بورس پرس
1403/02/08
09:56
اثر دو عامل در بهبود اوضاع بورس و پیش بینی عدد شاخص تا فصل مجامع

دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر دو عامل در بهبود شرایط بورس، حرکت شاخص به کانال ۲.۵ میلیون واحدی تا فصل مجامع را پیش بینی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر رشد گروه خودرویی و درخواست افزایش نرخ دلار نیمایی در بهبود شرایط بورس در گفت و گو با دنیای اقتصاد، حرکت شاخص به کانال ۲.۵ میلیون واحدی تا فصل مجامع را پیش بینی کردند.


نیما میرزایی: با توجه به عبور از اوج تنش‌های اخیر منطقه‌ای و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام از دید برخی سهامداران عمدتا تازه‌وارد، بورس به شرایط ثابتی رسیده و شاخص‌کل در دو ماه اخیر حدود ۳۰۰ هزار واحد رشد داشته و فعلا در وضعیت توقف موقت قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌شود وضعیت نوسانی فعلی بلندمدت نباشد و با محرک‌ها و اخبار منتشره به مسیر صعودی ادامه داده و به سمت سقف تاریخی در کانال ۲.۵ میلیون واحد تا فصل مجامع حرکت کند.


از جمله مهم‌ترین محرک‌های اثرگذار که در روزهای اخیر مجددا وضعیت رو به بهبود داشته، دلار نیمایی است که با تصمیم بانک‌مرکزی و پیگیری ذی‌نفعان بازار و بخش تولید بعد از توقفی که داشت، مجددا در حال رشد است و به سمت ارزش تعادلی حرکت می‌کند تا ضمن کنترل نرخ دلار بازار آزاد و جلوگیری از ادامه حرکت رو به بالا، وضعیت تولید و بازگشت ارز صادراتی را نیز بهبود ببخشد.


یکی از مهم‌ترین گروه‌های بورسی، گروه خودرویی است که در روزهای اخیر اخبار مثبتی درخصوص افزایش نرخ آنها و واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا مجددا به گوش می‌رسد که انگیزه خرید را در این گروه افزایش داده و با توجه به اینکه یکی از لیدرهای بازار است و معاملات آن ذهنیت سهامداران را جهت دهی می‌کند، رشد این گروه در بین گروه‌ها به بهبود شرایط کلی بورس هم کمک کند.


جزو نکات مهم هفته گذشته تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه بود که خبر بسیار مهمی است. در صورتی‌که سرمایه‌گذاران عزم جدی مبنی‌بر اجرای این قانون ببینند بطور حتم اقبال به بازار سرمایه هم افزایش پیدا می‌کند. به‌تدریج اخبار مثبتی که از تصویب این قانون در شورای‌نگهبان و بعد هم اجرای آن توسط دولت به گوش برسد به سرریز‌شدن سرمایه‌های سرگردان به سمت بورس کمک شایانی می کند و شاهد تثبیت و تقویب حرکت صعودی شاخص در ماه‌های پیش‌رو خواهیم بود.


با توجه به این خبر مهم شاهد اصلاح بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به سقف هفته اخیر بوده که در صورت ادامه حرکت صعودی دلار نیمایی، بازار وزن بیشتر را در میان‌مدت به دلار نیمایی می‌دهد و سهام دلاری بازار سرمایه شرایط بهتری را تجربه می‌کنند و با توجه به افزایش سودآوری آنها در صورت‌های مالی در بلندمدت شاهد اقبال مجدد بورس به این گروه‌ها خواهیم بود.


نرخ‌های جهانی نیز با توجه به اثر ثانویه افزایش نرخ بهره در سطح جهانی و بعد از آن عدم‌رشد نرخ بهره در وضعیت صعودی قرار دارند. مس به بیش از ۱۰ هزار دلار رسیده و سایر کامودیتی‌های اثرگذار هم وضعیت مطلوبی دارند که طبیعتا اثر آن را در بلندمدت شاهد خواهیم بود.


مریم محبی: هفته اول اردیبهشت شاهد چند اتفاق مهم بود که همه رویکرد عدم‌شفافیت داشتند و بازار سرمایه بعد از گذر از دوران ترس وارد ابهامات شد. دو موضوع خیلی مهم در بخش داخلی اهمیت دارد که یکی قوانین جدید مالیاتی و دوم بحث افزایش نرخ دلار نیما است. افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و فاصله با نرخ دلار نیما برای کلیت اقتصاد نامطلوب است. هفته گذشته حتی نمایندگان مجلس با رویکردی هدفمند از فرزین درخواست کردند شرایط را سامان دهد.


همواره قیمت دلار بر بازار سرمایه اثر گذاشته و با افزایش در بازار آزاد به خروج پول از بورس منجر می شود اما اگر قیمت دلار نیما افزایش نداشته باشد با توجه به اینکه ارزش‌گذاری شرکت‌های بورسی بر مبنای دلار نیما است، شاهد افزایش ارزش شرکت‌ها و افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس خواهیم بود، بنابراین بر اساس درخواست افزایش قیمت دلار بازار نیما از سوی نماینده‌های مجلس به‌نظر می‌رسد به‌زودی قیمت آن افزایش یابد.


در بخش مالیات بر افزایش عایدی درآمدها نیز چنانچه مالیات بر بازارهای ملک، طلا، خودرو و... وضع شود مشوقی برای سرمایه‌گذاری در بازار مولد سهام محسوب می‌شود. البته در این محل نیز ابهاماتی وجود دارد که اگر برطرف شود اثر مثبتی بر بازار خواهد داشت اما تا قبل از آن نمی‌توان بورس را به‌نحو مطلوب تحلیل کرد.


در بخش خارجی چند اتفاق رخ داد. تنش‌های سیاسی بین ایران و اسرائیل کاهش یافت و ترس‌های ناشی از احتمال جنگ از بین رفت اما تحریم‌های جدید در مجلس اروپا مطرح شد که هر دو در نهایت به نفع بازار سهام است. چرا که تحریم‌ها اثر را بر بازار گذاشتند و اثرپذیری بسیاری از این بخش نخواهیم داشت. در جمع‌بندی در داخل موضوع مالیات‌ها و احتمال افزایش نرخ دلار نیما وجود دارد که احتمالا شاهد اتفاقات مثبت برای بازار سهام خواهیم بود و امید می رود تا قبل از پایان فصل مجامع رویکرد مثبتی داشت.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0