اخبار اکس نوین
1401/09/16
09:01
شبکه بیت کوین چیست ؟ | همکاری گره‌ها برای رهایی از بند وابستگی

یکی از اهداف اصلی ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، از ایجاد این ارز دیجیتال این بود که بتواند مردم جهان را از بند وابستگی به بانک‌ها و نهادهای دولتی برهاند و یک سیستم و نظام مالی جایگزین ارائه دهد. برای اینکه شیوه کار این ارز دیجیتال را بهتر درک کنیم لازم است بدانیم که شبکه بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند. در این مقاله تصمیم داریم به پاسخ این پرسش که شبکه بیت کوین چیست و چه نقشی در خرید و فروش بیت کوین دارد، بپردازیم. در صورتی که شما هم تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد این رمز ارز افزایش دهید، تا پایان این مقاله با ما…

یکی از اهداف اصلی ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، از ایجاد این ارز دیجیتال این بود که بتواند مردم جهان را از بند وابستگی به بانک‌ها و نهادهای دولتی برهاند و یک سیستم و نظام مالی جایگزین ارائه دهد. برای اینکه شیوه کار این ارز دیجیتال را بهتر درک کنیم لازم است بدانیم که شبکه بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند.


در این مقاله تصمیم داریم به پاسخ این پرسش که شبکه بیت کوین چیست و چه نقشی در خرید و فروش بیت کوین دارد، بپردازیم. در صورتی که شما هم تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد این رمز ارز افزایش دهید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.


مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:


همان طور که می‌دانید بیت کوین آمده است تا کاربران خود را از وابستگی به بانک‌ها و نهادهای مرکزی و دولتی نجات دهد و برای رسیدن به این هدف، از مفهوم «عدم تمرکز» یا «تمرکززدایی» کمک می‌گیرد.


وقتی یک سیستم مالی، متمرکز باشد تراکنش‌های مالی کاربران قبل از اینکه انجام شود، ابتدا برای سرورهای یک نهاد مرکزی (مثل بانک) ارسال می‌شود. سرور مرکزی پس از بررسی، تراکنش را نهایی می‌کند. این در حالی است که در سیستم غیرمتمرکز، هیچ سرور یا نهاد مرکزی‌ای در کار نیست و خود کاربران وظیفه دارند که کار بررسی و تایید تراکنش‌ها را انجام دهند.


از آنجا که شبکه بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز است، وقتی یک کاربر (به هر کاربر در شبکه بیت کوین، گره یا نود گفته می‌شود) می‌خواهد یک تراکنش را انجام دهد، این تراکنش برای سایر کامپیوترهای موجود در شبکه بیت کوین هم ارسال می‌شود و زمانی که گره‌ها این تراکنش را تایید کردند، نهایی می‌شود.


اگر بخواهیم خیلی ساده و در عین حال دقیق بگوییم که شبکه بیت کوین چیست ، می‌توانیم بگوییم که یک شبکه همتا به همتا (Peer to Peer Network) است که از گروهی از کامپیوترهای متصل به هم تشکیل شده و از ساختاری توزیع‌شده (غیرمتمرکز) پیروی می‌کند. وجود این نودها یا کامپیوترهای متصل به هم، باعث می‌شود که نیازی به وجود سیستم مدیریت مرکزی نباشد. در واقع این گره‌ها، اطلاعات مورد نیاز را به صورت دسته‌جمعی ذخیره می‌کنند و با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.


پروتکل بیت کوین مجموعه‌ای از قوانین و قواعد حاکم بر شبکه بیت کوین است. یکی از قوانین حاکم بر شبکه بیت کوین این است که همه گره‌ها یا نودها باید به اطلاعات مربوط به همه تراکنش‌ها دسترسی داشته باشند و بدانند که در حال حاضر دارد چه اتفاقی در شبکه میفتد.


خیلی از کاربران سوال می‌کنند که فرق بین سیستم‌های مالی قدیمی و شبکه بیت کوین چیست ؟ دسترسی کاربران به اطلاعات تراکنش‌ها و وجود شفافیت در شبکه، یکی از مهم‌ترین نقاط تمایز بین سیستم‌های مالی قدیمی و نوین (شبکه بیت‌کوین) است.


صرافی آنلاین اکس نوین همین شفافیت در دسترسی کاربران به اطلاعات تراکنش ها را سرلوحه ی کار خود قرار داده است و توانسته خود را به عنوان یکی از بهترین شبکه های نوین بیت‌کوین در بازار ثابت کند.


فرض کنید که شما به عنوان یک کاربر یا نود می‌خواهید یک تراکنش انجام دهید و در حال حاضر اصلا نمی‌دانید که شبکه بیت کوین چیست . اولین کاری که انجام می‌دهید وارد کیف پول بیت کوین خود می‌شود، آدرس کیف پولی که می‌خواهید بیت کوین به آن منتقل کنید را وارد می‌کنید و در نهایت مقدار بیت کوین مورد نظر خود را برای انتقال انتخاب می‌کنید.


هر کاربر یا نود در کیف پول دیجیتال، امضای دیجیتال خودش را دارد و کیف پول به کمک این امضا، تراکنش را تایید می‌کند. اکنون تراکنش برای بقیه نودها ارسال می‌شود و آن‌ها باید تراکنش را تایید کنند. دستگاه‌های ماینر وارد بازی می‌شوند و تراکنش شما را در لیست تراکنش‌های بلوک بعدی قرار می‌دهند.


