آکادمی هلاکوئی
1400/03/16
10:00
هشیار باشید؛ راگ پول ها بستر پالی گان را پر کرده اند!

با توجه به اینکه روز به روز پروژه…

با توجه به اینکه روز به روز پروژه های مختلف دیفای در بستر پالی گان (MATIC) راه اندازی می شوند، این شبکه از کلاهبرداری های راگ پول (rug pull) پر شده است. اصطلاح راگ پول به خروج نقدینگی توسط پروژه‌ها و فرار با سرمایه‌ی کاربران اطلاق می‌گردد. در ادامه این متن خواهیم دید که چگونه کلاهبرداری از این طریق به پول سرمایه گذاران دست پیدا می کنند.


دیروز، ۵ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۵ خرداد)، پروتکل امور مالی غیرمتمرکز PolyButterfly مبتنی بر پالی گان ناپدید شد. وب سایت این شبکه از دسترس خارج شده و حساب توییتر و چت های تلگرامی آنها به طور کامل حذف شده است.


قبل از این اتفاق مرموز، مشخص شد که کد PolyButterfly یک بک در مخرب داشته است که به این تیم اجازه می دهد نقدینگی مشتریان را تصاحب کنند.


لازم به ذکر است که بدافزارهای بک‌در (Backdoor) برنامه‌هایی هستند که امکان دور زدن پروسه امنیتی یک سیستم را به هکرها داده و منابع مختلفی از آن سیستم را در اختیار آنها قرار می دهند.


به گفته RugDoc که در زمینه شفافیت در فضای دیفای فعالیت دارد، این کلاهبرداران بیش از ۶۰۰ واحد اتر با ارزشی بالغ بر ۱۵۰۰۰۰۰ دلار را به سرقت برده اند.


هرچند که میزان خالص این خسارات حتی به راگ پول های انجام گرفته در اتریوم و بایننس کوین نزدیک هم نیست، ولی باید توجه داشت که فعالیت این بدافزارها در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در شبکه پالی گان به شدت افزایش یافته است.


رایج ترین سناریوهای کلاهبرداری


پس از اتفاقی که برای PolyButterfly افتاد، تیم RugDoc سه طرح راگ پول بالقوه را در چندین پروژه دیفای مستقر در بستر پالی گان شناسایی کردند. مثلا کدنویسی سختی که تیم Taba Finance در یک ابزار دارند به آنها اجازه می دهد تمام نقدینگی را از توکن های BEP-۲۰ خارج کنند.


تیم Aura Finance می توانند توکن های LP را به یک “آدرس نجات” خاص منتقل کنند، در حالی که PolyWeed DeFi ۹۸ درصد کارمزد برداشت دریافت می کند. به این ترتیب، مشتریان این پروتکل دیفای نمی توانند چیزی بیشتر از دو درصد از وجوه قفل شده خود در PolyWeed را برداشت کنند.


به این ترتیب، تمام علاقه مندان به فضای دیفای و تجربه رویکردهای استیکینگ، کشت سود و سوآپ در پروتکل های جدید و تازه کار مبتنی بر پالی گان باید کاملا جوانب احتیاط را رعایت کنند.



این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی هلاکوئی نمی باشد.


منبع: u.today


انتهای خبر

0
0