بورس۲۴
1401/02/20
18:44
جزئیات عرضه های اولیه شرکت های «وسپهر» در بورس

روز گذشته، در گفت و گوی زنده بورس ۲۴ با معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار گروه مالی سپهر صادرات در خصوص استراتژی ها و برنامه های شرکت صحبت شد.

جزئیات عرضه های اولیه شرکت های «وسپهر» در بورس

بورس۲۴ : روز گذشته، در گفت و گوی زنده بورس۲۴ با معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار گروه مالی سپهر صادرات در خصوص استراتژی ها و برنامه های شرکت صحبت شد.


حسام سرفرازیان معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار گروه مالی سپهر صادرات در خصوص اخرین تحولات و برنامه های این شرکت به خبرنگار بورس۲۴ گفت:️برنامه اولیه ما رعایت الزاماتی است که از سمت نهاد ناظر هم سازمان بورس و هم بانک مرکزی برای مجموعه بانک صادرات و شرکت‌های تابع آن صادر شده است به همین دلیل تغییراتی در پرتفوی نیاز بود که به عمل آوریم


بانک صادرات فروخته می شود، بلوکی و خرد


وی گفت: از سرمایه‌گذاری‌هایی که مشمول آئین نامه سرمایه‌گذاری بانک مرکزی و قانون رفع موانع تولید هستند خارج شده ایم و به همین دلیل سهم پرتفوی ما در نمادهای بانکی کاهش پیدا خواهد کرد و گروه‌های دیگر جایگزین خواهد شد.


سرفرازیان افزود: طبق بخشنامه صادره از بانک مرکزی شرکت‌های فرعی زیر مجموعه بانک‌ها نمی‌توانند سهامدار همان بانک باشند. باتوجه به ترکیب سهامداری مجموعه گروه مالی سپهر صادرات، بانک صادرات به عنوان سهامدار اصلی محسوب می‌شود و شرکت گروه مالی سپهر شرکت فرعی، به همین دلیل نیاز است که سهام موجود در پرتفوی گروه‌های سپهر به فروش برسد. ️به همین دلیل برنامه ما امسال خروج از سهام بانک صادرات با رعایت الزامات قانونی و حفظ منافع سهامداران است


به گفته وی، به همین دلیل واگذاری بلوکی ابتدا در دستور کار مجموعه است که صرف بلوک هم در آن اعمال شده باشد و حداکثر نفع را برای تمامی سهامداران‌مان تامین کنیم.️ واگذاری به صورت بلوکی خواهد بود، اندکی هم واگذاری به صورت خرد هم ممکن است داشته باشیم. در حال رایزنی با گروه‌های مختلف حقوقی‌های بزرگ هستیم تا با کدام به توافق می‌رسیم. که امسال، انشاالله ۱۰۰ درصد به نتیجه می‌رسد.


سه ساختمانی بورسی در راه است


معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار " وسپهر" در خصوص عرضه اولیه سه شرکت ساختمانی شرکت گفت: ️ بحث دیگری که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است بحث خروج بانک‌ها و شرکت‌های تابعه از بنگاه‌داری علی‌الخصوص در حوزه زمین و ساختمان است ، ما در مجموعه گروه مالی سپهر صادرات ۳ شرکت ساختمانی داریم، انشاالله در برنامه‌های امسال هر ۳ شرکت را در بازار سرمایه پذیرش کنیم و امسال شاهدIpo این ۳ شرکت معظم ساختمانی هستیم.


وی گفت: ️شرکت ساختمانی سپهر تهران، شرکت سپهر اصفهان، شرکت سرمایه‌گذاری سپهر فارس ۳ شرکت ساختمانی هستند که در استان‌های مختلفی مشغول به فعالیت اند. ورود به حوزه انرژی ، حوزه معدنی و پتروشیمی و صنعت نفت سه هدف استراتژی ما است.


وی گفت: ️باتوجه به وظایفی که برای شرکت‌های بزرگ و حقوقی‌های بزرگ وجود دارد مدل ما ورود به کسب و کارهایی خواهد بود که بخش خصوصی کوچک قادر به فعالیت در آن حوزه‌ها نیستند یا رقابت در آنجا با حضور ما موجب مشکل برای آن‌ها نیست.


سرفرازیان گفت: به همین دلیل رویکردمان را ورود به ۳ عرصه حوزه انرژی ، حوزه معدنی و پتروشیمی و صنعت نفت به صورت بالادستی است. علاوه بر این ۳ حوزه که در حوزه بورسی به آن‌ها وارد خواهیم شد.


