بورس پرس
1402/08/21
00:00
نقش شرکت‌های دانش بنیان در خودکفایی ۹۰ درصدی صنعت پتروشیمی

معاون برنامه ریزی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اشاره نقش شرکت‌های دانش بنیان در خودکفایی ۹۰ درصدی صنعت پتروشیمی، گفت: ۱۰ درصد باقی مانده در ۵ سال آینده رفع می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، حسن نشان زاده با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زیرمجموعه های بزرگ هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تکمیل شده و گلوگاه‌های عمده این طرح‌ها با توان داخلی برطرف شدند، گفت: حدود ۹۰ درصد از نیاز صنعت پتروشیمی از داخل تامین می‌شود.


وی افزود: رفع ۱۰ درصد وابستگی باقی‌مانده که عمدتا در بخش کاتالیست و تجهیزات دوار است در ۵ سال آینده با خودکفایی داخلی در دستور کار است. اگر چه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت پتروشیمی عمر متوسط ۱۰ ساله دارند اما در حال رقابت با شرکت های مشابه با سابقه فعالیت ۱۰۰ ساله هستند. با این وجود ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان قرارداد و تفاهم‌نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان به امضا رسیده است.


نشان زاده ادامه داد: درحوزه کاتالیست، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس سالانه ۴۰۰ میلیون دلار واردات داشت که اکنون به نصف کاهش یافته و در صنعت PVC که بعد از صنعت لاستیک، بیشترین میزان کاتالیست را به خود اختصاص داده، ۸۰ درصد کاتالیست مورد نیاز از داخل تامین می‌شود. شرکت‌های دانش بنیان در کسب خودکفایی و قوی شدن اقتصاد نقش مهمی دارند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0