آکادمی هلاکوئی
1401/06/07
17:40
۵ نکته که پیش از شروع بازار سهام باید بدانید؛ دوشنبه ۷ شهریور

سرمایه گذاران با دقت بیانات سیاست گذار ارشد…

سرمایه گذاران با دقت بیانات سیاست گذار ارشد فدرال رزرو و مقامات سایر بانک های مرکزی در جهان را ارزیابی می کنند. این درحالیست که تمامی این مقامات حتی به قبمت ایجاد وقفه در رشد اقتصادی ، به دنبال مهار نرخ تورم هستند. بازارهای ایالات متحده ، خود را برای انتشار گزارش ماهانه اشتغال در آخر هفته آماده می کنند. بازارها همچنین به دنبال این هستند که چگونه این گزارش می تواند سیاست های پولی فدرال رزرو را تحت تاثیر قرار دهد. قیمت نفت خام به سطوح بالاتر افزایش یافت. روند نزولی اخیر بیت کوین ، ارزش آن را به زیر سطح ۲۰۰۰۰ دلاری رساند. بر اساس گزارشات، مراحل اولیه برای عرضه اولیه سهام پورشه در حال اجرا است.



آنچه که باید امروز، دوشنبه ، در بازارهای مالی بدانید ،به شرح زیر می‌باشد:



۱. بیانات سرسخت آقای پاوی در جکسون هول


سخنرانی مورد انتظار جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در نشست سلانه جکسون هول در روز جمعه برگزار شد. تحلیلگران شرکت بانکداری آی‌ان‌جی (ING) در این باره عنوان کردند که آقای پاول آنچه را که لازم بود در این نشست اعلام کرد .


” آقای پاول، وظیفه کاری خود که در اصل تعهد به تداوم افزایش نرخ بهره برای مهار افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده است ، را عملی کرد.”


در همین حال ، مقامات بانک مرکزی اروپا هشدار دادند که این بانک در راستای کاهش فشارهای ناشی از افزایش قیمت ها ، حاضر است ضرر کند. ایزابل اشنابل(Isabel Schnabel)، عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا و فرانسوا ویلروی دو گالهو(Banque de France )، عضو ارشد بانک مرکزی فرانسه، هر دو عنوان کردند که سیاست های پولی در منطقه یورو در آینده قابل پیش‌بینی ، سرسخت حفظ خواهند شد.



۲. داده های اصلی پیش رو


تاثیرات ناشی از بیانات اخیر آقای پاول تا روز دوشنبه ادامه یافت و در نتیجه آن ، بازارهای آسیایی و اروپایی قرمز شدند. در ایالات متحده، معاملات آتی S&P ۵۰۰،داوجونز و نزدک همگی در سطوح پایین تری معامله شدند. این درحالیست که هر سه شاخص اصلی وال استریت در روز جمعه بین ۳ تا ۴ درصد افت پیدا کردند.


در همین حال، بازده اوراق قرضه ۲ ساله ایالات متحده که به شدت تحت تاثیر انتظارات کوتاه مدت نرخ بهره قرار دارد، تا ۳.۴۸۹۰٪ افزایش یافت ، میزانی که آخرین بار در سال ۲۰۰۷ ملاحظه شده بود. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله نیز به ۳.۱۱۴٪ رسید.


توجهات در حال حاضر به داده های گزارش اشتغال ایالات متحده جلب شده است که قرار است در روز جمعه منتشر شود. گزارش پیشین بازار کار حاکی از سرعت غیرمنتظره رشد مشاغل در ماه جولای(تیر-مرداد) بود.



