بورس۲۴
1400/12/21
15:11
عشقی: تغییرات دامنه نوسان به تدریج و با برنامه ریزی انجام می شود

امسال ۲۸۶ شرکت از طریق سجام سود پرداخت کردند تشکیل کانون سهامداران حقیقی بررسی می شود معافیت مالیاتی سپرده صندوق های درآمد ثابت از نظر ما قطعی است

عشقی: تغییرات دامنه نوسان به تدریج و با برنامه ریزی انجام می شود

بورس۲۴ : مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در نشست خبری سه شنبه روز جاری با اصحاب رسانه با اشاره به انحصار زدایی در مجوز نهاد های مالی با هدف توسعه بازار و ترویج سرمایه گذاری غیر مستقیم گفت:در حوزه شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری و صندوق ها ،۸ مجوز موافقت اصولی کارگزاری ، ۱مجوز تاسیس کارگزاری بعد از ۱۲ سال، ۲۹مجوز تاسیس یا تبدیل نهاد های مالی به عنوان شرکت سرمایه گذاری و یا هلدینگ در حوزه صندوق ها ، ۱۵ موافقت اصولی صندوق سرمایه گذاری ،۲۹ مجوز تاسیس صندوق سرمایه گذاری، ۲۵ مجوز فعالیت صندوق سرمایه گذاری دریافت شده است.


عشقی افزود: در حوطه نهاد های مالی خدمات دهنده، ۸موافقت اصولی برای تاسیس شرکت سبدگردان، سه موافقت اصولی تاسیس مشاور سرمایه گذاری و ۲ مجوز فعالیت پردازش اطلاعات مالی انجام شد.


وی گفت: نزدیک به ۱۲ سال بود که اقدامی برای تاسیس کارگزاری جدید انجام نشده بود اما از آبان ماه سال جاری موافقت اصولی برای صدور مجوز هشت کارگزاری انجام شد که یک مجوز هم در چند وقت گذشته صادر شد.


به گفته وی، امسال شاهد برخی از نوسانات بودیم اما با این حال از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع با روش‌های مختلف سرمایه‌ای و بدهی را انجام داده‌ایم.اوراق بدهی در مجموع حدود ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بود که جمع کل تامین مالی عددی حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بود.


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به توسعه در نهادهای مالی بازار سرمایه گفت: در حوزه صندوق ها، در تلاش هستیم تا اقدام به راه اندازی صندوق های مختلف کنیم تا سرمایه گذاران و افرادی که به دنبال سرمایه گذاری از طریق بازار سرمایه هستند بتوانند با توجه به برنامه ریزی های مختلف خود برای سرمایه گذاری از این ابزارها استفاده کنند که از جمله این صندوق ها، صندوق املاک و مستغلات بود که در دستور کار سازمان بورس است. همچنین اولین موافقت اصولی صندوق املاک و مستغلات، اولین مجوز پذیره نویسی و فعالیت صندوق سهامی اهرمی ، اولین مجوز پذیره نویسی و فعالیت صندوق در صندوق در حوزه صندوق های سرمایه گذاری دریافت شد.


تغییرات دامنه نوسان به تدریج و بابرنامه ریزی انجام می شود


عشقی با بیان اینکه ، برنامه ما این است تا دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش پیدا کند گفت: با توجه به به آخرین تصمیمات اتخاذ شده در زمینه تغییر دامنه نوسان، برنامه ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شده اما تاکنون تصمیم نهایی در هیات مدیره اتخاذ نشده است.


وی با بیان اینکه انجام این کار نیازمند رفع برخی از ابهامات اساسی است، ادامه داد: در ابتدا باید بحث بودجه به نتیجه برسد و همچنین موضوع ریسک‌های سیاسی فروکش کند تا بتوان تصمیم منطقی در این خصوص اتخاذ کنیم.


وی به پذیرش نخستین معدن طلای کشور در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: گشایش قراردادهای آتی در همه کالاهای امکان پذیر حاضر در بورس های کالا حزو برنامه های مدنظر است تا بتوان آن را به مرحله اجرا رساند.


