بورس نیوز
1402/11/03
13:37
با ترید درآمد کسب کردم و با سرمایه گذاری و کارآفرینی ثروتمند شدم

ترید را می‌توان جزء فعالیت‌های پرسود و به همان اندازه؛ بسیار پرخطر طبقه بندی کرد؛ قیمت نماد‌های موجود در این بازارها، بسیار پرنوسان است و ممکن است ارزش این دارایی‌ها در عرض چند دقیقه یا حتی چند ثانیه، به شدت تغییر کنند. ورود به بازار‌های مالی به عنوان یک تریدر، نیاز به روحیه ریسک پذیری بالایی دارد.

به گزارش بورس نیوز ، ترید به فعالیت خرید و فروش در بازار‌های مالی بین المللی گفته می‌شود و شخصی تریدر خطاب می‌شود که بتواند با تحلیل بازار، استراتژی‌های مختلف و ابزار‌های مالی، از نوسانات قیمت، سود معقولی را کسب کند. درواقع، اصطلاح ترید کردن (Trading) بیشتر به معاملات کوتاه‌مدتی اشاره دارد که در آن‌ها، معامله گر از نوسانات قیمتی، سود یا ضرر می‌کند.


بورس و فارکس از جمله بازار‌هایی هسنتد که می‌توان در آن‌ها به ترید پرداخت. ترید را می‌توان جزء فعالیت‌های پرسود و به همان اندازه؛ بسیار پرخطر طبقه بندی کرد؛ قیمت نماد‌های موجود در این بازارها، بسیار پرنوسان است و ممکن است ارزش این دارایی‌ها در عرض چند دقیقه یا حتی چند ثانیه، به شدت تغییر کنند. ورود به بازار‌های مالی به عنوان یک تریدر، نیاز به روحیه ریسک پذیری بالایی دارد.


فرزاد وجیهی یکی از بهترین تریدر‌های ایرانی در گفتگو با خبرگزاری برنا از تجارب خود در این کسب و کار گفته است که متن آن به شرح ذیل است:


چگونه فعالیت به عنوان یک تریدر را آغاز کردید و چه راهی را پشت سر گذاشته اید تا به عنوان بهترین تریدر ایرانی شناخته شوید؟


موضوعی که از نظر خیلی از افراد جامعه مهم می‌باشد، انتخاب شغلی است که به آن علاقه دارند، همیشه چنین شانسی و چنین موقعیتی وجود ندارد که هم به شغلمان علاقه داشته باشیم و هم درآمد خوبی از آن کسب کنیم، به همین دلیل خیلی از افراد، فرصت‌های زیادی را در زندگی از دست می‌دهند. تریدری از شغل‌هایی بود که واقعا در من چنین حسی را ایجاد می‌کرد، هم به آن علاقه داشتم و هم این که بنظرم شغل آینده داری می‌آمد. از سوی دیگر، این علاقه راهی را پیش سوی من گذاشت تا پله‌های ترقی را سریعتر طی بکنم. مسلما زمانی که من شروع به تربد کردم، بازار‌های مالی به شکل امروزی، شکل نگرفته بودند، آموزش‌ها و اطلاعات در مورد این بازار، به این شکل وجود نداشتند، برای همین خیلی از مسائل را بصورت تجربی یاد گرفتم. همچنین بسیاری از اصطلاحات رایج در این بازار را به بهای تجربه‌های سنگین، یاد گرفتم. بعد از چندین بار استاپ اوت شدن، مفهوم کال مارجین را به درستی درک کردم. بدترین اتفاقی که می‌تواند برای یک تریدر بیفتد، کال مارجین یا از دست دادن کل سرمایه است.


دنیای ترید یعنی دنیای روانشناسی. ضرر‌های زیادی متحمل شدم تا بصورت تجربی به روانشناسی این بازار مسلط شوم. هیچ قطعیتی در این بازار وجود ندارد، تنها رمز موفقیت در این بازار، کنترل روان و مدیریت سرمایه است. اگر میخواهید در این بازار ماندگار باشید، به این دو مورد پایبند باشید. یکی از بزرگترین دغدغه‌هایی که همه تریدر‌ها دارند و خودم هم داشتم این است که این شغل، شغلی است که جوامع مختلف، آن را به عنوان یک شغل، نپذیرفته اند، وقتی شما شغلی داشته باشید، ولی درآمدی نداشته باشید، احتمالا خانواده و همسر، پدر، مادر یا اطرافیانتان، نسبت به این شغل شما، حس خوبی نخواهند داشت و این موضوع، منشاء انرژی منفی نسبت به شما می‌شود. این انرژی منفی، اثرات مخربی از دید روانشناسی بر روی شما خواهد گذاشت و حتی ممکن است روان شما را در کنترل معاملاتتان، بهم بریزد و شروع شکست‌های پی در پی شما در این بازار را به ارمفان بیاورد. از این رو باید سعی کنید حداقل آشنایان را نسبت به این شغل توجیه کنید تا بدانند برای موفقیت در این شغل، نیازهایتان جیست، تا بتوانند انرژی مثبت را برای ادامه مسیرتان، به شما انتقال بدهند و شما با آرامش خیال بیشتری، بتوانید از این بازار سهم خودتان را بگیرید.


