بورس پرس
1402/12/27
11:06
دو محدوده اکتشافی طلا برای شرکت سرمایه گذاری حاضر در فرابورس

شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه با حضور در مزایده، دو محدوده اکتشافی طلای گرمابی در استان آذربایجان شرقی در اختیار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، سرمایه گذاری مس سرچشمه از در اختیار گرفتن دو محدوده اکتشافی طلای گرمابی در آذربایجان شرقی خبر داد.


بر اساس این گزارش، محمد عابدی نژاد مدیرعامل "سرچشمه"، اعلام کرد: شرکت در مزایده آذرماه استان آذربایجان شرقی، دو محدوده اکتشافی به نام سیوان در جنوب اندریان و محدوده انباق در شرق اهر را در اختیار گرفت. این دو محدوده در زون‌های زمین شناسی شناخته شده‌ای هستند که استعداد بسیاری از نظر ذخایر طلای گرمابی دارند.


محدوده اکتشافی سیوان با مساحتی بالغ بر ۱۰.۵ کیلومتر در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری غرب شهر ورزقان و ۴۰ کیلومتری شمال شرق شهر سوفیان در مرز دو ورقه زمین شناسی سیه رود و تبریز واقع شده است. منطقه مورد مطالعه در پهنه ساختاری البرز غربی در زون فلز زایی ارسباران واقع شده است.


روند قالب واحدهای سنگی در این محدوده، شمال غربی - جنوب شرقی است. در گستره این محدوده رخنمون سنگی اصلی توده میکروگرانیتی است که به داخل توالی فلیشی کرتاسه متشکل از سیلتستون، مارون و تناوب شیل و ماسه و سنگ بعد از ائوسن نفوذ کرده است. ماگماتیسم سنوزوئیک و سیالات مرتبط با آن عامل اصلی دگرسانی و کانه زایی بخصوص طلا در منطقه هستند. از نظر ساختاری واحدهای سنگی در این منطقه به شدت تکتونیزه و گسل خورده هستند.


محدوده سیوان در مجاورت معدن شناخته شده طلای اندریان قرار دارد و از این رو مستعد کانه زایی طلا است. کان زایی طلا در این محدوده عمدتا به صورت رگه‌ای در فضای خالی بین درز و شکاف‌ها و در مرز توده نفوذی ولکانیکی و سنگ میزبان رسوبی فلیشی رخ داده است. دگرسانی های موجود در محدوده شامل دگرسانی قوی آرژیلیک و فیلیک و گاهی آلونیت بوده و کانه زایی در این زون‌های دگرسانی رخ داده است.


با توجه به آنومالی گزارش شده در نتایج آنالیز سه نمونه اخذ شده از این محدوده و آثار دگرسانی گسترده در آن به عنوان محدوده اکتشافی مستعد، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با ارائه قیمت کارشناسی مناسب در رقابت با ۷ شرکت کننده حقوقی و حقیقی به عنوان برنده معرفی شد.


محدوده انباق با مساحتی بالغ بر ۳۸.۵ کیلومتر مربع در فاصله ۱۴ کیلومتری شرق اهر واقع شده که به لحاظ تقسیم بندی زون‌های ساختاری ایران در زون البرز غربی قرار دارد. از نظر تقسیم بندی نقشه‌های زمین شناسی اکثر محدوده در شمال ورقه اهر قرار دارد. در محدوده انباق رخنمون اصلی عمدتا سنگ‌های آتشفشانی بازالتی و آندزیتی - بازالتی متعلق به دوران ائوسن هستند.


سنگ‌های آتشفشانی ائوسن تحت تاثیر نفوذ ثانویه توده گرانیتی خانکندی متحمل دگرسانی شدید و در اثر آن عمدتا سیلیسی شده‌اند. شناسایی دگرسانی گسترده در این محدوده طی مطالعات دفتری این شرکت و همچنین وجود محدوده‌های معدنی مختلف در اطراف آن دلیل منتخب بودن این محدوده از نظر استعداد آن برای کانه زایی طلا است.


محدوده انباق در یک زون کانی زایی و دگرسانی ارسباران واقع شده که از سبلان در شرق شروع شده و به سمت غرب و شمال غرب ادامه پیدا می‌کند. در این روند معدن مس سونگون، طلای اندریان، معدن صاحب دیوان، مس مزرعه و چندین معدن و اندیس معدنی دیگر وجود دارد. به دلیل وجود آلتراسیون های گسترده و شدید، معادن خاک صنعتی مختلفی در این زون در حال بهره‌برداری است.


در این محدوده نیز آلتراسیون بسیار وسیع آرژیلیک و همراه با آن آلتراسیون سیلیسی و هماتیتی نیز مشاهده می‌شود. سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در مزایده این محدوده اکتشافی نیز با قیمت کارشناسی مناسب از میان چهار شرکت کننده حقوقی حقیقی دیگر برنده شد.


همچنین جهت انجام فعالیت‌های معدنی در این دو محدوده قرارداد پیمانکاری با شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس تهران منعقد کرده است. بنابراین اجرای طرح اکتشافی تهیه شده توسط شرکت نوآوران مس تهران صورت خواهد گرفت. در صورت اخذ گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری تمام عملیات استخراج هر دو معدن توسط شرکت فوق انجام خواهد شد.


با توجه به اینکه فعالیت‌های اکتشافی فوق هنوز به مرحله صدور گواهی کشف یا پروانه بهره‌برداری منجر نشده، امکان برآورد دقیق از ذخایر، عیار و میزان سودآوری میسر نیست. همچنین گزارش‌های بعدی به محض اتمام و مشخص شدن نتایج فعالیت‌های اکتشافی و بر اساس دستورالعمل به اطلاع سهامداران رسانده خواهد شد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0