بورس پرس
1401/03/10
00:01
تناقض گرانی ۳۳۰ تا ۲۵ درصدی کالاها با گزارش بانک مرکزی از کاهش تورم !

کارشناس بازارهای مالی با اشاره به گرانی ۳۳۰ تا ۲۵ درصدی اقلام اساسی اعلام کرد: موج افزایش قیمت ها و تورم ۱۲ ماهه در فروردین از دید بانک مرکزی کاهشی است !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، کاظم نادرعلی با انتشار مطلبی در فضای مجازی اعلام کرد: در حالی روغن خوراکی ۳۳۰ درصد، ماکارونی ۱۷۵ درصد، مرغ و تخم مرغ ۸۵ درصد، لبنیات ۷۰ درصد، پفک نمکی ۶۷ درصد، بیسکوئیت ۵۰ درصد، ویفر و شکلات ۵۰ درصد، خدمات پستی ۵۰ درصد، انواع شوینده بهداشتی به جز تاید ۴۰ درصد، لاستیک تایر ۳۰ درصد، روغن موتور ۳۰ درصد، کاشی و سرامیک ۲۵ درصد و سیمان، خودرو، اجاره بها و... افزایش یافته که موج افزایش قیمت ها و تورمی از دید بانک مرکزی کاهشی است.


براین اساس، گزارش جدید بانک مرکزی از تحلیل تحولات اقتصاد کلان و اقدامات در فروردین ماه نشان می‌دهد، تورم ۱۲ ماهه در ادامه روند نزولی که از مهر سال ۱۴۰۰ آغاز شده با کاهش نسبی همراه بود.


۱- تحولات اقتصاد کلان: بررسی روند نرخ تورم در فروردین ماه نشان می‌دهد تورم ۱۲ ماهه در ادامه روند نزولی که از مهر سال ۱۴۰۰ آغاز شده با کاهش نسبی همراه شد. لیکن تورم نقطه به نقطه و ماهانه نسبت به ماه قبل افزایش یافت. گروه کالا با ضریب اهمیت ۴۸.۵ درصد و زیرگروه اصلی یعنی خوراکی ها و آشامیدنی‌ها با ضریب اهمیت ۲۵.۵ درصد با افزایش تورم ۲.۹ و ۴.۱ واحد درصدی نسبت به ماه قبل همراه بودند.


اما در نقطه مقابل گروه خدمت با ضریب اهمیت ۵۱.۵ درصد با کاهش ۰.۵ واحد درصدی تورم ماهانه مواجه شد. اگرچه زیرگروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها با ضریب اهمیت ۳۷.۱ درصد با کاهش تورم ماهانه همراه بود اما برخی زیرگروه‌های خدمتی نظیر شاخص خدمت در گروه بهداشت و درمان و شاخص خدمت در گروه حمل و نقل افزایش تورم ماهانه ۰.۵ و ۰.۲ واحد درصدی را تجربه کردند.


در حوزه تجارت خارجی، ارزش صادرات گمرکی ۳.۷ میلیارد دلار بود که نشانگر افزایش ۲۵ درصدی در مقایسه با ماه مشابه سال قبل است. ارزش واردات گمرکی ۲.۸ میلیارد دلار گزارش شده که حاکی از افزایش یک درصدی نسبت به فروردین سال ۱۴۰۰ است. در مجموع متاثر از این تحولات، طی ماه نخست سال جاری تراز بازرگانی گمرکی با مازاد ۸۷۵ میلیون دلاری همراه بود.


تحولات بازار ارز (سامانه نیما و بازار متشکل معاملات ارزی ایران) نشانگر آن است، متوسط نرخ ماهانه فروش دلار در بازار حواله و اسکناس در مقایسه با ماه قبل با قدری افزایش همراه بود. متوسط نرخ فروش دلار حواله‌ای و اسکناس مندرج در سامانه سنا ۲۴۴۴۰ و ۲۵۳۰۰ تومان بود که نسبت به اسفند ماه معادل ۱.۳ و ۳.۱ درصد افزایش نشان می‌دهند.


در بازار مسکن، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران نسبت به اسفند و مدت مشابه سال قبل کاهش ۲.۴ و افزایش ۱۶.۹ درصدی را تجربه کرد. این مقدار در مقایسه با رشد نقطه به نقطه فروردین سال قبل معادل ۹۱.۷ درصد به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن پایتخت در سال جاری است.


