رمزارز نیوز
1403/01/29
12:00
افزایش نگرانی‌ها از رشد شاخص دلار! آیا هاوینگ بازار کریپتو را نجات خواهد…

داده‌های بازار نشان می‌دهند که دلار ایالات متحده در حال ثبت بهترین عملکرد ۵ روزه خود از فوریه ۲۰۲۳ تا به امروز است. در همین حال، قیمت بیت کوین در این مدت کاهش یافته؛ زیرا انتظار می‌رود که نرخ‌های بهره همچنان بالا باقی بماند. این ارز دیجیتال در روزهای اخیر و در آستانه رویداد هاوینگ، با نوسانات زیادی مواجه بوده است.


به گزارش رسانه اقتصادی کوبیسی لتر (The Kobeissi Letter)، تقویت دلار احتمالا ناشی از انتظارات معامله‌گران از بالا بودن نرخ بهره است. کمتر از یک ماه پیش، پیش‌بینی می‌شد که فدرال رزرو کاهش نرخ بهره را در ماه ژوئن آغاز کند. اما اکنون به نظر می‌رسد نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری بالا نگه داشته شود.


رویترز در ۱۶ آوریل به نقل از جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو گزارش داد که نرخ تورم کشور هم اکنون ۳.۵ درصد است و از هدف ۲ درصدی این بانک فاصله دارد. لذا احتمالا نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری بالا خواهد ماند.


نرخ بهره بالاتر معمولا سرمایه‌گذاران را به استفاده از بازدهی بیشتر اوراق قرضه و سپرده‌های مدت‌دار تشویق می‌کند و این موضوع، تقاضا برای دلار را افزایش می‌دهد.


در همین راستا، شاخص اسپات دلار بلومبرگ (BBDXY) که عملکرد سبدی از ۱۰ ارز برتر جهانی را در برابر دلار آمریکا بررسی می‌کند، در ۵ روز معاملاتی گذشته تقریبا ۲ درصد افزایش یافته که بیشترین رشد آن در ۱۴ ماه گذشته محسوب می‌شود. افزایش این شاخص نشان می‌دهد که دلار در برابر ارزهای دیگر موجود در شاخص، از جمله یورو، پوند و ین ژاپن، تقویت شده است.

btc-price-drop-dollar-surge

در همین حال، قیمت بیت کوین طی پنج روز گذشته با کاهش ۹ درصدی به ۶۳۹۳۶ دلار رسیده است. اگرچه قیمت بیت کوین و دلار همیشه همبستگی ندارند، اما در طول سال‌ها رابطه معکوس خود را به نمایش گذاشته‌اند. در حالت کلی، بیت کوین که به عنوان یک دارایی پرنوسان شناخته می‌شود، معمولا در پی تضعیف دلار افزایش تقاضا را تجربه می‌کند و بالعکس.


در این میان، عامل دیگری که می‌تواند بر پویایی قیمت بیت کوین تاثیر بگذارد، اجرای قریب‌الوقوع هاوینگ بیت کوین در تاریخ ۲۰ آوریل است؛ رویدادی که پاداش استخراج بیت کوین را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.


بر اساس نمودار تسلط بیت کوین، سرمایه‌گذاران کریپتو نسبت به رویداد هاوینگ سال ۲۰۲۰، اعتماد بیشتری به دارایی‌های رمزارزی پرریسک نشان می‌دهند. بر اساس داده‌های پلتفرم CoinStats، تسلط بیت کوین در حال حاضر ۵۴ درصد است.


از طرفی، رشد پنج روزه دلار آمریکا باعث شده که شاخص ترس و طمع کریپتو، از ۱۰ آوریل ۱۱ واحد کاهش یابد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا اجرای هاوینگ بیت کوین و کاهش عرضه آن، می‌تواند شرایط فعلی را به نفع این ارز دیجیتال تغییر دهد یا خیر.


انتهای خبر

0
0