بورس پرس
1403/01/07
09:12
۶ الزام مورد توجه مسئولان برای تحقق شعار سال در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های بازارسرمایه، ۶ الزام و پیش‌نیاز مورد توجه مسئولان برای تحقق شعار سال را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مجید عشقی با اشاره به انتخاب هوشمندانه شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم از سوی رهبر انقلاب و هم راستا با سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و شعارهای سال‌های گذشته ولی با تاکید و تکیه مضاعف بر توان مردم ، اعلام کرد: برخی از مهمترین ظرفیت‌ها و فرصت‌های بازار سرمایه و راهکارهای عملی برای جلب مشارکت و جذب سرمایه مردم که توجه ویژه به آن‌ها چه از سوی سیاستگذاران و چه از سوی عموم مردم، راهگشای بسیاری از مشکلات صنایع بوده و منجر به جهش تولید و رشد اقتصادی نیز خواهد شد، وجود دارد.


ظرفیت تامین منابع مالی و تشکیل سرمایه مورد نیاز صنایع برای پیشبرد و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای با استفاده از ابزارهای تامین مالی موجود در بازار سرمایه از قبیل انتشار صکوک، افزایش سرمایه، تامین مالی جمعی و یا تشکیل شرکت سهامی عام پروژه ( سال گذشته بالغ بر ۴۷۰ هزار میلیارد تومان) را از جمله ظرفیت‌های بازار سرمایه است.


عرضه اولیه شرکت‌های سودآور و کم ریسک با تمرکز بر شرکت‌های دانش‌بنیان یکی دیگر از فرصت‌های این بازار بوده و سال قبل بالغ بر ۳۰ شرکت جدید وارد بازار سرمایه شد.


همچنین افزایش سهام شناور شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در جذب منابع غیرمولد و خرد مردم با ذائقه و توان ریسک‌پذیری مختلف ( از صندوق‌های تضمین اصل و درآمد ثابت تا صندوق‌های سهامی و اهرمی) از دیگر ظرفیت‌های بازار سرمایه است.


در این میان الزامات و پیش‌نیازهایی هم در بخش جلب مشارکت مردم و جهش تولید وجود دارد که باید مورد توجه و رعایت سیاست گذاران و متولیان قرار گیرد.


افزایش شفافیت و قابلیت پیش بینی پذیری متغیرهای اقتصادی و عوامل موثر بر صنایع به منظور صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران، افزایش اعتماد به نظام سرمایه‌گذاری و ایجاد انگیزه برای هدایت سرمایه به سمت پروژه‌های تولیدی، خروج از بخشی‌نگری توسط دستگاه‌های ذیربط در اقتصاد و اتخاذ تصمیمات به صورت هماهنگ و فرابخشی به منظور افزایش اثربخشی و کاهش عوارض تصمیمات یک بخش بر سایر بخش‌ها، معرفی فرصت‌ها و ارتقاء مشوق‌های سرمایه‌گذاری عمومی به‌خصوص در پروژه‌های پیشران و دانش‌بنیان دارای صرفه اقتصادی، ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه و افزایش آگاهی مردم نسبت به منافع بلندمدت سرمایه‌گذاری در صنایع و تاثیر مثبت آن بر توسعه و رشد اقتصادی و افزایش نظارت بر کسب و کارهای غیر رسمی و فرار مالیاتی در بازارهای خارج از بورس از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0