بورس پرس
1402/11/02
15:05
آخرین تحولات بازارجهانی کامودیتی‌ها با افزایش طلا،کاهش نفت و نوسان قیمت فلزات

تحولات بازار جهانی کامودیتی ها در هفته گذشته میلادی با افزایش طلا، کاهش نفت و نوسان قیمت فلزات همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، وضعیت بازارهای جهانی در هفته منتهی به نیمه اول دی از جمله قیمت طلا و نفت، شاخص دلار، روند فلزات پایه و ... از سوی کارگزاری بانک ملت اعلام شد.


براساس این گزارش، طی هفته میلادی گذشته، انتظار کاهش قیمت طلا با توجه به عدم کاهش نرخ بهره فدرال رزرو براساس داده‌های قوی آمریکا و رشد شاخص دلار می‌رفت و نهایتا جمعه به ۲،۰۲۸ دلار در هر اونس کاهش یافت.


بهای معاملات نفت برنت در محدوه ۷۸-۷۹ دلار در نوسان بود و نهایتا جمعه به ۷۹ دلار در هر بشکه رسید. حمایت از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و چشم انداز خوش‌بینانه برای تقاضای جهانی نفت از عوامل موثر در مسیر افزایش هفتگی نفت به شمار می‌آیند.


جو حاکم بر بازار فلزات پایه نیز بدین صورت بود که آلومینیوم برای سومین هفته متوالی در بهبوحه انتظار رشد عرضه به شدت کاهش یافت و در پایان هفته به ۲،۱۷۸ دلار بر هر تن رسید. درحالیکه نگرانی از ارزیابی کمبود بلندمدت مس علی‌رغم تقویت شاخص دلار همراه با نگرانی‌ها درباره چشم انداز اقتصادی چین از قیمت مس حمایت کرد در پایان هفته به ۸،۳۸۷ دلار بر هر تن معامله شد.


قیمت روی نیز در هفته اخیر به دلیل شرایط ضعیف بنیادی و تقویت شاخص دلار با کاهش به ۲،۴۷۳ دلار بر هر تن رسید. همچنین بازار سنگ آهن چین تحت تاثیر شرایط ضعیف اقتصادی روندی نزولی داشت و قیمت آن به ۱۳۱ دلار بر تن کاهش یافت.


در بازار محصولات پتروشیمی، قیمت اوره به دنبال سیر روند هفته پیش از آن همچنان در اکثر بازارها صعود کرد و اصل افزایش قیمت در خاورمیانه مشاهده شد. بطوریکه قیمت اوره خاورمیانه و فوب ایران بترتیب به ۳۳۲ و ۳۰۶ دلار بر تن افزایش یافت.


در خصوص روند بازار متانول که قیمت این محصول در اروپا به شدت کاهش یافت اما بازار متانول چین پس از سه هفته کاهش متوالی با تغییر جزیی در ۲۷۸ دلار بر تن بسته شد. عوامل متناقض همچون کاهش سطح عرضه محموله‌های وارداتی از ایران همزمان با کاهش قیمت زغال سنگ در بازار داخلی بر قیمت متانول چین اثرگذار بود.


از طرفی پتروشیمی زاگرس نیز در انتظار راه‌اندازی مجدد یکی از کارخانه‌های خود با ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده و این ممکن است نوید شروع دیگر نیروگاه‌هایی باشد که به دلیل انحراف گاز طبیعی تعطیل شده بودند.


بازار سایر محصولات پتروشیمی نیز بجز سودکاستیک و الکیل بنزن خطی صعودی بودند.



جهت اطلاعات بیشتر و دریافت فایل به tacodal.ir مراجعه شود.


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0