اندکی زمان می‌گذرد تا ماینرها تراکنش شما را انجام دهند. در این بازه زمانی یکی از ماینرها موفق می‌شود که بلوک جدید را به شبکه بلاک‌چین بیت کوین اضافه کند و سایر نودها هم این بلوک جدید را تایید می‌کنند. وقتی نودها تاییدیه را صادر کنند، شخصی که برای او بیت‌کوین ارسال کردید، تاییدیه دریافت را روی کیف پول خودش می‌بیند.


همان طور که در بخش قبلی بیان کردیم اضافه شدن بلوک جدید به زنجیره بلوکی (بلاک‌چین) مقداری زمان می‌برد که متخصصان این زمان را حدود ۱۰ دقیقه بیان می‌کنند. یکی از مسائلی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم افزایش قدرت استخراج ماینرهاست؛ یعنی بعضی ماینرها به قدری قوی هستند که ممکن بتوانند هش یک بلوک را در کمتر از ۱۰ دقیقه پیدا و بلوک را به زنجیره بلوکی اضافه کنند. شبکه بیت کوین برای افزایش امنیت و جلوگیری از خراب‌کاری‌های احتمالی از مفهوم سختی شبکه بیت کوین (Network Difficulty) استفاده می‌کند. در واقع سختی شبکه بیت کوین اعمال می‌شود تا زمان اضافه شدن هر بلوک، همان حدود ۱۰ دقیقه باقی بماند.


سختی شبکه پس از ساخته شدن هر ۲۰۱۶ بلاک (تقریبا هر دو هفته یک بار) تغییر می‌کند تا میزان سختی با توان ماینینگ شبکه تطابق پیدا کند. در صورتی که قدرت ماینینگ در شبکه کمتر شود، با پدیده کاهش سختی شبکه بیت کوین روبرو خواهیم شد تا زمان استخراج بلوک جدید از حدود ۱۰ دقیقه بیشتر نشود.


سایت‌های مختلفی هستند که از طریق آن‌ها می‌شود میزان سختی شبکه بیت کوین را مشاهده کرد. در ادامه به چند مورد از این منابع اشاره شده است:


یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد مطرح می‌کنند این است که هدف از افزایش یا کاهش سختی شبکه بیت کوین چیست ؟ در ادامه به دو مورد از این اهداف اشاره شده است:


یکی از مسائل مهم که باعث افزایش یا کاهش سختی شبکه بیت کوین می‌شود، حفظ تعادل در ماینینگ است. در صورتی که تعداد ماینرها در یک بازه زمانی افزایش یابد، احتمال پیدا کردن هش بلوک افزایش می‌یابد و ماینرها می‌توانند در زمان کمتری مسائل ریاضی را حل کنند و بلوک جدید را به بلاک‌چین اضافه کنند. از این رو باید سختی شبکه افزایش یابد تا ماینرها نتوانند به راحتی هش هر بلوک را پیدا کنند.


همچنین اگر تعداد ماینرها و قدرت محاسباتی آن‌هاکاهش یابد، باید سختی شبکه کمتر شود تا ماینرها بتوانند در زمانی تقریبی ۱۰ دقیقه، یک بلوک جدید به شبکه اضافه کنند. این مسئله باعث می‌شود تعادل در شبکه رعایت شود و کاربران بیت‌کوین برای انجام تراکنش‌های خود بیش از حد معطل نشوند.


هش ریت، قدرت محاسباتی شبکه بیت کوین است. در صورتی که هش ریت افزایش یابد، سختی ماینینگ هم بیشتر می‌شود. هر چه هش ریت کمتر شود، ماینینگ هم با سرعت و آسانی بیشتری صورت می‌گیرد. با این تفاصیل، هر چه هش ریت شبکه بالاتر برود، امنیت و ثبات شبکه هم به شکل بهتری حفظ می‌شود.


وقتی هش ریت بالاتر برود، به این معنا است که ماینرها باید قدرت و توان بالاتری برای پیدا کردن هش بلوک صرف کنند. صرف توان بالاتر، فرایندی پرهزینه به حساب می‌آید و از این رو هکرها و مهاجمان باید کلی هزینه کنند که بتواند کنترل شبکه بلاک‌چین را به دست بگیرند. همین هزینه بالا، آن‌ها را از حمله به شبکه منصرف می‌کند.


خیلی از کسانی که می‌خواهند وارد حوزه ارزهای دیجیتال خصوصا بیت کوین شوند، بر سر دوراهی ماینینگ و معامله‌گری بیت کوین می‌مانند. این در حالی است که هر کدام از این روش‌ها، مزایا و معایب خاص خودش را دارد. البته روش معامله‌گری بیت‌کوین – اگر با دانش و آگاهی صورت گیرد – می‌تواند کم‌هزینه‌تر باشد و پیروزی‌های بزرگ‌تری را برای شما به ارمغان بیاورد.


در صورتی که دنبال یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و پرسود هستید، خرید بیت کوین و نگه داشتن آن می‌تواند گزینه بسیار خوب و سودمندی باشد.


در این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که شبکه بیت کوین چیست و چه وظایفی بر عهده دارد. از نظر شما افزایش سختی شبکه بیت کوین چه مضراتی برای ماینرها و سرمایه‌گذاران روی دستگاه ماینینگ دارد؟ شما از بین ماینینگ و معامله‌گری بیت کوین کدام گزینه را ترجیح می‌دهید؟ لطفا نظرها و پیشنهادهای خود را با ما و سایر همراهان مجموعه اکس نوین در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.


منابع: Growin Portugal / CoinDesk


انتهای خبر

0
0