بورس پرس
1402/11/02
11:57
آمار تولید و مصرف روزانه ۱۰ پالایشگاه بورسی و دولتی برای هیدروژن

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از تولید و مصرف روزانه ۳۰۰ میلیون فوت مکعب هیدروژن در ۱۰ پالایشگاه بورسی و دولتی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، جلیل سالاری با اشاره به بالاترین تولید هیدروژن در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و برای استفاده در در واحدهای تصفیه پالایشگاه ها، اعلام کرد: با توجه به شرایط استانداردهای زیست محیطی، ایجاد واحدهای شکست مولکولی در مجاورت هیدروژن در دستور کار است.


روزانه در ۱۰ پالایشگاه بورسی و دولتی حدود ۳۰۰ میلیون فوت مکعب هیدروژن تولید و مصرف می شود. تولید هیدروژن با توجه به منابع، هزینه بر بوده اما به شرط برخورداری نگاه ویژه در سبد سوخت می تواند جایگاهی داشته باشد.


در تهران روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می شود که ۵ برابر سوخت مصرفی پالایشگاه ها است. ۳۰ میلیون خودرو سبک و موتورسیکلت و ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار خودرو سنگین پایه دیزلی در چرخه حمل و نقل فعال بوده که روزانه ۱۱۵ و ۶۳ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل مصرف می کنند.


این اعداد نشان دهنده بالا بودن شدت مصرف انرژی است که باید فرآورده های نفتی به جای سوخت محوری به سمت تکمیل زنجیره ارزش و سود محوری هدایت شوند. بهینه سازی مصرف انرژی بسیار کم هزینه تر از تولید انرژی و باید در اولویت باشد.


با توجه به قیمت های فعلی گاز طبیعی، قیمت تمام شده یک تن هیدروژن معادل ۴۰۰ دلار است. ورود هیدروژن به سبد سوخت به قیمت گذاری حامل های انرژی و رقابتی که می تواند به عنوان سوخت سبز و پاک در سبد سوخت داشته باشد، بستگی دارد.


طبق قانون در دهه ۸۰ تکلیف شد ۳۵ درصد از تامین سوخت بخش حمل و نقل توسط سی ان جی انجام شود. از همین رو ۲۵۰۰ جایگاه سی ان جی و ۴ میلیون خودروی پایه گاز سوز کارگاهی و کارخانه ای ایجاد شد. هیدروژن نیز برای ورود به سبد سوخت از این موضوع مستثنا نیست و باید منبع تولید، روش مصرف و میزان مصرف مشخص شود.


اکنون روزانه ۶۰ میلیون لیتر نفت کوره در پالایشگاه ها تولید می شود که باید کاهش پیدا کرده و کیفی سازی شود. تا ۲ سال آینده میزان تولید نفت کوره به یک سوم فعلی و میزان گوگرد آن نیز از ۳ به کمتر از یک درصد کاهش پیدا خواهد کرد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0