رئیس سازمان بورس به برنامه های این سازمان در زمینه بهبود ریزساختارهای بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: نمایش عمق مظنه از جمله مشکلاتی بود که با شبهاتی جدی همراه بود. براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این است تا عمق مظنه نمادها از ۱۵ فروردین برای همه سهامداران نمایش داده شود.


پرداخت سود از طریق سجام /سود سهام عدالتی ها واریز شد


رییس سازمان بورس به پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام اشاره کرد و گفت: اکنون به دنبال پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام هستیم.


وی ادامه داد: سال ۹۹ تقریبا ۱۳۲ نماد سود بالغ ۲۵ میلیون نفر را از طریق سجام پرداخت کردند، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۸۶ شرکت از طریق سجام سود پرداخت کردند که نزدیک به ۴۵ میلیون نفر سهامدار بودند، دو پرونده نیز در جریان است که تا اخر هفته انجام می شود.


وی گفت: عملیات واریز سود سهام عدالت بالغ بر ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۲۱ نفر از سهامداران سهام عدالت که سجامی بودند یا شماره شبای بانکی آنها از طریق سامانه سهام عدالت در اختیار ما قرار گرفته است از شب گذشته آغاز شده و سود دارندگان دارایی‌های مختلف متناسب با سودی که به آنها تعلق گرفته در حال واریز است.امیدواریم با همکاری‌های انجام شده با شبکه بانکی تا پایان امروز کل سود این افراد بیش از ۴۳ میلیون نفر واریز شود.


برای اطلاع از جزئیات افزایش سرمایه شستا روی لینک کلیک کنید.↪️


وی به رقم نهایی سود سهام عدالت اشاره کرد و افزود: برای کسانی که دارای پرتفوی ۴۹۲ هزار تومانی سهام عدالت هستند ۵ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۳۹۹ ریال سود به آنها اختصاص پیدا می کند.


عشقی افزود: افراد دارای پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت، ۵ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۹۴۴ ریال و دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی رقمی معادل ۱۰ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۸۷۱ ریال سود پرداخت می‌شود. همچنین برخی از افراد ممکن است بخشی از پرتفوی خو را فروخته باشند یا پاره از سهم را در اختیار داشته باشند، بنابراین ممکن است این اعداد متفاوت باشد.


تشکیل کانون سهامداران حقیقی بررسی می شود


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مسایل مربوط به زیرساخت ها و نیز فناوری اطلاعات ( IT ) از جمله مسایلی است گفت: با توجه به گسترش بازار باید برنامه‌های جدی در این زمینه در دستور کار قرار بگیرد که در این زمینه قرار است تا در هفته جاری اقدام به رونمایی از سامانه هوشمند پایش و نظارت بازارسرمایه کنیم.همچنین سامانه‌هایی برای نظارت موثرتر بر نهادهای مالی مانند صندوق‌ها و سبدگردان‌ها در نظر گرفته شده که اکنون در حال بهره‌برداری از آن هستیم.


وی گفت: با اشاره به تعامل سازمان بورس با صنایع مختلف، به منظور همکاری بیشتر با صنایع مختلف اقدام به راه اندازی میز صنعت کرده‌ایم تا بتوان از این طریق مشکلات حاکم در صنایع را مورد بررسی قرار دهیم.


عشقی در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل کانون سهامداران حقیقی گفت: مدیریت این مساله به صورت سراسری اقدامی بسیار سخت است و برنامه ما این است تا مدیریت کانون سهامداران حقیقی به صورت منطقه ای و استانی یا تجمیع چنداستان انجام شود. هنوز درخواتستی در این خصوص دریافت نکرده ایم ، اما موضوع بررسی خواهد شد.


برای اطلاع از اخبار دلار امروز روی لینک کلیک کنید.↪️


اقدامات انجام شده سازمان بورس


وی در مورد اقدامات انجام شده سازمان بورس در راستای بهبود روند معاملات، گفت: همیشه مشکلات حاکم بر بازار سرمایه از جمله دغدغه های جدی بازار بوده است که در این زمینه اقداماتی مانند ارتقا و تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه، تعیین سقف برای نرخ گاز طبیعی و نیز کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکت های تولیدی به ۲۰ درصد انجام شده است تا بازار بتواند روزهای خوبی را تجربه کند. این مسایل از جمله مواردی هستند ، که در بودجه ۱۴۰۱ هم مورد توجه قرار گرفته است.


