کوینیت
1399/11/20
18:30
بورس شیکاگو سرانجام بازار مبادلات قرارداد‌های آتی اتریوم را راه‌اندازی کرد

بورس شیکاگو(CME) در روز هشتم فوریه‌ی ۲۰۲۱ میلادی یعنی سه سال پس از راه‌اندازی بازار قرارداد‌های آتی بیت کوین، بازار مبادلات قرارداد‌های آتی اتریوم را راه‌اندازی کرد

نکات برگزیده مطلب بازارهای مبادلات مشتقات رمزارزها یکی از مهم‌ترین راه‌های فعالیت سرمایه‌گذاران حقوقی و حرفه‌ای در بازار مبادلات رمزارزها محسوب می‌شود. بورس شیکاگو در سال ۲۰۱۷ میلادی بازار مبادلات قرارداد‌های آتی بیت کوین را راه‌اندازی کرده بود و پس از صرافی اوکی‌اکس(OKEx) دومین پلتفرم مبادلات قرارداد‌های آتی بیت کوین محسوب می‌شود. این پلتفرم برای گسترش فعالیت در بازار رمزارزها در روز هشتم فوریه بازار مبادلات قرارداد‌های آتی اتریوم را راه‌اندازی کرده است.

راه‌اندازی بازار مبادلات قرارداد‌های آتی اتریوم در بورس شیکاگو

بورس شیکاگو(The Chicago Mercantile Exchange)؛ به اختصار سی.ام.ای(CME) در روز هشتم فوریه و مطابق با اطلاعیه‌ی پیشین خود ، بازار مبادلات قرارداد‌های آتی اتریوم را راه‌اندازی کرده و در نتیجه روش ساده‌تری را برای فعالیت سرمایه‌گذاران حقوقی در بازار مبادلات اتریوم ایجاد کرده است.


داده‌های پلتفرم اسکیو(Skew) نشان می‌دهد که از زمان راه‌اندازی قرارداد‌های آتی اتریوم در این پلتفرم مبادلاتی ۷۷ قرارداد منعقد شده است. بورس شیکاگو ارزش هر قرارداد را ۵۰ اتر(ETH) اعلام کرده است که با توجه به قیمت کنونی رمزارز اتر هر قرارداد ۸۱,۶۵۰ دلار ارزش دارد.


قرارداد‌های آتی اتریوم سی.ام.ای

بازار قرارداد‌های آتی بورس شیکاگو راه‌اندازی شده و تاکنون ۷۷ قرارداد آتی اتریوم در این بازار منعقد شده است. لیور مسیکا(Lior Messika)؛ بنیان‌گذار و مدیر صندوق سرمایه‌گذاری ادن بلاک در این رابطه اظهار داشت: «در حالی که ده‌ها پروژه‌ی جدید در طول سال گذشته‌ی میلادی در شبکه‌ی اتریوم راه‌اندازی شده‌اند، اتریوم به کانون توجه سرمایه‌گذارانی تبدیل شده است که نو‌آوری‌ها را در صنعت رمزارزی جستجو می‌کنند.»


وی افزود که هم‌اکنون فعالان صنعت رمزارزها در مراحل ابتدایی کشف پتانسیل‌های استفاده از شبکه‌ی اتریوم هستند. در حالی که عملکرد پایدار بیت کوین برای بیش از ده سال به اثبات رسیده است.


قرارداد‌های آتی نوعی مشتقات رمزارزها محسوب می‌شوند که برای فروش یک دارایی در قیمت تعیین شده برای تاریخ مشخصی در آینده منعقد می‌شوند. برخلاف قرارداد‌های اختیار معاملات، قرارداد‌های آتی در تاریخ سررسید به‌طور الزام‌آور تسویه خواهند شد. در نتیجه با توجه به تفاوت قیمت عقد قرارداد و قیمت واقعی دارایی‌ها یکی از طرفین قرارداد‌های آتی برنده و دیگری بازنده خواهد بود.


راه‌اندازی قرارداد‌های آتی اتر همزمان با بلوغ بازار رمزارزها

بورس شیکاگو مبادلات قرار‌دادهای آتی بیت کوین را سه سال پیش آغاز کرده بود و همزمان با این اتفاق افزایش قیمت بیت کوین به سطوح بیشینه نیز تجربه شده است. بر اساس گزارش کوینیت ، یکی از نمایندگان سی.ام.ای اظهار داشت که با توجه به درخواست‌های متعدد مشتریان این پلتفرم، سی.ام.ای تصمیم گرفته است تا بازار مبادلات قرارداد‌های اتریوم را نیز راه‌اندازی کند.


با این وجود، پروژه‌ی رمزارزی اتریوم با اهداف و ویژگی‌های متمایزی نسبت به بیت کوین راه‌اندازی شده است. این پروژه هم‌اکنون بستری برای سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز محسوب می‌گردد.


در زمان راه‌اندازی قرارداد‌های آتی بیت کوین در سال ۲۰۱۷ شرایط کاملا متفاوتی بر بازار رمزارزها حاکم بود. در این زمان کمتر کسی با مفهوم قراردادهای هوشمند و یا پتانسیل استفاده از این فن‌آوری آشنایی داشت و در نتیجه سی.ام.ای سه سال برای راه‌اندازی بازار قرارداد‌های اتریوم منتظر مانده بود.


با وجود سقوط بازار بیت کوین پس از راه‌اندازی بازار مبادلات قرارداد‌های آتی، نگرانی نسبت به تکرار این اتفاق برای قرارداد‌های آتی اتریوم وجود دارد.


نظر شما نسبت به تاثیر راه‌اندازی قرارداد‌های آتی اتریوم بر قیمت این دارایی در بازار نقدی چیست؟ آیا شرایط سقوط قیمت بیت کوین پس از راه‌اندازی بازار قرارداد‌های آتی این دارایی در بورس شیکاگو برای اتریوم تکرار خواهد شد؟ یا بازار این دارایی شرایط کاملا متفاوتی را تحربه خواهد کرد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.


انتهای خبر

0
0