کوینیت
1399/11/25
12:10
رالی صعودی ۲۰۲۱ بیت کوین به گذشته شباهت ندارد!

در این مقاله ویژگی‌های بازار صعودی اخیر بیت کوین را با شرایط این بازار مالی در گذشته مقایسه می‌کنیم تا شرایط حاکم بر بازار این دارایی به‌طور واضح آشکار گردد

بازار بیت کوین همانند دیگر بازارهای مالی تاکنون چرخه‌های صعودی و نزولی مختلفی را تجربه کرده است. با این وجود، عوامل شکل‌گیری شرایط صعودی در این حوزه با بازارهای مالی سنتی تفاوت دارد و به همین دلیل بررسی شرایط حاکم بر این بازار برای پیش‌بینی نقطه‌ی پایان رالی صعودی اهمیت دارد. در این مقاله عوامل موثر در شکل‌گیری رالی صعودی اخیر بیت کوین را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به منظور پیش‌بینی جهت‌گیری بازار آن را با شرایط حاکم بر بازار بیت کوین در سال ۲۰۱۷ مقایسه خواهیم کرد.

محدودیت انتشار بیت کوین روند صعودی آن را تضمین می‌کند

همانطور که می‌دانیم انتشار رمزارز بیت کوین به ۲۱ میلیون واحد محدود شده است و علاوه بر آن در تناوب زمانی هر چهار سال یکبار، اجرای رویداد هالوینگ را شاهد هستیم. محققان شرکت پانترا کپیتال(Pantera Capital) معتقدند : «اگرچه اجرای هالوینگ بیت کوین به شدت قیمت مبادلات این دارایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما مشاهده‌ی تاثیر‌گذاری اجرای رویداد هالوینگ سال‌ها طول می‌کشد.»


این شرکت در نامه‌ای به سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده است که قیمت بیت کوین در آگوست ۲۰۲۱ میلادی به محدوده‌ی ۱۱۵,۲۱۲ دلار خواهد رسید.


انتشار رمزارز در شبکه‌ی بیت کوین دقیقا در نقطه‌ی مقابل سیاست کاهش کمی بانک‌های مرکزی برای انتشار ارزهای دولتی قرار دارد. هم‌اکنون در طول بازه‌ی زمانی ده دقیقه(متوسط زمان استخراج هر بلاک در شبکه‌ی بیت کوین) ۶/۲۵ واحد رمزارز بیت کوین منتشر می‌گردد و برخلاف سازمان‌های متمرکز مالی، هیچ فردی قادر به تغییر پروتکل بیت کوین نیست.


تاثیر رویداد هالوینگ بر قیمت بیت‌کوین

بر همین اساس، برآورد شده است که تا سال ۲۱۴۰ میلادی(زمان مورد انتظار برای استخراج تمامی ۲۱ میلیون واحد رمزارز بیت کوین و صفر شدن پاداش استخراج هر بلاک) فرآیند هالوینگ ادامه خواهد یافت. نرخ انتشار بیت کوین و توزیع رمزارزها بر اساس قواعد ریاضی و به‌طور شفافی ایجاد شده است و در نتیجه امکان پیش‌بینی تغییرات این شبکه فرآهم می‌گردد. خالق بیت کوین در هشتم ژانویه‌ی سال ۲۰۰۹ میلادی اظهار داشت:


در نهایت ۲۱ میلیون واحد بیت کوین منتشر خواهد شد. رمزارزها در زمان کشف هر بلاک توسط گره ها در میان آن‌ها توزیع می‌گردد و پاداش ماینرها در تناوب چهار ساله نصف می‌شود؛ یعنی در چهارسال اول ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ رمزارز بیت کوین، در چهار سال دوم ۵,۲۵۰,۰۰۰ واحد بیت کوین، در چهار سال سوم ۲,۶۲۵,۰۰۰ واحد بیت کوین، در چهار سال چهارم ۱,۳۱۲,۵۰۰ واحد منتشر می‌گردد. Satoshi Nakamoto


بدون شک اجرای هالوینگ قیمت بیت کوین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یعنی با فرض ثابت ماندن تقاضا کاهش میزان عرضه به نصف مقدار پیشین خود، کمبود بیت کوین را موجب می‌شود و در نتیجه قیمت این دارایی افزایش نیز افزایش می‌یابد.


در نمودار شکل زیر تغییرات قیمت بیت کوین در محدوده‌ی زمانی اجرای هر رویداد هالوینگ مشخص شده است. از نظر تاریخی بیت کوین ۴۵۹ روز پیش از اجرای هالوینگ به سطح کمینه‌ی قیمت خود رسیده است، سپس قیمت این دارایی تا زمان اجرای هالوینگ در روند صعودی قرار گرفته و پس از اجرای هالوینگ روند صعودی به‌طور قدرتمند‌تری تجربه شده است. به‌طور متوسط دست یابی به سطح بیشینه‌ی رالی صعودی بیت کوین پس از اجرای هالوینگ ۴۴۶ روز طول کشیده است.


این سیکل صعودی ۵۱۴ روز پیش از اجرای هالوینگ آغاز شده است و در صورت تکرار شرایط حاکم در سیکل‌های گذشته‌ی بیت کوین، قیمت این دارایی در اگوست ۲۰۲۱ میلادی به سطح بیشینه‌ی خود خواهد رسید.


