آکادمی هلاکوئی
1400/03/28
16:17
۵ نکته که پیش از شروع بازار سهام باید بدانید؛ جمعه، ۲۸ خرداد

پوند استرلینگ تحت تاثیر جهش موارد ابتلا به…

پوند استرلینگ تحت تاثیر جهش موارد ابتلا به کوید-۱۹ قرار گرفت ، سهام ایالات متحده علی رغم هفته ای دشوار افزایش یافت، نفت خام و استرلینگ کاهش یافتند ، تلاش بیت کوین برای جلب توجه سرمایه گذاران ادامه دارد و بانک مرکزی استرالیا اقدامات خود در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد.



آنچه که پیش از شروع بازار در روز جمعه باید بدانید به شرح زیر می‌باشد:



۱. پوند استرلینگ تحت فشار قرار گرفت


با جهش موارد ابتلا به ویروس کرونا ، تمامی خوش بینی ها و روند مثبت ایجاد شده در پیرامون پوند استرلینگ که از برنامه واکسیناسیون موفق انگلیس آغاز شده بود، رو به پایان است.


امروز جمعه ، پوند با ۰.۳٪ افت در برابر دلار آمریکا به ۱.۳۸۸۵ دلار کاهش یافت. این ارز از زمان نشست فدرال رزرو در طی افت ۱.۶ درصدی خود به ضعیف ترین سطح خود از اوایل ماه مه (اواخر فروردین) سقوط کرده است.


علی رغم اینکه ، انگلیس یکی از موفق ترین برنامه های واکسیناسیون را تا کنون اجرایی کرده است و در آن بیش از ۴۲ میلیون نفراولین دوز واکسن خود را دریافت کرده اند و بالغ بر ۳۰ میلیون نفر هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده اند ، اما اخیرا بالغ بر ۱۱۰۰۰ مورد ابتلای جدید ویروس کوید-۱۹ را در روز پنجشنبه گزارش شده است که بالاترین رقم از ۱۹ فوریه(۱ اسفند) است.


بر اساس مطالعه ای در اسکاتلند، صعود موارد مبتلا به متغیر جدید ویروس کرونا ویروس با نام دلتا مشکل مهمی است که برای اولین بار در هند کشف شد و خطر بستری شدن در بیمارستان را در مقایسه با متغیر قبلی غالب در انگلیس دو برابر می کند.


ادر پی افزایش موارد ابتلا ، نخست وزیر بوریس جانسون بازگشایی کل اقتصاد کشور را به مدت یک ماه به تاخیر انداخت. از سوی دیگر ، نیز میزان خرده فروشی در طی آوریل(فروردین) و مه(اردیبهشت) به طور غیر منتظره ای ۱.۴ درصد کاهش یافته است.


مشکلاتی که پوند استرلینگ با آن روبرو است ، ماهیت فزاینده ای روابط لندن و بروکسل و به ویژه موارد مربوط به تجارت بین ایرلند شمالی و بقیه مناطق انگلیس است.


فشارهای سیاسی پیش روی دولت انگلیس نه تنها مروبط به مشکلات سیاست های خارجی می شود بلکه نخست وزیر جانسون پس از شکست حزب محافظه کار وی در انتخابات میان دوره ای پارلمان ،شکست ناخوشایندی را متحمل شد.


همه این تغییرات ارز کشور را تحت تاثیر قرار می دهد ،دقیقا همان طور که این ارز از ماه مارس(اسفند) به دنبال برنامه موفقیت آمیز واکسیناسیون، بهبود اقتصادی و اعلام افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلیس ،۰.۷ افزایش یافت.



۲. افزایش سهام


امروز جمعه ، سهام ایالات متحده رشد ناچیزی را تجربه کردند ، اما به دنبال تصمیمات ناگهانی فدرال رزرو در هفته جاری تا حد زیادی با مشکل مواجه شدند.


در ساعت ۶:۲۵ صبح به وقت ET ، معاملات آتی داو جونز و S&P ۵۰۰ هر دو ۰.۱ افزایش یافتند. همچنین معاملات آتی Nasdaq ۱۰۰ به میزان ۰.۲ درصد رشد کرد.


تصمیم بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳(۱۴۰۲) ، یک سال زودتر از حد انتظار ، بخش بزرگی از بازارهای سهام را برانگیخته کرده است ، زیرا سرمایه گذاران مجبورند سریعا با تغییرات آینده خود را وقف دهند.


روز پنجشنبه ، blue-chip میانگین صنعتی داو جونز و S&P ۵۰۰ به ترتیب ۰.۶ درصد و ۰.۱ درصد افت کردند در حالی که Nasdaq Composite ۰.۹ درصد رشد کرد.


در طی هفته جاری ، S&P ۵۰۰ و داو جونز به ترتیب ۰.۶٪ و ۱.۹٪ کاهش یافتند ، در حالی که نزدک ۰.۷٪ افزایش یافت.


شرکت آمریکایی چندملیتی سازنده نرم‌افزار ، ادوبی (NASDAQ: ADBE) پس از پایان ساعات معاملاتی روز پنجشنبه گزارش مالی سه ماهه دوم خود را منتشر کرد که در آن از تارگت های سه ماهه دوم خود به راحتی عبور کرده بود. بنابراین انتظار می روند که سهام غول نرافزار جهان توجهات بازار را به خود جلب کند.


سهام Kroger (NYSE: KR) نیز با ارائه آمار وارقام قدرتمند خود در سه ماهه اول سال ، در کانون توجه قرار خواهد گرفت.



