ایبنا
1401/03/14
17:29
📌دیپلماسی انرژی از کشورهای همسایه تا آمریکای لاتین 🔹دولت سیزدهم در حوزه انرژی و از ابتدا اولویت خود را توسعه دیپلماسی (از کشورهای همسایه گرفته تا ...

📌 دیپلماسی انرژی از کشورهای همسایه تا آمریکای لاتین



🔹دولت سیزدهم در حوزه انرژی و از ابتدا اولویت خود را توسعه دیپلماسی (از کشورهای همسایه گرفته تا آمریکای لاتین) اعلام کرد. اولویتی که حالا با سفرهای وزیر نفت یکی‌یکی در حال عملی شدن است.



🔹عدم توازن بین عرضه و تقاضا و پیش‌بینی زمستانی سرد (۱۴۰۰) وزیر نفت را مصمم کرد تا رابطه تیره با ترکمنستان را که به دلیل قطع گاز از سوی این کشور در زمستان سال ۱۳۹۵ به وجود آمده بود را احیا و قفل روابط دو کشور را باز کند.



🔹قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد آذربایجان ۱۱ دی‌ماه (۱۴۰۰) عملیاتی شد تا نشان داده شود امضای این قرارداد تنها بروی کاغذ نبوده است.



🔹عملیاتی شدن قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان – ایران – آذربایجان روابط بین آن‌ها را تقویت و مسیر همکاری در بخش‌های دیگر را هموار کرد.



🔹 وزیر نفت که برای شرکت در بیست‌وهفتمین مجمع انرژی باکو و بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز کاسپین ۱۱ خردادماه (۱۴۰۱) عازم این کشور شده بود، تفاهم‌نامه افزایش حجم سوآپ گاز ترکمنستان به میزان ۲ برابر فعلی را با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان امضا کرد.

انتهای خبر

0
0