همفکران
1399/09/01
10:45
بررسی عملکرد یک ماه نشان داد: کدام صندوق ها کمتر از بازار منفی شدند؟

بورس تهران دومین ماه از فصل پاییز امسال را با بازدهی منفی ۸ درصدی شاخص کل ثبت کرد و این در حالی بود که بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه نشان می‌دهد که در یک ماهه گذشته ۵۲ صندوق سهامی افتی بیشتر از شاخص کل را ثبت کردند و البته سایر صندوق ها نیز کمتر یا همراستا با شاخص کل بازدهی منفی داشتند.

بهترین صندوق ها




بدترین صندوق ها





عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه نشان می‌دهد که در یک ماهه گذشته ۵۲ صندوق سهامی افتی بیشتر از شاخص کل را ثبت کردند و البته سایر صندوق ها نیز کمتر یا همراستا با شاخص کل بازدهی منفی داشتند.


به گزارش همفکران؛ در میان بیش از ۷۰ صندوق سرمایه‌گذاری سهام فعال در بازار، طی یک ماهه گذشته همه صندوق بازدهی منفی داشتند و بین ۲۲ تا ۱ درصد افت را به ثبت رسانند.در این میان بیش از ۲۰ صندوق بازدهی منفی کمتری از شاخص کل داشتند و یا در همان محدوده فعالیت کردند.


آخرین مقدار دارایی صندوق‌ها


آخرین مقدار خالص ارزش دارایی صندوق‌ها ۳۴۱ هزار و ۱۶۲میلیارد تومان است. از این مبلغ، بیش از ۲۵۸ هزار میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های با درآمد ثابت، بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های سهامی و حدود ۳ هزار میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های مختلط است .


همچنین درمجموع حدود ۴۱ درصد دارایی صندوق‌ها نقد است که ۸۵ درصد از این میزان به صندوق‌های با درآمد ثابت اختصاص دارد. ۱۵ درصد میانگین دارایی‌های نقدی صندوق‌های سهامی و ۴۱ درصد میانگین نقدی صندوق‌های مختلط است .


بهترین صندوق‌ها و ترکیب دارایی آن‌ها


بررسی عملکرد یک ماهه صندوق‌ها نشان می‌دهد که صندوق ارزش آفرین بیدار که هنوز به ۶ ماه فعالیت نرسیده ، با بازدهی منفی یک درصدی در این مدت، بهترین صندوق سهامی بازار بوده است .


ترکیب دارایی بهترین صندوق


نمودار ترکیب دارایی‌های این صندوق نشان می‌دهد که بیش از ۹۹ درصد دارایی‌های این صندوق در سهام است که حدود ۴۰ درصد در اختیار سهم های برتر است و یک درصد هم سایر دارایی ها است .


صنایع حاضر در این سبد به ترتیب وزن گروه‌ها محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، بانک ها و موسسات اعتباری، شرکت های چند رشته ای صنعتی و استخراج کانه های فلزی هستند . همچنین ۲۵ درصد نیز در سایر صنایع قرار دارد.


صندوق امین تدبیرگران فردا نیز در این مدت با بازدهی منفی نزدیک به ۲ درصدی در میان صندوق برتر یک ماه گذشته ایستاد. ۹۹ درصد این صندوق در سهام سرمایه گذاری شده که حدود ۱۴ درصد آن متعلق به پنج سهم با بیشترین وزن است. بیش از یک درصد هم در سایر دارایی ها لحاظ شده است.


محصولات شیمیایی، بانک ها، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی و محصولات غذایی از صنایع حاضر در این صندوق هستند. همچنین نزدیک به ۴۷ درصد صندوق به سایر دارایی ها اختصاص پیدا کرده و حدود ۲ درصد دارایی ها مربوط به سایر دارایی ها است .


صندوق بذر امید آفرین سومین صندوق با عملکرد بهتر در ماه گذشته است. این صندوق با بازدهی منفی ۲.۵ درصدی توانست کمتر از شاخص کل افت داشته باشد.


بدترین صندوق‌ها


اما انتهای این جدول در یک ماهه موردبررسی متعلق به صندوق‌های ارزش کاوان آینده، سهم آشنا، بانک دی و رشد سامان است که در این مدت با بیشترین افت مواجه شدند .


دارایی‌های بدترین صندوق‌ها چه بود؟


در مدت مورد بررسی صندوق مشترک ارزش کاوان آینده با بازدهی منفی بیش از ۲۲ درصد، در صدر جدول منفی ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام قرار داشت .


ترکیب دارایی‌های این صندوق نشان می‌دهد که حدود ۸۹ درصد متعلق به سهام است که ۲۳ درصد آن پنج سهم برتر هستند. بیش از ۹ درصد نقد و سپرده بانکی و حدود ۲.۵ درصد هم سایر دارایی ها است .


گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، شرکت های چند رشته ای صنعتی ،بانک ها و موسسات اعتباری و استخراج کانه های فلزی در سبد دارایی های این صندوق قرار دارد . همچنین حدود ۲۵ درصد نیز به سایر صنایع اختصاص داده شده است/


این گزارش حاکی است صندوق بانک دی در این مدت با افت ۱۸ درصدی رتبه دوم بیشترین افت را در میان صندوق‌های سهامی از آن خود کرد .


همچنین رتبه سوم انتهای جدول به صندوق رشد سامان با افت حدود ۱۷ درصدی رسید. صندوق مشترک یکم سامان نیز با بازدهی ۱۶ درصدی چهارمین صندوقی بود که بیشترین افت را ثبت کرد .




انتهای خبر

0
0