وی در خصوص عرضه تامین سرمایه سپهر گفت: عرضه تامین سرمایه سپهر به صورت عرضه اولیه انجام خواهد بود. آمادگی کامل از سمت بانک صادرات برای واگذاری سهام تامین سرمایه وجود دارد و در حال رایزنی برای رفع مشکل یکی از شرکا دیگری هستیم. انشاالله با حل آن مشکل هم به راحتی می‌توانیم تامین سرمایه سپهر را در سال جاری به بازار عرضه کنیم.


شرکت توسعه نیشکر به بورس می‌آید


وی در خصوص شرکت توسعه نیشکر ️گفت: شرکت توسعه نیشکر یک شرکت دولتی بود که سهام آن به ۲ بانک واگذار شد، ۴۰ درصد متعلق به بانک صادرات است و ۴۰ درصد دیگر هم به مجموعه بانک ملی که در حال حاضر مالکیت این سهام به عهده مجموعه و‌بانک است، ۲۰ درصد دیگر سهم در اختیار دولت است و سهام به صورت دولتی است.


وی گفت: رایزنی‌ها و مذاکرات فی‌مابین ۳ شریک انجام شده است و بحث پذیرش در بورس برای ما به تصویب رسیده و کارهای آن در حال پیگیری است. بحث کوچک حقوقی وجود دارد که با مشارکت سازمان خصوصی سازی در حال انجام است. انشاالله با رفع آن مشکل شرکت در مرحله ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد. آمادگی عرضه هم از طرف ما و هم از جانب مجموعه و‌بانک وجود دارد. ️شرکت تولید کننده محصولی استراتژیک است و تولید محصول شکر را بر عهده دارد.


وی گفت: ️شرکت، سهم بازار خوبی در کشور دارد و علاوه بر آن هم بازار جهانی شکر افزایشی بوده است و سود شرکت بسیار بالا است، ولی نیاز است که شرکت وارد بازار سرمایه شود تا این تداوم وضعیت خوب آن تکرار پذیر باشد.


به گفته وی، در حال حاضر در مرحله ارزش‌گذاری سهام توسعه نیشکر است، هم کارشناسان رسمی و هم شرکت تامین سرمایه طرف قرارداد ، در حال انجام ارزش‌گذاری هستند. در این مقطع امکان اعلام عددی از سمت ما وجود ندارد.


وی افزود: سهامدار عمده مجموعه انرژی سپهر ، مجموعه پترو فرهنگ زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است که ۵۱ درصد سهام را در اختیار دارد. همچنین مجموعه گروه مالی سپهر صادرات ۴۶ درصد و گروه خوارزمی هم حدود ۲ درصد سهامدار است و پذیرش در بازار سرمایه منوط به همکاری طرف مقابل هم است. درمورد این شرکت نکته‌ای که وجود دارد، شرکت شامل چند پروژه است که در حال حاضر یکی از شرکت‌ها به افتتاح رسیده است.


به گفته وی، پتروشیمی سبلان تولید کننده متانول است و پروژه دیگر سیراف و دنا در حال انجام است، پروژه چهارم یعنی پتروشیمی لاوان هنوز به تولید نرسیده‌اند و بازده اقتصادی خاصی ندارند. ️به هر حال تا این شرکت‌ها به آن بازدهی نرسیده‌اند ، ارزش‌گذاری بر مبنای مدل‌های مثل مدل‌های جریان نقدی امکان پذیر نیست و برآورد می‌شود که با افتتاح یکی دیگر از طرح ها ارزش بهتری برای شرکت لحاظ می‌شود.


سرفرازیان گفت: در مجموع ۲ مجموعه گروه مالی صادرات و مجموعه پتروفرهنگ در حال پیگیری موضوع هستند که با تامین مالی طرح ها سریعتر به بهره برداری برسانند. به خصوص طرح پتروشیمی‌های دنا و سیراف پیشرفت خوبی دارند . علاوه بر این منظرمان این است که پتروشیمی سبلان با توجه به اینکه افتتاح شده قابلیت ورود به بازار سرمایه را دارد.


وی گفت: برآورد در خصوص ارزش دارایی های غیر بورسی بهتر از از سوی خود شرکت اعلام نشود ولی طبق آنچه تحلیلگران محاسبه کرده اند، عدد ما هم نزدیک به همان ارقام است که اعداد بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مطرح شده است.

انتهای خبر

0
0