بتاسهم
1400/04/22
09:32
8) توضیحاتی در خصوص سیمان سفید شرق و جایگاه آن دهید شرکت سیمان سفید شرق با ظرفیت سالانه 330 هزارتن بزرگترین تولید کننده سیمان سفید و معروف ترین ...

۸) توضیحاتی در خصوص سیمان سفید شرق و جایگاه آن دهید


شرکت سیمان سفید شرق با ظرفیت سالانه ۳۳۰ هزارتن بزرگترین تولید کننده سیمان سفید و معروف ترین برند سیمان سفید کشور می‌باشد. با اتکا به تکنولوژی روز صنعت و بدلیل کیفیت بالای محصولات علاوه بر دارا بودن انحصاری استانداردهایBIS هندوستان و گوست روسیه، به بیش از ۲۰ کشور دنیا صادرات داشته ضمن اینکه تقاضای مناسبی نیز در داخل کشور برای محصولات آن وجود دارد. همچنین تنها شرکت سیمانی حاضر در بازار سوریه می‌باشد. شرکت سیمان سفید شرق در سال ۱۳۹۰ تاسیس و تولید آزمایشی را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرد و پس از پشت سرگذاشتن زیان انباشته، در سال جاری(منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۰) سهم قابل توجهی در سود تلفیقی شرکت سیمان شرق خواهد داشت. ضمن اینکه انشالله با عرضه سهام آن در بازار تاثیر قابل توجهی به ترتیب بر سهام شرکت سیمان شرق، هلدینگ سیمان غدیر(سغدیر) و در نهایت نماد وغدیر خواهد داشت.


۹) عرضه سیمان در بورس کالا چطور پیش رفته است؟


یکی از مهمترین مشکلات صنعت سیمان نرخ گذاری دستوری و عدم اجازه آزاد سازی قیمت در سال‌های اخیر بوده که با پیگیری‌های انجام شده خوشبختانه عرضه سیمان در بورس کالا اجرایی شد و فرصتی را فراهم کرد تا در مناطق خاص بتوان سیمان را با قیمت‌های مناسب تری عرضه کرد. لازم به توضیح است با توجه به توزیع ناموزون شرکت‌های سیمانی و از طرف دیگر افزایش هزینه‌های حمل، شعاع اقتصادی حمل سیمان کوچکتر و به کمتر از ۳۰۰ کیلومتر رسیده و به همین منظور شاهد تقاضای مناسبی در بورس کالا و بهبود نسبی قیمت ها هستیم که این موضوع برای صنعت مثبت ارزیابی می‌شود. ضمن اینکه امیدواریم موضوع آزاد سازی قیمت‌ها هم که به شدت از سوی انجمن و شرکت‌های سیمانی در حال پیگیریست به نتایج مطلوب برسد.


۱۰) برآورد شما از عملکرد سال جاری شرکت‌های گروه سیمان غدیر به چه صورت است؟


یکی از مهمترین نکات در خصوص سودآوری شرکت‌های سیمانی هلدینگ سیمان غدیر این موضوع است که بدلیل اجرای طرح‌های توسعه‌ای در سنوات گذشته و تحمیل هزینه‌های مالی سنگین عموما از جنس ارزی، مدت‌ها قابلیت تقسیم سود نداشته که این موضوع با اصلاحات اساسی که در ساختار آن‌ها انجام شده بهبود چشمگیر داشته به نحوی که از سال گذشته شاهد تقسیم سود در عمده شرکت‌های گروه خصوصا سیمان شرق، سپاهان و دشتستان بودیم. نکته حائز اهمیت که به نظر من نیاز است بازار به آن توجه بیشتری داشته باشد روند و سرعت تبدیل زیان به سود طی دو سه سال گذشته می‌باشد به نحوی که امسال شرکت‌های گروه سیمان غدیر با سود‌های قابل توجهی به استقبال مجامع خود که حدودا در آبان ماه برگزار می‌شود خواهند رفت. لذا برای سال جاری عملکرد بسیار خوبی را از مجموعه شرکت‌های گروه سیمان غدیر و تلفیقی شاهد خواهیم بود.


نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص صنعت سیمان این است که با توجه به شرایط آتی اقتصادی، شرکت‌های سیمانی به دو گروه با بنیه اقتصادی و عملیاتی بالا و شرکت‌های ضعیف تر تقسیم بندی خواهند شد که مسیرشان از هم جدا شده و دسته اول سهمشان را در بازار افزایش خواهند داد. شرکت‌های گروه سیمانی غدیر از آن دسته شرکت‌هایی هستند که با اصلاحات انجام شده و ارتقای ظرفیت‌های عملیاتی قطعا جزء دست اول خواهند بود.


۱۱) پیش بینی شما از آینده سهام مجموعه چیست؟


ممکن است دید بازار به شرکت های سیمانی غدیر ، از جمله سیمان شرق و سپاهان و... با به دلیل اینکه در گذشته سابقه زیان انباشته داشته اند مناسب نباشد و به ان سابقه دقت کنند اما باید توجه داشت با روند شتاب سودآوری که از سال گذشته آغاز شده و زیان شرکت ها با سرعت بالایی به سود تبدیل شده، امسال شاهد اعداد قابل توجهی در عملکرد شرکتهای سیمانی غدیر خواهیم بود، سال مالی شرکت ها عمدتا ۳۱/۶ است و مجامع شرکت ها در آبان ماه برگزار میشود به نظرم سرمایه گذارانی که حتی به صرف شرکت در مجمع سهام گروه سیمانی غدیر را خریداری میکنند نیز انتفاع خوبی خواهند برد و تا ۳ الی ۴ ماه آینده نیز eps مناسب نیز به درآمدهای سرمایه گذاران افزوده خواهد شد در حال حاضر با اتفاقات عملیاتی که روی شرکتها انجام شده گروه سیمانی غدیر از ریسک پایینی در پایداری تولید و موضوعات بازار فروش وسودآوری مواجه هستند



انتهای خبر

0
0