دلایل موفقیت خودتان را به عنوان بهترین تریدر ایرانی و کسب عنوان پولدارترین جوان ایرانی را در چه می‌دانید؟


این‌ها آیتم‌هایی هستند که فقط جامعه می‌تواند به یک شخص اختصاص بدهد، اما من هنوز به آن جایگاه ایده آلی که در ذهن دارم، نرسیده ام و آن جایگاه بهترین تریدر جهان است؛ بنابراین نمی‌توانم بگویم بهترین تریدر در سطح جهان هستم، ولی در جامعه فارسی زبانان و حتی در خاورمیانه با توجه به چالش‌هایی که در این زمینه، وجود دارد و با توجه به استیتمنت‌های معاملاتی، این موضوع فقط باعث می‌شود که یک تریدر را بشود با مستندات، نه با محتوا سازی، نه با لایو، نه با پست ساختن و اینستاگرامش و ... مورد سنجش قرار داد. در واقع یک تریدر نیاز به یک استیتمنت زنده دارد، نیاز به کپی ترید دارد، مثل یک جراحی که وقتی می‌خواهید پیش او بروید ابتدا باید نمونه کار‌های او را از دیگران سوال بکنید. اینکه او به عنوان جراح خوب حرف میزند یا خوشتیپ یا خوشگل است، اصلا مهم نیست، مهم عملکرد و جراحی خوب اوست. با توجه به اتفاقاتی که افتاده و عملکردی که داشته ام، جامعه لطف داشته و عنوان پولدارترین را به من داده است، اما خودم هیچ وقت نگفتم پولدار ترینم. نمی‌دانم حالا خوب یا بد است که این نام تخصیص داده شده، ولی این کلیاتش است.


گفته می‌شود شما تنها فرد ایرانی هستید که با هدف شفاف سازی، معاملات خود را در سایت MQL در دسترس عموم گذاشته و خود را در چالش سنجیده شدن قرار داده اید. چه انگیزه و هدفی شما را به این سمت سوق داد؟


نگاه کنید من یک مقدار آدم چالش برانگیزی هستم و یک سری اخلاقیات نسبتا متفاوت دارم، این مارکت دو دسته دارد بگذارید این را اول بگویم، یک دسته تریدر‌ها و فعالان واقعی هستند که در این مارکت سود میکنند، یک دسته تریدر نما‌ها و آموزش‌دهند‌هایی هستند که در سوشیال مدیا حضور دارند. هر دو گروه، قابل احترام هستند. البته این موضوع، صد در صد هم نیست، حالا استثنائاتی هست که ۱۰ درصد از این دسته‌ها در دسته دیگر باشد یا برعکس. وقتی وارد فضای سوشیال مدیا شدم، این فضا، احساس بدی در من ایجاد کرد نسبت به اینکه چقدر راحت با سرنوشت مردم یک جامعه، بازی می‌شود. البته فقر فرهنگی مردم رو نمی‌شود واقعا نادیده گرفت. همیشه اعتقادم این است که، ما چیزی را به دست می‌آوریم که خودمون می‌خواهیم و هیچ کسی را نمی‌توانیم بابت ان مقصر بدانیم، به خاطر همین سعی کردم به مردم نشان بدهم که پست قشنگ ساختن و ادیت خوب زدن یا موزیک، یا قشنگ حرف زدن دلیل بر این نیست که یک نفر تریدر خوبی هست، بلکه تریدر خوب باید استیتمنت قوی داشته باشد و لازمه این کار این بود که در حد حرف نباشد و به این موضوع عمل کردم. کاری که همیشه انجام دادم، کمتر حرف زدم و بیشتر عمل کردم و شروع کردم این استیتمنت رو به صورت لایو در اختیار عموم گذاشتم تا بلکه بتوانم دیدگاه بهتری از دنیای تریدری به مردم بدهم.


بازار فارکس و ارز‌های دیجیتال مانند سایر بازار‌های مالی، پرریسک و توام با سود و زیان بالاست. برای کسب موفقیت در این بازارها، چگونه و با چه روشی بر ریسک‌ها غلبه کردید و چند مرتبه، شکست را تجربه کردید؟


صددرصد آنچه گفتید، صحت دارد. ولی نکته‌ای که همیشه گفته ام، این است که تمام مشاغل از جمله بازار‌های مالی، توام با ریسک است، حتی شغل‌های دیگه ریسک بالاتری هم دارند. چند نفر می‌خواهند خلبان، یا دکتر و... شوند، شاید تا زمانی این شوق در آن‌ها وجود داشته باشد که به این رتبه و جایگاه برسند و منظورم فقط بحث مدرک گرفتن نیست. از طرف دیگر، وقتی به موفقیتی که به دنبالش بودند، دست پیدا کنند، آن وقت با این موضوع مواجه می‌شوند که مثلا دکتر‌های خیلی زیادی در یک جامعه وجود دارند، ولی چند نفر از آن‌ها موفق به رسیدن به شهرت و محبوبیت شده اند و درآمد بالایی دارند؟ این موضوع را به تمام مشاغل تعمیم بدهید، همه شغل ها، شرایط مشابه دارند، در تمام مشاغل، ۸۰ تا۹۰ درصد افراد شکست می‌خورند فقط درصد کمی پیشرفت می‌کنند و به جایگاه واقعی در ان شغل، دست پیدا می‌کنند. این موضوع، حقیقتی انکارناپذیر در کل دنیا میباشد.


