بورس۲۴
1401/05/10
09:49
آمار تکان دهنده از خروج ۹۰ درصد پول حقیقی ها حکایت دارد

پول هایی که از سال ۹۷ وارد بازار شده بود... فقط ۱۰ درصد آن پول ها در بورس ماندگار شده اند که هنوز از انگیره آنان خبری در دست نیست!

آمار تکان دهنده از خروج 90 درصد پول حقیقی ها حکایت دارد

بورس۲۴ : خرداد ماه سال ۹۸ آغاز فصل سبز بازار سرمایه ایران بود. از همین زمان بود که پول های سرگردان کم کم راهی بازار سرمایه شدند و مبالغی که روزانه و ماهانه وارد بازار می شد قابل توجه شد. روند تزریق نقدینگی خرد به بازار با شیب ملایمی تا دی ماه ۹۸ ادامه یافت اما از بهمن ماه بازار سرمایه توانست در بین سرمایه گذاران حقیقی مخاطبان بیشتری را جذب کرده و به نخستین مقصد سرمایه گذاری آن ها بدل شود.


حقیقی ها در کل سال ۹۸ بیش از ۳۱ همت سرمایه به پای بازار ریختند. در حالی که طی سال ۹۷ تراز پول خرد بازار مثبت ۵ همت بود. در واقع طی یک سال نقدینگی ورود یافته به بازار بیش از ۶ برابر شد.


اما اوج اقبال بازار سهام طی ۵ ماه نخست سال ۹۹ رقم خورد. وقتی که حقیقی ها حدود ۱۱۹ هزار میلیارد تومان از سرمایه های پارک شده خود در سایر بازار ها را وارد بازار سرمایه کردند.


بدین ترتیب جمع کل مبالغ واریزی توسط حقیقی ها از ابتدای سال ۹۸ تا مرداد ۹۹ از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفت. اما از آنجایی که در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد، عوامل زیادی دست در دست هم داد تا اعتمادی که طی سال های طولانی در بین سرمایه گذاران حقیقی ایجاد شده بود، در چشم بر هم زدنی از بین رفته و برگ خوشرنگ سبز بازار سرخ پوش شود.


روزهای پایانی مرداد ماه ۹۹ بود که ورق برگشت و بازار آن روی خود را نشان داد. حقیقی ها که هفته های نخست و حتی ماه های نخست هنوز به متعادل شدن و برگشت بازار امید داشتند کم کم دست از سهامداری شستند و عطای کسب درآمد و شناسایی سود از محل بازار سرمایه را به لقای آن بخشیدند.


در حالی که تقریبا ۲۴ ماه از آن زمان تا کنون گذشته تراز پول خرد ماهانه طی ۲۲ ماه منفی شده و تنها در ماه های آذر ۹۹ و تیر ۱۴۰۰ شاهد مثبت شدن آن بودیم. طی دو سال اخیر حقیقی ها بیش از ۱۳۴ هزار میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج کردند. بالغ بر ۶۲ همت از این مبلغ در ۷ ماهه پایانی سال ۹۹ از بازار خروج یافته و ۵۵ همت نیز طی سال ۱۴۰۰ از بازار کوچ کرد. در سال جاری نیز اقدامات حقیقی ها برای فروش سهام و نقد کردن باقیمانده پورتفوی ادامه یافته و از ابتدای فروردین ماه تا کنون برآیند ورود و خروج پول خرد بازار به بیش از منفی ۱۷ همت رسیده است.


به بیان ساده تر تقریبا ۹۰ درصد از نقدینگی که حقیقی ها از فروردین ۹۸ تا مرداد ۹۹ وارد بازار کرده بودند را طی دو سال گذشته خارج کردند و تنها ۱۰ درصد از آن مبلغ هنوز در بازار باقیست.


خروج پول حقیقی ها
انتهای خبر

0
0