۳. افزایش قیمت نفت خام


قیمت نفت خام با وجود دورنگار سخت اقتصادی در نشست سالانه جکسون هول،امروز ، دوشنبه، به روند صعودی هفته گذشته خود ادامه داد. قراردادهای آتی نفت برنت لندن در ساعت ۰۶:۱۷ به وقت ET (۱۰:۱۷ به وقت گرینویچ) ،به میزان ۰.۵۹ درصد افزایش یافت و به ۹۹.۴۹ دلار به ازای هر بشکه رسید. قراردادهای آتی نفت وست تگزاس اینترمیدیت ایالات متحده نیز با رشد ۰.۶۴ درصدی در سطح ۹۳.۶۶ دلاری قرار گرفت.


دلیل اصلی روند صعودی نفت خام ناشی از اقدامات سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به اوپک پلاس است ، سازمانی که متعهد شده است که در راستای ثبات قیمت نفت خام ، عرضه را کاهش دهد. عربستان سعودی طی هفته گذشته اعلام کرد که تولیدات خود را کاهش می دهد.


کاهش عرضه همچنین ممکن است بر تاثیرات لغو احتمالی تحریم های آمریکا علیه ایران غلبه کند. با برداشته شدن تحریم های ایران ، مقدار قابل توجهی نفت خام به بازار عرضه می گردد.


در همین حال، داده های اخیر حاکی از آن است که تقاضای نفت در برخی از اقتصادها ممکن است شروع به بهبود کند. صادرات نفت ایالات متحده در اوایل این ماه درحالی به میزان بی سابقه رسید که موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده در دو هفته گذشته با سرعتی بیش از حد انتظار کاهش یافت.


تقاضای نفت خام اروپا در سال جاری درحالی افزایش می یابد که اتحادیه اروپا همچنان از واردات گاز طبیعی روسیه خودداری می کند.



۴. کاهش قیمت بیت کوین به زیر سطح ۲۰ هزار دلاری


سخنرانی آقای پاول ، دنیای رمزارزها را نیز تحت تاثیر قرار داده است ، به طوری که نگرانی ها از ایجاد وقفه در رشد اقتصادی منجر به کاهش علاقه نسبت به دارایی های ریسکی شده است. بیت کوین درحال حاضر برای نخستین بار از اواسط ژوئیه(اواخر تیر) زیر مرز ۲۰۰۰۰ دلاری معامله می شود. این رمزارز سرشناس در روز دوشنبه با افت ۰.۸۹ درصدی به ۱۹۸۱۸.۸ دلار رسید.


سطح ۲۰۰۰۰ دلاری توسط بسیاری از تحلیلگران به عنوان حمایت احتمالی بیت کوین شناخته می شود، اگرچه برخی از تحلیلگران هشدار داده اند که کف قیمت واقعی بیت کوین ممکن است حتی سطوح پایین تر باشد.


فروش اخیر بازار رمزارزها ، رالی کوتاه آن در ماه اوت(مرداد-شهریور) را به پایان رساند. قیمت بیت کوین طی این رالی ، به بالای سطح ۲۵۰۰۰ دلاری افزایش یافت.



۵. عرضه اولیه سهام پورشه در راه است؟


بر اساس گزارش رویترز به نقل از شش منبع آگاه ، انتظار میرود که نخستین گام ها در مسیر عرضه اولیه پورشه در روزهای آینده برداشته می شود. بنا بر اعلام این منابع ، هیئت مدیره گروه مادر ، فولکس واگن (ETR:VOWG_p) و بزرگترین سهامدار پورشه، هلدینگ پورشه اس‌ای (Porsche SE)(F:PSHG_p) می توانند به زودی پیشنهادات خود را در رابطه این عرضه اولیه ارائه دهند. در نهایت ، این پیشنهادات برای تصویب به هیئت مدیره هر دو شرکت ارسال می شوند.


بنا بر گزارشات ، این شرکت در نهایت به صورت رسمی خبر از عرضه اولیه سهام خود در اولین هفته ماه سپتامبر(۱۰ شهریور-۱۶ شهریور) خواهد داد. این درحالیست که فعلا هیچ تصمیمی به طور رسمی توسط این شرکت اتخاذ نشده است.





این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی هلاکوئی نمی باشد.


منبع :investing

انتهای خبر

0
0