


صرافی FTX که در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد، به سرعت از طریق تاکتیک‌های بازاریابی تهاجمی و کارمزدهای تجاری جذاب که کاربران ارزهای دیجیتال را جذب می‌کرد، به شهرت بین‌المللی دست یافت.


صرافی FTX و سم بکمن-فرید (SBF) با خرید شرکت‌های مطرحی مانند Blockfolio ،LedgerX و Liquid Global، به هدف خود نزدیک‌تر شدند. با تقریبا ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، ارزش FTX تا ژانویه ۲۰۲۲ به ۳۲ میلیارد دلار رسید و این شرکت به عنوان سومین صرافی بزرگ کریپتویی رتبه‌بندی شد.


سم بکمن-فرید برای تقویت بیشتر تسلط شرکت خود در بازار، با نجات شرکت‌های متعددی که تحت تاثیر موج اول بازار نزولی قرار گرفته بودند، به شوالیه سفید کریپتو تبدیل شد.


با این حال، در دو هفته اول نوامبر، FTX و موسس آن با سقوط سومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال، درخشش خود را از دست دادند. مشکل زمانی شروع شد که گزارش CoinDesk فاش کرد که خانه شریک تجاری FTX، یعنی Alameda Research در وضعیت مالی وخیمی قرار دارد. این نشریه همچنین از یک کلاهبرداری بزرگ پرده‌برداری کرد که باعث از دست رفتن میلیاردها دلار از دارایی‌های سرمایه‌گذاران شد.


صرافی FTX و شرکت‌های وابسته به آن فاقد شفافیت بودند و از شیوه‌های استاندارد گزارش مالی که دارایی‌ها و بدهی‌ها را افشا می‌کنند، فرار می‌کردند. این امر تعیین وجوه شرکت و تخصیص آنها را دشوار می‌کرد.


به محض اطلاع از این خبر، چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، اعلام کرد که قصد دارد سهام FTT شرکت خود را به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بفروشد. این اعلامیه، فروشی وحشتناک را به همراه داشت و توکن FTT را عملا بی‌ارزش کرد. پس از آن FTX تمام برداشت‌ها را در پلتفرم خود به حالت تعلیق درآورد و باعث ایجاد موج شوک در سراسر بازار شد.


فروپاشی FTX یک اثر آبشاری بر کل صنعت، به ویژه بر شرکت‌های رمزارزی مرتبط با آن داشت. شرکت‌های متعددی مانند BlockFi که در معرض خطرات FTX قرار داشتند، مجبور شدند برداشت‌های خود را به دنبال درخواست‌های بسیار زیاد کاربران متوقف کنند. اکثر این شرکت‌ها در نهایت برای بهره‌مندی از طرح حمایت از ورشکستگی اقدام کردند.


صرافی FTX که قادر به یافتن یک راه نجات نبود، مراحل ورشکستگی را طی کرد که منجر به کناره‌گیری سم بکمن-فرید (SBF) از سمت مدیرعاملی شد. SBF در ۱۲ دسامبر در باهاما دستگیر و به ایالات متحده برگردانده شد و با وثیقه ۲۵۰ میلیون دلاری آزاد گردید. او با اتهامات جنایی متعددی از جمله پولشویی، کلاهبرداری، تخلفات مالی کمپین انتخاباتی و کلاهبرداری اوراق بهادار مواجه است.


به دلیل شکایت‌های متعدد علیه FTX، چندین شریک، از جمله Miami Heat، قراردادهای خود را با این صرافی فسخ کردند.


حماسه FTX همچنین باعث افزایش نظارت بر صنعت کریپتو توسط تنظیم‌کننده‌های مالی جهانی شد. دولت بریتانیا برنامه‌هایی را برای اجرای مقررات سختگیرانه برای این صنعت در واکنش به فروپاشی FTX اعلام کرد.


از آوریل ۲۰۲۳، صرافی FTX موفق شده بود بیش از ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های از دست رفته مشتریان را بازیابی کند. اکنون قرار است این وجوه بین مشتریان آسیب‌دیده توزیع شود که تعداد آنها به بیش از ۱۵۰ هزار نفر می‌رسد.


انتهای خبر

0
0