بورس۲۴
1401/06/02
15:56
افق زمانی سه ساله برای تکمیل سه پروژه در دست اجرای ومعادن

به گزارش کدال نگر بورس ۲۴،شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با دارا بودن کرسی مدیریتی در شرکت های بورسی نظیر معدنی و صنعتی و گل گهر ، معدنی و صنعتی چادرملو ، توسعه معدنی و صنعتی صبانور ، فولاد خراسان ، آهن و فولاد ارفع ، سرمایه گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان ، سنگ آهن گهر و زمین و فولاد امیرکبیرکاشان و .... و در شرکت های غیر بورسی نظیر سرمایه گذاری پرتو تابان معادن و فلزات ، بین المللی مهندسی ایران ، گسترش کاتالیست ایرانیان ، احداث صنایع و معادن سرزمین پارس ، آهن و فولاد الماس آرتاویل و ... نقش یک هلدینگ مادرتخصصی در دو صنعت سنگ آهن و فولاد را در کشور ایفا می کند.

افق زمانی سه ساله برای تکمیل سه پروژه در دست اجرای ومعادن

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با دارا بودن کرسی مدیریتی در شرکت های بورسی نظیر معدنی و صنعتی و گل گهر ، معدنی و صنعتی چادرملو ، توسعه معدنی و صنعتی صبانور ، فولاد خراسان ، آهن و فولاد ارفع ، سرمایه گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان ، سنگ آهن گهر و زمین و فولاد امیرکبیرکاشان و .... و در شرکت های غیر بورسی نظیر سرمایه گذاری پرتو تابان معادن و فلزات ، بین المللی مهندسی ایران ، گسترش کاتالیست ایرانیان ، احداث صنایع و معادن سرزمین پارس ، آهن و فولاد الماس آرتاویل و ... نقش یک هلدینگ مادرتخصصی در دو صنعت سنگ آهن و فولاد را در کشور ایفا می کند.


شرکت فولاد مبارکه با دارا بودن ۴۹.۴۵٪ از سهام شرکت ، موسسه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان با ۱۹.۰۷٪ ، شرکت سرمایه گذاری صدر تامین با ۸.۲۲٪ ترکیب سهامداران عمده شرکت را تشکیل می دهند.


افزایش سرمایه شرکت از ۸۴.۰۰۰ میلیارد ریال به ۱۹۲.۴۲۸ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده و نقدی و سود انباشته در جریان بوده و هم اکنون در مرحله پذیره نویسی حق تقدم افزایش سرمایه قرار دارد.


افزایش سرمایه شرکت های آهن و فولاد الماس آرتاویل ، سنگ آهن گهر زمین ، تجلی توسعه معادن و فلزات ، تولید پویا انرژی نگین خاورمیانه و کاوند نهان زمین نیز در سال مالی ۱۴۰۱ پیش بینی شده است.


بهای تمام شده پرتفوی شرکت در تاریخ ۳۱/۰۳/۱۴۰۱ برابر با ۱۷.۴ همت بوده که از این مبلغ ۷۲٪ در شرکت های بورسی و ۲۸٪ در شرکت های خارج از بورس سرمایه گذاری شده است. استخراج کانه های فلزی ۷۲٪ ، فلزات اساسی ۱۱٪ و شرکت های سرمایه گذاری ۶٪ از وزن پرتفو را به خود اختصاص داده اند.


عوامل موثر بر فعالیت های عملیاتی شرکت :


نوسانات قیمت های جهانی سنگ آهن ، شمش فولاد و مس و نحوه قیمت گذاری محصولات توسط وزارت صمت در داخل کشور و همچنین نرخ شمش فولاد در بورس کالا از مهم ترین عوامل موثر بر سود آوری شرکت ذکر شده است. نحوه تعیین بهره مالکانه ، حقوق دولتی ، معافیت های مالیاتی و عوارض صادراتی نیز بر هزینه های شرکت تاثیر گذار است. همچنین قانون های وضع شده توسط دولت چین به عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده سنگ آهن و فولاد نیز می تواند بر نتیجه عملکرد شرکت های زیر مجموعه تاثیر جدی داشته باشد.