تغییرات قیمت بیت‌کوین در محدوده‌ی هالوینگ

بررسی دقیق تاثیر اجرای هالوینگ بر قیمت بیت کوین

در این مطالعه برای بررسی تاثیر اجرای هالوینگ تغییرات نسبت موجودی به جریان در زمان اجرای هر هالوینگ اندازه‌گیری شده است و سپس از اطلاعات حاصل شده می‌توان برای بررسی هالوینگ‌های بعدی استفاده کرد. اجرای نخستین هالوینگ میزان عرضه‌ی بیت کوین را ۱۵ درصد کاهش داده است. این رویداد عرضه و قیمت بیت کوین را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.


از آنجایی که اندازه‌ی کاهش عرضه‌ی بیت کوین در زمان اجرای هر هالوینگ کاهش می‌یابد، احتمالا تاثیر اجرای هر هالوینگ بر قیمت بیت کوین نیز کاهش خواهد یافت. در جدول شکل زیر کاهش حجم انتشار بیت کوین در زمان اجرای هالوینگ نشان داده شده است.


جدول تغییر حجم انتشار در پی اجرای هالوینگ اجرای دومین هالوینگ بیت کوین نرخ انتشار بیت کوین را معادل با یک سوم اجرای نخستین هالوینگ کاهش داده است و به‌طور شگفت‌انگیزی تاثیر آن بر قیمت نیز یک سوم اجرای نخستین هالوینگ بوده است.


در پی اجرای سومین هالوینگ بیت کوین در می ۲۰۲۰ نرخ انتشار این دارایی معادل ۴۰ درصد اجرای هالوینگ در سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است. در صورتی که این رابطه تکرار گردد، پیش‌بینی می‌شود که قیمت بیت کوین در ماه آگوست ۲۰۲۱ به ۱۱۵،۲۱۲ دلار برسد. اگرچه این پیش‌بینی بسیار خوشبینانه بنظر می‌رسد اما عوامل تاثیرگذار مشخصی از افزایش هرچه بیشتر قیمت بیت کوین پشتیبانی می‌کنند. این عوامل عبارتند از:


چاپ گسترده‌ی پول توسط بانک‌های مرکزی نرخ بهره‌ی بسیار پایین و یا منفی ورود سرمایه‌گذاران حقوقی به بازار بیت کوین رشد سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز

سهم بازار بیت کوین در رالی صعودی اخیر افزایش یافته است

هیجان؛ مهم‌ترین تفاوت رالی صعودی بیت کوین در سال ۲۰۱۷ و رالی کنونی بیت کوین را تشکیل می‌دهد. در اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی هیجان گسترده‌ای پیرامون آی.سی.او ( ICO ) شکل گرفته بود، عوامل متعددی در شکل‌گیری پدیده‌ی هجوم مردم به پروژه‌های ای.سی.او نقش داشته‌اند. پروژه‌های متعددی در نتیجه‌ی هجوم مردم به این حوزه راه‌اندازی شدند اما بخش بزرگی از پروژه‌های آی.سی.او تنها وعده‌های جالبی را به کاربران ارائه می‌کردند و در عمل نو‌آوری مشخصی را در اختیار نداشته‌اند.


نمودار شکل زیر نشان می‌دهد؛ زمانی که قیمت بیت کوین به سطح بیشینه‌ی خود در سال ۲۰۱۷ رسید، این دارایی تنها ۳۹ درصد از ارزش بازار رمزارزها را در اختیار داشت. سایر رمزارزها که پروژه‌های آی.سی.او را نیز شامل می‌شود، تقریبا ۲۵ درصد از ارزش بازار بیت کوین را در اختیار داشته است.


امروزه سهم بیت کوین از بازار رمزارزها دو برابر افزایش یافته و به ۷۲ درصد رسیده است. در حالی که سهم سایر رمزارزها با کاهش ۱۵ درصدی به ۱۰ درصد رسیده است. سهم اتریوم از بازار رمزارزها نیز در همین مدت زمان اندکی افزایش یافته و از ۱۲ درصد(در سال ۲۰۱۷) به ۱۴ درصد رسیده است.


سهم هر پروژه از بازار رمزارزها

سهم هر پروژه از بازار رمزارزها امروزه ارزش بازار رمزارزها عمدتا در میان دو پروژه‌ی بازار یعنی بیت کوین و اتریوم تقسیم شده است. این دو پروژه مجموعا ۸۶ درصد از ارزش بازار را در اختیار دارند در حالی که تنها ۱۴ درصد از مجموع ارزش بازار رمزارزها در اختیار ۵ هزار پروژه‌ی رمزارزی دیگر است.


سهم الت‌کوین‌ها از بازار رمزارزها

سهم الت‌کوین‌ها از بازار رمزارزها نظر شما نسبت به تفاوت رالی صعودی اخیر بیت کوین با چرخه‌های صعودی پیشین این دارایی چیست؟ آیا با توجه به بلوغ بازار رمزارزها و تغییر محرک‌های ایجاد شرایط صعودی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بازار صعودی بیت کوین همچنان استمرار خواهد داشت؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما در میان بگذارید.


انتهای خبر

0
0