بورس۲۴
1403/02/29
09:10
تیک سبز صندوق عشایر در بیمه ملت

بورس ۲۴: بیمه ملت از یکه تاز های این روز های بازار سرمایه بوده و به خوبی توانسته حساب خود را از بقیه بازار جدا کند. در اوایل آبان ۱۴۰۲ هر برگ سهم شرکت ۱۹۴ تومان بوده و پس از گذشت ۷ ماه ، قیمت هر سهم به ۳۶۵ تومان رسیده و این یعنی جامپ ۸۸٪ ارزش سرمایه سهامداران.

بورس۲۴ : بیمه ملت از یکه تاز های این روز های بازار سرمایه بوده و به خوبی توانسته حساب خود را از بقیه بازار جدا کند.


در اوایل آبان ۱۴۰۲ هر برگ سهم شرکت ۱۹۴ تومان بوده و پس از گذشت ۷ ماه ، قیمت هر سهم به ۳۶۵ تومان رسیده و این یعنی جامپ ۸۸٪ ارزش سرمایه سهامداران.


شایان ذکر است که روز سه شنبه گذشته یکی از سهامداران عمده ، صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر تعداد ۲.۸۴ میلیون برگ سهم به پرتفوی خود اضافه کرد.


1

دلیل این روند صعودی چشمگیر را می توان در صورت های مالی شرکت دید. در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۱ شرکت زیان عملیاتی به ارزش ۱۳.۸ میلیارد تومان گزارش کرده ، با گذشت یک سال ، در آذر ۱۴۰۲ همین رقم به سود عملیاتی ۱۷۳ میلیاردی رسیده و این یعنی جامپ ۱۳۵۲٪ در یکی از اصلی ترین متغیر های فاندامنتال شرکت. از سوی دیگر ، در اسکیل ۹ ماهه با کسب ۲۴۷ میلیارد تومان سود خالص نه تنها رشد ۱۷۱٪ را نسبت به مقطع مشابه رقم زده ؛ بلکه توانسته کل سود خالص دوره ۱۴۰۱ را نیز پوشش دهد.


یکی از فاکتور های موثر این رشد ، کنترل اثربخش تیم مدیریتی بر مجاری درآمدی و هزینه ای بوده ، همانطور که در تصویر پیداست ، درآمد های بیمه ای شرکت رشد ۶۳٪ را ثبت کرده حال آنکه خالص خسارت پرداختی تنها ۳۱٪ افزایش پیدا کرده است.


2

در صورت وضعیت مالی منتهی به آذر ۱۴۰۲ ، سرفصل ذخیره حق بیمه عاید نشده رقم سنگین ۲.۱۴ هزار میلیارد تومان را نشان می دهد که در قیاس با مدت مشابه رشد ۶۰٪ را ثبت کرده است. این سرفصل گویای درآمد حق بیمه عاید نشده برای شرکت است و رشد آن مبین افزایش درآمد های ورودی به بیزینس است.


پتانسیل عملیاتی بالایی دارد ؛ در حالیکه برای زمستان ۱۴۰۲ درآمد ۹۹۴ میلیاردی فروش حق بیمه ها را تارگت کرده بود ؛ توانست مجموعا ۱.۲۹ هزار میلیارد تومان حق بیمه بفروشد و سیگنال سبقت ۳۰۲ میلیاردی از بودجه را به بازار مخابره کند.


این شرکت بیمه ای در فروردین ۱۴۰۳ از محل صدور حق بیمه ها ۲۸۲ میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده که با احتساب ۷۴ میلیارد خسارت پرداختی ، تراز عملیاتی شرکت ۲۰۸ میلیارد تومان محاسبه می شود. توجه فرمایید که تراز عملیاتی فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ میلیارد تومان گزارش شده و این یعنی جامپ ۸.۶ برابری این فاکتور بنیادی که گواه استارت قوی شرکت در این دوره است.


33

در فروردین ۱۴۰۲ ضریب پرداخت خسارت این شرکت بیمه ای برابر با ۸۳٪ بود ؛ حال آنکه این ضریب در فروردین ۱۴۰۳ به ۲۶٪ رسیده ؛ یعنی به ازای هر ۱۰۰ میلیون درآمد حق بیمه ، تنها ۲۶ میلیون خسارت به مشتریان پرداخت کرده ؛ فلذا نقدینگی در دسترس تیم مدیریتی رشد سنگینی را نسبت به دوره مشابه ثبت کرده و این یعنی تقویت پتانسیل های عملیاتی و سرمایه گذاری شرکت که رشد درآمدی و سودسازی بیزنیس را به همراه خواهد داشت.


در بحث درآمد های فروش حق بیمه شاهد جامپ ۱۰۳٪ هستیم ، از ۱۳۹ به ۲۸۲ میلیارد تومان. سرفصل حق بیمه های ثالث ( اجباری و مازاد و دیه ) مجموعا ۸۹ میلیارد درآمد برای شرکت به همراه داشته که در قیاس با دوره مشابه جهش ۱۲۱٪ را نشان می دهد.


در خصوص حق بیمه های حوزه نفت و انرژی نیز رشد عجیبی را شاهد هستیم ؛ بدین صورت که از رقم درآمدی شرکت از ۸۱۰ میلیون تومان در فروردین ۱۴۰۲ به بیش از ۱۶.۵ میلیارد رسیده و این یعنی جامپ ۲۰.۴ برابری ارزش درآمد های ورودی.


گفتنی است که دیگر رشد چشمگیر درآمد فروش حق بیمه ها مربوط به حوزه مسئولیت است ، جاییکه رقم فروش حق بیمه ها از ۲ به بیش از ۲۷.۷ میلیارد رسیده ؛ پرش ۱۳.۵ برابری رقم درآمد فروش.


انتهای خبر

0
0