۳. بانک مرکزی استرالیا و سال ۲۰۲۳


این نه تنها فدرال رزرو است که در سال ۲۰۲۳ تحولات بزرگی را ثبت می کند ، بلکه بانک مرکزی استرالیا نیز تصمیم دارد نرخ بهره خود را در همان سال افزایش دهد.


داده های اشتغال ماه مه نشان داد که ۱۱۵۲۰۰ شغل جدید در این ماه ایجاد شده است ، که بسیار بالاتر از تارگت ۳۰,۰۰۰ است ، از سوی دیگر نرخ بیکاری از ۵.۵٪ در آوریل به ۵.۱٪ کاهش یافت.


روز چهارشنبه ، کمیسیون کار منصفانه استرالیا ، یک نهاد مستقل برای تعیین دستمزد ، اعلام کرد که حداقل دستمزد در استرالیا برای سال مالی که از ماه ژوئیه(تیر) آغاز می شود ، ۲.۵ درصد افزایش خواهد یافت.



۴. بیت کوین


بیت کوین ، بزرگترین ارز دیجیتال بازار بر حسب ارزش بازاری، مطمئنا همیشه توسط حامیان خود پشتیبانی می شود و از نظر ارزش در آوریل تا رکورد تاریخی خود در زیر ۶۵۰۰۰ دلار افزایش یافت ، پس از آن زمان، تحت فشار قرار گرفت . در ساعت ۶:۲۵ صبح به وقت ET ، بیت کوین با ۴ درصد افت قیمت در ۳۷۶۵۸ دلار معامله شد.


بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس (NYSE: GS) جنبه های مختلف بحث را برجسته کرده است. در اوایل این هفته غول بانکی وال استریت گزارشی را منتشر کرد که در آن مدعی شد ارزهای رمزپایه “سرمایه گذاری مناسبی” محسوب نمی شوند و بیت کوین به عنوان “ذخیره ای بلند مدت طولانی ویا کلاس دارایی قابل سرمایه گذاری” نیست.


بیت کوین مدت زمانی است که با دیدگاه های مختلفی از سوی اشخاص حقوقین قض می شود ، از جمله رئیس بانک انگلیس ، اندرو بیلی ، که اوایل این هفته در مورد نوسانات ارزهای دیجیتال هشدار داد.


از سوی دیگر، بنک آو امریکا یک نظرسنجی در بین مدیران صندوق های جهانی در ماه ژوئن(خرداد) ، که در این هفته منتشر شد ، نشان داد که ۸۱٪ از مدیران صندوق همچنان معتقدند که قیمت بیت کوین هنوز حباب دارد.



۵. کاهش قیمت نفت


قیمت نفت خام امروز ، جمعه بیشتر کاهش یافت. نفت خام پس از نشست دلار فدرال رزرو همچنان به افت خود ادامه داد و از اوج های چند ساله خود دورتر شد.


در ساعت ۶:۲۵ صبح ET ، هر بشکه نفت خام آمریکا با ۰.۲٪ افت در ۷۰.۸۱ دلار معامله می شود و نفت برنت با ۰.۵٪ افت به ۷۲.۷۱ دلار کاهش یافت.


دلار آمریکا یکی از اصلی ترین ذینفعان تصمیمات ناگهانی فدرال رزرو در ارتباط با افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳، بود.


شاخص دلار آمریکادر ساعات اولیه روز جمعه به سقف قیمتی بیش از دو ماه گذشته خود رسید و همچنان در حال رشد است. سود هفتگی آن توانست با ثبت ۱.۵درصد سود به بالاترین رقم از سپتامبر(شهریور۱۳۹۹) برسد.


این موضوع در بازار نفت خام نیز تاثیر داشته است ، زیرا رشد دلار باعث می شود قیمت نفت بر حسب دلار در سایر ارزها گران شود و در طی آن ضرر و زیان محدود می شود .


روز چهارشنبه ، نفت برنت به بالاترین قیمت خود از آوریل ۲۰۱۹(فروردین ۱۳۹۸) رسید و WTI نیز بالاترین قیمت خود از اکتبر ۲۰۱۸ (مهر ۱۳۹۷) به ثبت رساند.


از این گذشته ، با افزایش تقاضای نفت خام ، اصول فانتمنتال آن حفظ می شود ، زیرا بسیاری از کشورها ، به ویژه کشورهای پر مصرف غربی ، روند بهبود اقتصادی خود را ادامه می دهند و به تدریج مجددا برمیگردند.


از سوی دیگر ،معاون وزیر امور خارجه ایران در روز پنجشنبه معاون وزیر امور خارجه ایران در مورد تحولات اخیر افزود که یش از همیشه به توافق درباره برجام نزدیک شده اند. به همین دلیل ، احتمال برگشت صادرات نفت ایران به بازار جهانی افزایش یافته است.


توافق بین این دو قدرت می تواند منجر به لغو تحریم های بخش انرژی ایران شود و به طور بالقوه به ایران ، که چهارمین ذخایر اثبات شده نفت در جهان را دارد ، اجازه می دهد تا صادرات نفت خام خود را از سر بگیرد.


ایرانیان امروز ، جمعه در انتخابات ریاست جمهوری کشور رای می دهند که به احتمال زیاد محافظه کار تندروتری جایگزین حسن روحانی میانه رو شود و این مسائل را در این باره پیچیده می کند.



این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی هلاکوئی نمی باشد.



منبع investing

انتهای خبر

0
0