سینا سلیمانی
1402/02/08
20:03
4- سررسید اوراق دولتی و افزایش حجم پول : حدود 150 همت از اوراقی که دولت در انتهای سال 1399 و ابتدای سال 1400 برای مهار نقدینگی و کنترل تورم منتشر ک...

۴- سررسید اوراق دولتی و افزایش حجم پول : حدود ۱۵۰ همت از اوراقی که دولت در انتهای سال ۱۳۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ برای مهار نقدینگی و کنترل تورم منتشر کرد ، از ابتدای تابستان به تاریخ سررسید خود خواهد رسید که ۵۷٪ از این اوراق بین خرداد تا مهر سررسید خواهد شد. دولت برای مهار این نقدینگی با لحاظ حجم نقدینگی فعلی ، نیاز به انتشار مجدد حداقل ۱۹۵ الی ۲۰۰ همت اوراق جدید دارد.


از طرفی بانکها تا نیمه دوم سال احتمالا با کسری تراز حدود ۹۰ همتی رو به رو خواهند شد و با تورم فعلی ، نرخ بهره ۲۳٪ جذابیت لازم برای جذب نقدینگی را ندارد.


وضعیت بازارهای موازی نیز به گونه ایست که صندوق های سرمایه گذاری با جریان ورود نقدینگی سنگینی رو به رو نیستند تا بتوانند حجم بالایی از اوراق را بخرند. با وجود نرخ بهره حقیقی -۳۵٪ و همچنین روند نگران کننده رشد پول نسبت به شبه پول ، بخش بزرگی از سود بدون پشتوانه ای که دولت از طریق اوراق تعهد کرده ، با تاثیر بر پایه پولی و خلق نقدینگی به اقتصاد پمپاژ خواهد شد که بر حجم نقدینگی ، ضریب فزاینده پولی و در نهایت نرخ تورم تاثیر خواهد داشت ( اصطلاحا سرریز نقدینگی )



✍🏽 هر یک از موارد فوق نیازمند توضیحات مبسوط تر و بسط دادن جزئیات است که در مطالب جداگانه ای به آن خواهیم پرداخت ، اما در جمع بندی مطالب فوق ، باید گفت که با رسیدن به فصل مجامع و تقسیم سود مناسب شرکت ها و همچنین چشم انداز رشدی نرخ ارز ، میتوان انتظار داشت که پس از کمی دست به دست شدن و اصلاح زمانی در بازار به دلیل تغییر ترکیب دارایی برخی از سرمایه گذاران که به سمت سهام با تقسیم سود مناسب میروند ، بازار در تابستان میتواند با محرک رشد دلار و افزایش تقاضا در بورس کالا شاهد رشد مجدد باشد.



علاوه بر این از شهریور ماه به بعد ، سود تقسیمی مجامع امسال به حساب سرمایه گذاران واریز خواهد شد که عددی بیش از ۲۵۰ همت خواهد بود. در صورتی که حتی ۱۰۰ همت از سود نقدی پرداختی در مجامع امسال ، برای خرید سهام مجددا به بازار برگردد ، شاهد افزایش سنگین تقاضا در بازار خواهیم بود که خود محرک خوبی برای رشد بازار در ادامه سال خواهد بود.






انتهای خبر

0
0