در حال حاضر، پیشکسوتان بازار‌های مالی، با تکیه بر این واقعیت، ابعاد بزرگتری به این بازار‌ها داده اند. از طرفی محاسنی هم دارد، برای ورود به بازار‌های مالی، دیگر نیازی نیست، چندین سال درس بخوانید، شما میتوانید با دو سال آموزش حرفه‌ای، به جایگاه نسیتا خوبی برسید. یک نفر که بخواهد یک جراح شود چقدر باید هزینه تحصیلی بپردازد تو این چند سال، در حالی که در برای آموزش بازار‌های مالی، این هزینه به مراتب کمتر است. یک جراح بخواهد یک مطب بزند یا مثلا کسی بخواهد یک رستوران بزند چقدر سرمایه اولیه میخواهد، مطمئنا خیلی. ولی در بازار مالی شما با هر سرمایه اولیه دلخواهی می‌توانید وارد شوید و این‌ها محاسن این شغل است. مهم‌ترین چیزی که من بر روی آن کنترل دارم، رفتار‌ها و روانشناسی خودم نسبت به معاملات و مدیریت سرمایه است، این دو مورد برایم همیشه اولویت داشته اند. در بدو ورود به دنیای ترید، به مراتب کال مارجین شدم، به دفعات شکست را تجربه کردم. ولی یک چیزی را یاد گرفتم، فهمیدم چیزی به نام شکست وجود ندارد. هر شکست، یک قدم به سمت موفقیت است، موفقیتی که هنوز به نتیجه نرسیده است. ما چیزی به اسم شکست نداریم و هر سنگی به سمت ما پرتاب می‌شود و هر مشکلی که برای ما به وجود می‌آید، فرصتی برای ساختن آن قلعه، برای بهتر به موفقیت رسیدن است.


شما بیشتر از آنکه خود را تریدر بدانید، معتقدید که یک سرمایه گذار هستید. این دیدگاه از کجا نشات می‌گیرد و چه تاثیری در موفقیت شما داشته است؟


نگاه کنید، امروزه ترید کردن، یک شغل محسوب می‌شود. مشاغل باعث ایجاد دیدگاه محدودتری نسبت به زندگی می‌شوند. من هیچ وقت علاقه نداشتم درجا بزنم، نمی‌گویم تریدر بودن درجا زدن است، ولی از نظر من، شغل محسوب می‌شود و من عادت ندارم خودم را محدود به یک شغل بکنم. به دنبال انجام کار‌های بزرگتری هستم، میخواهم هر روز نسبت به روز قبل، بیشتر پیشرفت کرده باشم و کار‌های جدیدتری به لیست انجام کارهایم اضافه شده باشد. این مسیر پیشرفت را می‌توانم با کارآفرینی و سرمایه‌گذاری انجام بدهم. در واقع، با اینکه سود و درآمد زیادی از راه ترید کردن کسب کرده ام، ولی نکته مهم اینجاست که من با ترید شروع کردم، با ترید کسب درآمد کردم، ولی با سرمایه گذاری و کارآفرینی ثروتمند شدم. درواقع با ترید، سرمایه اولیه لازم برای سرمایه گذاری و کارآفرینی را بدست آوردم و برای پیشرفت کردن، تریدر شدن اولین قدمی بود که باید در آن موفق می‌شدم. البته من همچنان یک تریدر هستم، اما در حال حاضر، تربد کردن برایم بیشتر جنبه تفریحی دارد.


چه توصیه‌ای برای معامله گران تازه کار دارید و کدام معامله گران می‌توانند در بازار‌های مالی عملکرد موفقی داشته باشند؟


به صراحت می‌توانم عنوان کنم که مدیریت سرمایه و روانشناسی، مهمترین موضوعاتی هستند که باید بر روی آن‌ها تمرکز داشته باشیم و فراموش نکنید چیزی به اسم شکست در هیچ کاری حتی دنیای ترید، وجود ندارد. فقط علاقه و تلاش هر فردی می‌تواند او را جزء آن۱۰ درصد یا ۲۰ درصد افراد موفق دنیای تریدری قرار بدهد یا در نهایت بتواند جزو یک درصد افراد برتر دنیا قرار بگیرید. این شغل می‌تواند این امکان را برای شما ایجاد کند، اما اینکه آیا شما این ظرفیت را دارید که به آن جایگاه برسید یا خیر، به خود شخص بستگی دارد و دلیل آن، شغل آن فرد نیست. ودر آخر به این نکته مجدد اشاره میکنم در کار چیزی به اسم شکست وجود ندارد، هر شکست یک قدم به سمت موفقیت است.


منبع: ایلنا


انتهای خبر

0
0