در بازار سهام نیز شاخص کل بورس در روز پایانی فروردین ۱۰.۶ درصد نسبت به روز پایانی اسفند افزایش یافت. سیاست‌گذار پولی با رصد مستمر تحولات قیمت دارایی­ ها و توجه به دلالت­ های آن بر تغییر سطح انتظارات تورمی، عنداللزوم اقدامات سیاستی مناسب را در دستور کار قرار خواهد داد.


در خصوص تحولات بازار بین‌بانکی در ابتدای سال با توجه به کاهش نیاز نقدینگی بانک‌ها به دلیل عبور از ماه پایانی سال قبل و عدم برگذاری حراج‌های دولتی، وجوه قابل عرضه در بازار بین بانکی افزایش یافت که نتیجه این امر افزایش متوسط روزانه حجم معاملات و تثبیت نرخ بازار در محدوده قبلی بود که این امر کاهش استفاده بانک‌ها و موسسات اعتباری از منابع بانک مرکزی در تامین مالی کوتاه مدت را در پی داشت.



در فروردین ‌ماه عمدتا به دلیل عدم عرضه اوراق مالی اسلامی دولتی جدید توسط دولت در بازار اولیه و نیز تثبیت نسبی نرخ سود موزون بازار بین بانکی ریالی، روند نزولی نرخ‌های بازده اوراق مالی اسلامی دولتی که از دی سال گذشته آغاز شده بود ادامه یافت. به‌نحوی که نرخ بازده اسناد فوق با سررسید های یک، دو و سه ساله به‌ترتیب با ۰.۶۳، ۰.۴۳ و ۰.۵۲ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۲۱.۷۷، ۲۲.۶۳ و ۲۲.۹۰ درصد رسید.



از دی سال گذشته با کاهش نرخ‌های بازده اوراق مالی اسلامی دولتی، منحنی‌های بازده اسناد خزانه به پایین منتقل شد. به‌طوری که منحنی بازده فروردین در سطحی پایین‌تر از منحنی‌های بازده سه ماه پیش از آن واقع شده است.



حجم نقدینگی در پایان فروردین ماه با ۴.۸ هزار هزار میلیارد تومان نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت. همچنین نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در فروردین معادل ۳۸.۲ درصد بود. ۲.۶ واحد درصد از رشد نقدینگی در سال جاری مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ­ها و بدهی های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی­ ها و بدهی­ های بانک سپه به‌واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه و فاقد آثار پولی است.


به عبارت دیگر در صورت تعدیل اثرات پوشش آماری فوق، رشد نقدینگی پایان فروردین ماه نسبت به پایان سال گذشته معادل ۳۵.۶ درصد بود. بررسی روند اجزای نقدینگی (پول و شبه پول) در سال جاری نیز نشان دهنده بهبود ترکیب نقدینگی و کاهش سیالیت پول است. به طوری که سهم پول از نقدینگی از ۲۰.۴ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۹.۷ درصد در پایان فروردین کاهش یافت و سهم شبه پول از نقدینگی نیز در این دوره از ۷۹.۶ به ۸۰.۳ درصد افزایش یافت.


۲- اقدامات بانک مرکزی


در فروردین ماه با هدف مدیریت نقدینگی بازار بین بانکی ریالی، بانک مرکزی در تعامل با بانک‌ها اقدامات اعتباری زیر را انجام داد:


- انجام عملیات بازار باز با موضع انبساطی طی سه مرتبه حراج به‌ترتیب به ارزش ۹۴ ، ۹۳.۴ و ۹۳.۷ هزار میلیارد تومان مجموعا به ارزش معاملاتی ۲۸۱.۲ هزار میلیارد تومان در قالب توافق بازخرید با سررسیدهای ۷ روزه (مانده توافق بازخرید از محل عملیات بازار باز در پایان فروردین ‌معادل ۹۳.۷ هزار میلیارد تومان بود).


- استفاده بانک‌ها از اعتبارگیری قاعده‌مند در نرخ سقف برای رفع نیازهای نقدینگی طی ۸ روز جمعا به ارزش معاملاتی ۸.۹۵ هزار میلیارد تومان (مانده اعتبارگیری قاعده‌مند در پایان فروردین صفر بود).


- کارگزاری این بانک از ابتدای سال تا پایان فروردین ماه، حراج اوراق مالی اسلامی برگزار نکرده است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0