بورس پرس
1402/08/30
09:28
انتظار سهامداران از خاندوزی و عشقی درباره بزرگترین تخلف بانک ها یا ادعایی واهی؟

سهامداران منتظر شفاف سازی وزارت اقتصاد و سازمان بورس از جزییات جریمه ۲۶ هزار میلیارد تومانی ۲۵ بانک هستند تا مشخص شود آیا بزرگترین تخلف این صنعت رخ داده یا فقط ادعایی بیش نبود ؟

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با اعلام جریمه ۲۶.۲ هزار میلیارد تومانی ۲۵ بانک متخلف بورسی و دولتی در تسهیلات مسکن، زمینه نگرانی جدید مدیران بانک ها و سهامداران و فعالان بازار سرمایه را فراهم کرد!


اگر این رای تجدید نظر دادرسی درست باشد (که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی هنوز قطعی و نهایی نشده)، بزرگترین و سنگین ترین تخلف صنعت مهم بانکداری رخ داده و وی در کسوت رئیس شورای عالی بورس در کنار سازمان بورس و... باید پیگیر منافع سهامداران بوده و علیه مدیران و اعضا هیات مدیره بانک ها، اعلام جرم کند!


اما روی دیگر موضوع این است که مدیران بانک ها هر چند طی چند روز گذشته در این باره سکوت کرده اند ولی از قرار معلوم، جرایم اعلامی را قبول ندارند و در حال رایزنی و پیگیری از مراجع هستند.


در این میان برخی آمار غیر رسمی حکایت از آمار نادقیق وزارت مسکن و شهر سازی از میزان متقاضیان ارجاعی از طریق سامانه مسکن ملی به بانک ها دارد که نشانه این امر را در شفاف سازی برخی از بانک ها می توان دید.


بنا به ارزیابی های انجام شده و شنیده ها حدود ۶۰۰ هزار نفر از طریق سامانه به کلیه بانک ها معرفی و قادر به دریافت وام هم شده اند و به نظر می رسد اعلام آمارهای ارجاع چند میلیونی و استنکاف بانک ها از واقعیت بدور باشد.


از سوی دیگر بنابر اعلام برخی بانک ها مانند بانک خاورمیانه هیچ محدودیتی برای اختصاص منابع نبوده اما به دلیل عدم معرفی متقاضی از طریق سامانه وزارت راه امکان انجام تکالیف قانونی میسر نبود. لذا سازمان امور مالیاتی بدون توجه به اینکه امکان اجرای حکم قانونی ناشی از عدم معرفی افراد واجد شرایط از طرف وزارت راه بوده و بانک در این زمینه مستنکف از اجرای قانون نیست، مبادرت به صدور برگ مطالبه مالیات کرده و اعتراض بانک در مراحل دادرسی مالیاتی در جریان است.


همچنین محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی از ارسال شکایت کتبی بانک‌ها به معاون اول رئیس جمهور و قبلا هم به وزیر اقتصاد خبر داده و گفته است: وزارت راه عامل اصلی کندی ارایه تسهیلات بوده و سامانه معرفی متقاضیان را در موعد مقرر راه اندازی نکرد. متقاضی هم برای دریافت تسهیلات وجود نداشت و یا به بانک‌ها معرفی نشده بود که روال ارایه تسهیلات به متقاضیان را پیگیری و اجرا کنند.


با این اوصاف، افکار عمومی و جامعه سهامداران از وزارت اقتصاد و سازمان بورس، مطالبه شفاف سازی و روشن کردن موضوعی مهمی دارند که مستقیما" به منافع سهامداران مربوط بوده تا ادعاهایی از جمله استنکاف بانک ها در تخصیص وام به متقاضیان و اهمال وزارت راه در راه اندازی سایت و عدم معرفی متقاضیان، روشن و مشخص شود چه گروهی و نهادی و افرادی عامل اصلی شوک جدید و بی موقع و شاید بزرگترین تخلف بانک ها در بازار سرمایه بوده اند؟


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0