بورس۲۴
1400/07/11
15:48
علت اقبال سهامداران به نماد «شغدیر» چیست؟

رشد ۳۰ درصدی PVC ترکیه طی ۲ ماه اخیر؛ از ۱،۵۸۰ دلار به ۲،۰۵۰ دلار جهش ۴۴ درصدی PVC صادراتی «شپترو»

علت اقبال سهامداران به نماد «شغدیر» چیست؟

بورس۲۴ : در روزهای اخیر نمادهای شغدیر و شپترو مورد اقبال بازار واقع شده اند. شغدیر که ابتدای اردیبهشت ماه امسال برای نخستین بار پا به بازار سرمایه گذاشت و در محدوده قیمتی ۶،۲۰۰ تومان عرضه شد و طی سه روز نخست عمر معاملاتی خود منفی داد و ستد شد اکنون در محدوده قیمتی ۱۱،۶۰۰ تومان قرار دارد. یعنی بهای آن ظرف ۵ ماه تقریبا دو برابر شد و به سهامداران خود نزدیک به ۹۰ درصد بازدهی داد.


شپترو اما از با سابقه های بازار سهام است. این سهم در ابتدای امسال یک روند نزولی شارپی را از محدوده بالای ۶ هزار تومان تا کمتر از ۴ هزار تومان را طی ۲ ماه متحمل شد اما پس از آن در روزهای پایانی خرداد ماه بود که برای افزایش قیمت خیز برداشت. پس از طی یک روند نوسانی و رسیدن به سطح قیمتی ۵،۷۰۰ تومان در هفته ابتدایی شهریور ماه به آرامی تا محدوده ۴،۴۰۰ تومان اصلاح شد اما طی روزهای گذشته مجددا حرکت رو به بالایی را آغاز کرده و تا نزدیکی سطح ۵ هزار تومان نیز پیش رفته است. بررسی ها نشان می دهد که نرخ فروش صادراتی پی وی سی شپترو در شهریور ماه نسبت به ابتدای امسال ۵ درصد افزایش یافته اما بهای این محصول در شرکت شغدیر با جهش ۴۴ درصدی همراه شده است.


چرا بازار حساب شغدیر را از شپترو جدا کرده؟

از بین شرکت های پتروشیمی فعال در بازار سرمایه دو شرکت پتروشیمی غدیر و آبادان در زمینه تولید PVC فعالیت دارند. بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده که مربوط به شهریور ماه سال جاری است، سهم PVC صادراتی از کل فروش ریالی ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ شرکت های پتروشیمی غدیر ۴۰ درصد و آبادان ۱۶ درصد است.


روند قیمتی فروش پی وی سی صادراتی این شرکت ها در ماه های گذشته صعودی بوده به طوری که میانگین نرخ فروش هر تن پی وی سی صادراتی شغدیر در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۳ درصد افزایش را نشان می دهد. این رقم در قیاس با میانگین بهای فروش کل سال ۹۹ با رشد ۳۰ درصدی همراه شده و در خصوص شپترو بیانگر رشد ۲۹ درصدی است.


همچنین نرخ فروش پی وی سی صادراتی شغدیر در نیمه نخست سال جاری ۳۲۱ درصد نسبت به متوسط نرخ این محصول در سال ۹۸ افزایش یافته است.


این روند افزایشی به هر یک از ماه های ابتدایی نیمه نخست سال جاری نیز تسری یافته است. بهای هر تن پی وی سی صادراتی شغدیر در فروردین ماه حدود ۳۳ میلیون و ۵۸۷ هزار تومان، اردیبهشت ۳۵ میلیون و ۲۷۸ هزار تومان، خرداد ۳۱ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان، تیر ۳۱ میلیون و ۶۲۴ هزار تومان، مرداد ۳۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بود و در شهریور رقم قابل توجه ۴۸ میلیون و ۳۵۶ هزار تومان رسید.


هر تن پی وی سی صادراتی شپترو در فروردین با نرخ ۳۵ میلیون و ۸۰۱ هزار تومان، اردیبهشت ۳۵ میلیون و ۸۲۵ هزار تومان، خرداد ۳۳ میلیون و ۵۳۶ هزار تومان، تیر ۳۴ میلیون و ۷۹۹ هزار تومان، مرداد ۳۵ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و در شهریور ماه با نرخ ۳۷ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان فروخته شد.


بررسی روند قیمتی PVC در بازارهای جهانی نیز از روند صعودی این محصول حکایت می کند. به طوری که نرخ پی وی سی ترکیه طی دو ماه گذشته با رشد ۳۰ درصدی از حدود ۱،۵۸۰ دلار به ۲،۰۵۰ دلار افزایش یافته است.


قطع شدن گسترده گاز در آمریکا و کسری PVC موجب شد تا تولیدکنندگان ایرانی این محصول بتوانند فروش خوبی در ترکیه داشته باشند. توجه به این نکته ضروری است که در صنایع ایرانی قیمت محصولات بسیار بیشتر از نرخ انرژی و همچنین مواد اولیه رشد کرده و حاشیه سود بالایی را برای آن ها در بر دارد. در صورت تداوم روند افزایشی این محصول در بازارهای جهانی چشم انداز درخشانی از لحاظ شناسایی درآمدهای عملیاتی و سودآوری برای این دو شرکت تولید کننده پی وی سی یعنی شغدیر و شپترو انتظار می رود که با توجه به بالاتر بودن سهم فروش صادراتی PVC در شغدیر نسبت به شپترو، این شرکت دارای پتانسیل های بیشتری است.







"بورس ۲۴" دارنده مجوز مشاوره رسمی سرمایه گذاری از "بورس" روزانه ده ها محتوای خبری-تحلیلی را در اختیار شما مخاطب گرامی قرار می دهد ، بخشی از محتوای تولید شده به دلیل اثر گذاری مستقیم بر معاملات شما در بورس شامل پیش بینی جامع بازار ، تحلیل سهم ها ، سیگنال خرید و فروش ، معرفی هفتگی سبد سهام ، اخبار ویژه از شرکت ها ، مشاوره آنلاین و... به صورت ویژه ارائه می شود ، لذا پیشنهاد می گردد برای استفاده کامل از خدمات تحلیلی ، خبری و مشاوره ای این رسانه به خانواده بزرگ مشترکین ویژه بپیوندید.

انتهای خبر

0
0