بورس نیوز
1402/08/08
11:45
"خاذین" و تحقق زیانی ۱۴۸ میلیارد تومانی در ۶ ماهه نخست سال

بوس نیوز:


باور کنید آنچنان روند زیاندهی شرکت سایپا و زیر مجموعه هایش سرعت گرفته که حتی شناسایی زیان‌هایی چند صد میلیارد تومانی و نه چند هزار میلیارد تومانی برای این شرکت ها، عملکردی مطلوب به حساب می‌آید.


شاید فهم تفاوت بیش از ۴۰.۰۰۰ میلیارد تومانی زیان انباشته تلفیقی شرکت سایپا و زیان انباشته شرکت اصلی سایپا در انتهای سال ۱۴۰۱، با دیدن عملکرد و صورت‌های مالی شرکت‌های زیر مجموعه اش تا حدود زیادی آسان شود.


آنچه در سال‌های گذشته همواره شاهد آن بودیم، شناسایی بخش عمده‌ای از زیان‌ها و هزینه‌های شرکت اصلی سایپا در صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه اش بوده است. به عبارتی پایین نگه داشتن قیمت‌های خرید و تهیه مواد اولیه در شرکت‌های زیر مجموعه باعث شناسایی زیان‌هایی چند صد میلیارد تومانی و کاهش زیان شرکت اصلی سایپا می‌گردد.


در این راستا شرکت سایپا آذین که در صورت‌های مالی سه ماهه خود زیانی تنها ۱۲ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده بود، با اعلامی زیانی ۱۴۸ میلیارد تومانی در عملکرد ۶ ماهه، خلف عادت نکرد و تا حدودی خیال سهامدارنش را برای یک سال بی سود دیگر راحت کرد.



از نکات قابل توجه صورت‌های مالی ۶ ماهه این شرکت، تحقق زیان ناخالص ۷۶ میلیارد تومانی اشاره داشت که هیچ تفاوتی با دوره مشابه سال قبل نداشت.


شاید جالب‌ترین و شک برانگیز‌ترین نکته صورت‌های مالی منتشر شده این شرکت، عدم تغییر نرخ‌های فروش انواع محصولات این شرکت در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ با نرخ‌های سال ۱۴۰۱ می‌باشد.


اینکه چرا شرکتی که دارای ۴۶ درصد سهامداران غیر از سایپا می‌باشد می‌بایست در جهت منافع شرکت سایپا و علی رغم رشد بیش از ۵۰ درصدی تورم، نرخ محصولاتش را افزایش ندهد، سوالیست که می‌توان از نهاد‌های نظارتی و مدیران شرکت پرسید.



همانگونه که در جدول بالا نیز مشاهده می‌گردد، بنابر صورت‌های مالی منتشر شده، عملا شاهد افزایش نرخ‌های فروش محصولات این شرکت در ۶ ماهه نخست نبودیم. حال باید ببنیم که آیا این نرخ‌های در نیمه دوم سال تغییر خواهد کرد یا خیر؟ به نظر می‌رسد در سال مالی ۱۴۰۱ نیز در نیمه دوم شاهد افزایش نرخ‌های فروش و تبدیل زیان خالص ۱۱۷ میلیارد تومانی این شرکت در ۶ ماهه به ۲ میلیارد تومانی سود خالص سالانه بودیم.


برچسب ها : خاذین

انتهای خبر

0
0