عشقی در خصوص به برنامه‌های در دستور کار سازمان بورس در سال ۱۴۰۱، گفت: اکنون برنامه‌های مختلفی در دستور کار سازمان بورس است و برنامه های گسترده‌ای را در حوزه‌های افزایش نقش بازارسرمایه درتامین مالی و نیز حمایت از حقوق سرمایه گذاران در نظر گرفته‌ایم.


هیچ سیگنالی داده نشد، رویکرد سازمان شفافیت است


وی در خصوص تبلیغ فرابورس، برای عرضه سرخابی ها گفت: سازمان بورس سهم هیچ شرکتی را برای خرید و فروش پیشنهاد نمی‌دهد، بنابراین در مورد استقلال و پرسپولیس هم هیچ توصیه‌ای را برای خرید آن نداریم. در صورت ورود ارکان بازار سرمایه و پیشنهاد به سهامداران برای خرید و فروش سهام با آنها برخورد جدی خواهیم داشت و رویکرد سازمان بورس و دیگر ارکان آن باید فقط ایجاد شفاف سازی باشد.


برای اطلاع از خرید و فروش پالایش یکم روی لینک کلیک کنید.↪️


نرخ تسعیر ارز بانک ها اعلام می شود، به زودی


وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اعلام زمان نرخ جدید تسعیر ارز بانک ها توسط بانک مرکزی گفت: به زودی نرخ جدید تسعیر ارز بانک ها اعلام می شود؛ نرخی که مبنای محاسبه آن، ۹۰ درصد میانگین قیمت دلار نیما در ۶ ماه اخیر است. معمولا در پایان سال همیشه این نرخ اعلام می شود و با توجه به اتمام و روزهای پایان سال به زودی این عدد اعلام خواهد شد.


وی گفت: با توجه به وجود نوسان در معاملات بورس نمی توان انتظار کسب سود بدون ریسک از بازار سرمایه داشت؛ بنابراین دعوت مردم بدون در نظر گرفتن دانش مالی و سطح پذیری مردم اقدامی کاملا اشتباه است.


معافیت مالیاتی سپرده صندوق های درآمد ثابت از نظر ما قطعی است


رییس سازمان بورس درخصوص معافیت مالیاتی سپرده های حقوقی گفت: به لحاظ قانونی صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید معاف از مالیات باشند و سازمان بورس هم معتقد به معاف آنها از مالیات است. با توجه به حاشیه های ایجاد شده در این زمینه اکنون در حال تعامل با با سازمان امور مالیاتی هستیم تا بتوان هر چه سریعتر ابهامات ایجاد شده را برطرف کنیم. با سازمان امور مالیاتی در حال رای زنی هستیم اعتقاد ما این است که طبق ماده ۱۴۳ مکرر معاف از مالیات هستند.


رتبه بندی سبد گردان ها و بررسی وضعیت این نهاد ها انجام می شود


علیرضا ناصر پور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصصوص شرکت های سبد گردانی و مجوز های اخیر که داده شده گفت: با توجه به اینکه سیاست سازمان بورس در این است که در راستای حمایت از سرمایه گذاران غیر مستقیم همچنان گام بردارد، لازم بود که یک سامانه مستقیم بر نظارت سبدگردان ها ایجاد شودو این اتفاق الان رخ داده و ما به صورت الکترونیکی و آنلاین پرتفوی شرکت های سبد گردان و سبد های آن ها و وضعیت بازدهی سبد ها و تمامی این مواردی که با سبد گردان ها در ارتباط است را مورد بررسی قرار دهیم. و نظارت دقیق تری انجام شود. پیشنهادی از سوی کانون نهاد های سرمایه گذاری شده که در واقع رتبه بندی شرکت های سبد گردان توسط نهادهای مستقل است داده شده که در حال بررسی هستیم.

انتهای خبر

0
0