بتاسهم
1400/04/22
09:32
3) در خصوص اقدامات کلیدی صورت گرفته طی دو سال گذشته در هلدینگ سیمان غدیر و روند سودآوری توضیح دهید. طی دو الی سه سال گذشته اقدامات مهمی در راستای ...

۳) در خصوص اقدامات کلیدی صورت گرفته طی دو سال گذشته در هلدینگ سیمان غدیر و روند سودآوری توضیح دهید.


طی دو الی سه سال گذشته اقدامات مهمی در راستای اصلاح ساختارها خصوصا ساختار مالی گروه انجام شده است که از آن جمله می‌توان به بهینه سازی نسبت بدهی و نرخ موثر بهره اشاره کرد که تاثیر قابل توجهی بر سود خالص شرکت‌ها و تلفیقی گروه گذاشته است. ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر گروه سیمان غدیر فاقد هر گونه وام ارزی بوده و از این حیث ریسکی متوجه شرکت‌های گروه و هلدینگ نمی‌باشد. از طرف دیگر موضوع مدیریت بر دارایی‌ها و بهینه سازی پورتفوی سهام باعث شد تا ضمن ارتقای قابل توجه بازده این بخش، نقدینگی مناسبی جهت کاهش دارایی‌های راکد و فاقد ارزش افزوده و اصلاح ساختار مالی و در نهایت سودآوری خصوصا در تلفیق ایجاد شود به نحوی که بعد از سال‌ها، موضوع زیان انباشته تلفیقی که مهمترین مانع برای تقسیم سود بود حل شده و سال مالی قبل قریب به۴.۰۰۰ میلیارد ریال سود در مجمع تقسیم شد و این درحالیست که در سال ۹۷، عملکرد تلفیقی گروه با زیان ۴۲۰ میلیارد ریالی همراه بوده و این عدد در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۹.۰۰۰ میلیارد ریال بالغ شده است. این روند برای سال جاری نیز تداوم بیشتری خواهد داشت ضمن اینکه حاشیه سود عملیاتی تلفیقی بیش از ۴۰ درصدی از متوسط صنعت به مراتب بالاتر می‌باشد. از جمله اقدامات مهم دیگری که می‌توان نام برد به توسعه بازارهای صادراتی، افزایش کیفی محصولات، ارتقای سهم در بازارهای محلی، افزایش کیفیت فروش و سود، کسب کرسی‌های مدیریتی سیمان دشتستان و مند دشتی و... می‌توان اشاره کرد. همچنین آماده سازی هلدینگ جهت عرضه سهام آن در بازار هم از مهمترین اقدامات دو سال اخیر می‌باشد.




۴) وضعیت صادرات در گروه سیمان غدیر به چه شکل است؟


یکی از موضوعات مهم که طی این سه سال بصورت متمرکز و هدفمند در هلدینگ مورد توجه قرار گرفته است موضوع صادرات با توجه به موقعیت جغرافیایی شرکت‌های گروه و بحث نرخ ارز می‌باشد به نحوی که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعداد مقاصد صادراتی از ۱۶ کشور در سال ۹۷ به ۲۳ کشور ارتقا یافته همچنین در حال حاضر هلدینگ سیمان غدیر با نسبت صادرات به ظرفیت بیش از ۲۵ درصدی، بالاتر از سایر هلدینگ‌های سیمانی کشور قرار دارد.



۵) مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای شرکت چیست؟


با توجه به شرایط عرضه و تقاضا و ظرفیت سازی بیش از تقاضایی که در کشور وجود دارد تمرکز هلدینگ بر افزایش کیفی محصول، تکمیل زنجیره تامین، توسعه ظرفیت‌های لجستیکی و حمل، سرمایه گذاری در محصولات جدید، مطالعه بر طرح های صرفه جویی انرژی و تولید انرژی‌های تجدید پذیر و... با هدف افزایش سهم بازار و افزایش کمی و کیفی سود گروه و کاهش وقفه‌های تولیدی می‌باشد.



۶) در خصوص برنامه عرضه سهام هلدینگ و شرکت‌های گروه و اثر آن بر نماد وغدیر بفرمایید.


یکی از برنامه‌های مهم در هلدینگ سیمان غدیر(شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر) عرضه سهام شرکت در بازار سرمایه می‌باشد که کل فرآیند آن انجام و درج نماد شده ( با نماد سغدیر) و به دلیل شرایط خاص بازار کمی به تعویق افتاد که به محض ایجاد شرایط مناسب و احتمالا تا یکماه آینده عرضه خواهد شد. همچنین شرکت سیمان سفید شرق به عنوان یک شرکت ۱۰۰ درصدی متعلق به شرکت سیمان شرق در مراحل پایانی اقدامات جهت عرضه سهام می‌باشد که پیش بینی ما این است که احتمالا تا مرداد ماه بتوانیم موضوع عرضه رو نهایی کنیم. نکته حائز اهمیت در این خصوص اثر قابل توجهی است که این دو عرضه بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر ارزش نماد وغدیر خواهند داشت و از این حیث نماد وغدیر رو جذاب تر از گذشته خواهد نمود.


ضمن اینکه رشد سودآوری سغدیر که تاثیر قابل توجهی بر سود و زیان وغدیر دارد را هم نباید از نظر دور داشت.


۷) ورورد به بازار سرمایه تا چه میزان میتواند به سود آوری وغدیر و nav آن کمک کند؟


سهمی که هلدینگ سیمان در پرتفو غدیر دارد در واقع کمتر از ۵ درصد است اما به دو شکل در سودآوری اثرگذار است ، سیمان غدیر علیرغم اینکه سهم کمتری را به نسبت به بقیه هلدینگ ها در پرتفو دارد، اما تقریبا تا رتبه سوم سودآوری نیز رسید و سود مناسبی را در تلفیق عاید وغدیر کرده و ادامه دار هم خواهد بود همچنین با عرضه سغدیر، با توجه به اینکه در حال حاضر در پورتفوی غیر بورسی غدیر هست ، منجر به شفافیت بیشتر سهام وغدیر و ارتقای ارزش NAV سهام خواهد شد و کمک می کند تا ارزشگذاری وغدیر با کیفیت بالاتری انجام شود ضمن اینکه از محل این عرضه سود سود قابل توجهی در دفاتر غدیر شناسایی خواهد شد.



انتهای خبر

0
0