بورس۲۴
1402/09/08
05:15
پیش‌بینی وضعیت بورس ۸ آذر ۱۴۰۲

خبر خوب اینکه، طبق برخی شنیده‌ها طی روزهای اخیر جلساتی در شرکت‌های تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری امید و برخی از زیرمجموعه‌ها با موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها برگزار شده و گویا تصمیمات بر این موضوع استوار بوده که زیرمجموعه‌هایی که قابلیت اصلاح ساختار مالی و به روزرسانی ارزش دارایی‌های خود را دارند، در این مسیر گام بردارند.

۱) پیش‌بینی بازار ...


بورس۲۴ : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز تحت تاثیر تشدید عرضه‌ها در نیمه دوم معاملات دوشنبه، کمی بی‌رمق و بی‌انگیزه آغاز کرد و تا نیمه‌های بازار با همان فرمان پیش رفت اما در نیمه دوم معاملات با افزایش تحرکات در برخی از نمادهای مورد توجه، جسارات خریداران بیشتر شد و در همین راستا شاخص کل به آرامی در مسیر رشد قرار گرفت و با افزایش ارتفاع نزدیک به ۶ هزار واحدی تا سطوح دو میلیون و ۳۱ هزار واحدی پیشروی کرد. ارزش معاملات نسبت به بازار دوشنبه با رشد نزدیک به ۵ درصدی به ۴.۲ همت رسید اما رقمی بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان پول از تالار شیشه‌ای خارج شد.


برخی معتقدند مثبت‌های بازار قدرتمند نبوده و حتی خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها در زیرمجموعه هلدینگ‌ها هم نتوانسته بازار را برای حرکت رو به جلو رام و اسب‌اش را زین کند ! واقعیت امر همانطور که روز گذشته هم اشاره شد "باید بپذیریم فعالین بازار و پول‌های پارک شده چنان به‌سیاست‌های دولت و مجلس و رفتارهای اخیر نهاد ناظر بی‌اعتماد شده‌اند که صرفا به یک نامه و یک برنامه نامشخص، واکنش قابل‌توجه نشان ندهند و از این نامه نه به‌عنوان یک تحول که فقط به‌عنوان یک نامه برای توصیه به تجدید و افزایش سرمایه یاد کنند." بنابراین طبیعی است که واکنش بازار حداقلی باشد؛ ضمن اینکه بسیاری معتقدند قانون تجدید ارزیابی زمانی ارزشمند می‌شود که دولت مصوبه ۵ ساله را به ۳ سال کاهش دهد و شرکت‌های زیان‌ده که اتفاقا بنا به دلایلی وظیفه لیدری بازار را به عهده دارند در مسیر خروج از ماده ۱۴۱ و افزایش سرمایه قرار گیرند.


جالب است، طی سالهای اخیر تمامی بازارها بصورت مداوم در حال تجدید ارزیابی خود بودند و با هر خبر و اتفاقی با سرعت "نور بر ثانیه" خود را به روز کرده‌اند اما در بازار سرمایه با انواع و اقسام ابزارها دست و پای سهامداران قفل و زنجیر شده است. لذا باز هم تاکید می‌کنیم که این وظیفه نهاد ناظر است که در مرحله بررسی لایحه بودجه نهایت فشار را به دولت و مجلس وارد کرده تا قانون تجدید ارزیابی از ۵ سال به ۳ سال اصلاح شود.


خبر خوب اینکه، طبق برخی شنیده‌ها طی روزهای اخیر جلساتی در شرکت‌های تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، سرمایه‌گذاری امید و برخی از زیرمجموعه‌ها با موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها برگزار شده و گویا تصمیمات بر این موضوع استوار بوده که زیرمجموعه‌هایی که قابلیت اصلاح ساختار مالی و به روزرسانی ارزش دارایی‌های خود را دارند، در این مسیر گام بردارند. و البته هنوز مدیران برخی از هلدینگ‌ها در خواب زمستانی بوده و همچون داستان نرخ خوراک و مابقی موارد، سکوت پیشه کرده و خیلی حال و حوصله تصمیم‌گیری و کمک به بازار را ندارند. از همین منظر جلسه هم‌اندیشی روز شنبه و رفتار نهاد ناظر بسیار مهم خواهد بود که بتواند کلیه هلدینگ‌ها را مجاب کرده و با ابزارهایی که در دست دارد، به بازار کمک نماید.


اما بازار را در حال پیش می‌بریم که کماکان توجه به سهام شرکت‌های متوسط و کوچکتر به دلایلی نظیر ...


مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...


انتهای خبر

0
0