وضعیت پروژه های در دست اجرا :


در جهت تکمیل زنجیره ارزش و احداث مجتمع های فولادی اقدامات زیر صورت گرفته است :


۱) تاسیس شرکت مجتمع آهن و فولاد الماس آرتاویل در استان اردبیل با ظرفیت تولید ۱.۱ میلیون تن آهن اسفنجی. عملیات اجرایی طرح شروع شده و برآورد زمانی تکمیل طرح ۳ سال است. درصد مشارکت ومعادن در این طرح ۴۰٪ است.


۲) تاسیس شرکت فولاد اقلید پارس در جهت اجرای طرح ۱.۱ میلیون تنی آهن اسفنجی در استان فارس. پیمانکار پروژه انتخاب شده و براورد زمانی تکمیل پروژه ۳ ساله است. درصد مشارکت ومعادن در این طرح ۵۱٪ است.


۳) با هدف تکمیل پروژه آهن اسفنجی و فولاد سازی شرکت صنایع فولاد کردستان ، ۶٪ سهام شرکت توسط ومعادن ، ۲۰٪ سهام شرکت توسط تجلی توسعه معادن و فلزات و ۳۰٪ سهام شرکت توسط شرکت صبانور در مهر ماه ۱۴۰۰ خریداری شده است. عملیات انتخاب پیمانکار این پروژه شروع شده و برآورد زمانی تکمیل طرح ۳ ساله است.


درآمد حاصل از سرمایه گذاری های شرکت در سه سال گذشته روند صعودی مطلوبی داشته است به طوریکه در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۲.۵ همت با رشد ۱۹۲٪ به ۷.۵ همت در سال ۱۳۹۹ رسید. در سال مالی ۱۴۰۰ درآمد حاصل از سرمایه گذاری با رشد ۶۱٪ به ۱۲ همت رسید.


بر اساس استاندارد حسابداری شماره ۱ ، درآمد سود سهام دریافتی از شرکت های زیرمجموعه باید پس از برگزاری مجمع و مشخص شدن مبلغ دقیق شناسایی شود. ( اصل محافظه کاری و تحقق درآمد ) لذا درآمد سرمایه گذاری در شرکت هایی همچون معدنی و صنعتی گل گهر ، معدنی و صنعتی چادرملو ، فولاد خراسان و .. به دلیل اینکه مجامع این شرکت تا تاریخ ۳۱/۰۳/۱۴۰۱ برگزار نشده است ، شناسایی نشده است.


نسبت جاری و آنی شرکت در دو سال گذشته وضعیت مطلوبی داشته است. در سال مالی ۱۳۹۹ این نسبت ۱.۳۳ و در سال مالی ۱۴۰۰ برابر با ۴.۸۸ بوده است. در مدت سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ این نسبت به ۴.۹۱ رسیده است. وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی شرکت در سه ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل بهبود قابل ملاحظه ای داشته و از ۵۳ میلیارد تومان خروجی به ۴۵ میلیارد تومان ورودی رسیده است. مهمترین منبع وجه نقد شرکت درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها ( سود سهام دریافتی ) است. با توجه به پروژه های در جریان شرکت های بورسی و غیربورسی عمده منابع نقد به دلیل مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های زیرمجموعه ، تبدیل به وجه نقد برای شرکت نمی شود. فلذا مهمترین منابع وجه نقد در دسترس شرکت برای پوشش فعالیت های پیش رو به شرح زیر است :


۱) افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی


۲) تامین مالی از طریق ابزار های موجود در بازار سرمایه


۳) فروش دارایی ها کم بازده


۴) دریافت سود سهام شرکت های تابعه و وابسته


۵) عرضه عمومی شرکت ها در بورس و فرابورس


سهم بدهی ها نیز در مصارف شرکت ( نسبت بدهی ) از سال ۱۳۹۹ روند کاهشی داشته از ۱۸٪ به ۱۱.۴٪ در مدت سه ماهه ۱۴۰۱ رسیده است.

انتهای خبر

0
0