سنا
1400/08/18
08:35
میزبانی فرابورس از ۵۰ صندوق سرمایه‌گذاری

طی هشت‌ماهه سال جاری، ۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری در فرابورس پذیرش و پذیره‌نویسی آن‌ها انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از فرابورس، مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران آخرین وضعیت پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس را تشریح و از افزایش تعداد این صندوق‌ها به ۵۰ عدد خبر داد .


عارف علیقلی پور با اشاره به اینکه تعداد صندوق‌های حاضر در فرابورس به ۵۰ عدد رسیده است، گفت: طی هشت‌ماهه سال جاری ۱۱ صندوق سرمایه‌گذاری در فرابورس پذیرش و پذیره‌نویسی آن‌ها انجام شد .


وی با اشاره به اینکه طی مدت مورد بررسی ۹ صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و دو صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی از طریق فرابورس پذیرش و پذیره‌نویسی شدند، درباره جزییات این ابزارهای مالی گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله پذیره‌نویسی شده امسال شامل پنج صندوق سرمایه‌گذاری در سهام، سه صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نوع دوم هستند .


ورود یک صندوق خصوصی جدید


وی با اعلام خبر پذیره‌نویسی یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ظرف روزهای آینده، افزود: همچنین در این مدت یک صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه به نام «پیشرفت» و یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی به نام «کمان» پذیره‌نویسی خود را به اتمام رساندند .


علیقلی پور با اشاره به اینکه پذیرش صندوق‌های قابل معامله در فرابورس از سال ۱۳۹۲ آغاز شد، اظهار کرد: صندوق توسعه اندوخته آینده با نماد «اطلس» به‌عنوان اولین صندوق قابل معامله در آذرماه سال ۱۳۹۲ پذیره‌نویسی شد و پس ‌از آن با توسعه نهادهای مالی خدمات دهنده، حضور صندوق‌ها در فرابورس شتاب بیشتری گرفت .


مدیر نهادهای مالی فرابورس با اشاره به اینکه فرابورس امروز میزبان ۳۲ صندوق قابل معامله است، گفت: از این تعداد، پذیرش ۹ صندوق در ۸ ماه ابتدایی امسال انجام‌شده است .


وی با اشاره به اینکه پذیرش صندوق‌های جسورانه و خصوصی در فرابورس نیز از سال ۱۳۹۵ آغاز شد، ادامه داد: هم‌اکنون ۱۶ صندوق جسورانه و خصوصی در فرابورس حاضر هستند که مجموع سرمایه آنان ۲۰ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال است .


مزیت صندوق های خصوصی و جسورانه


به گفته وی، صندوق‌های خصوصی و جسورانه با سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت‌های نوپا یا همان استارتاپ‌ها و همچنین با کمک و سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که نیاز به اصلاح ساختار اعم از منابع مالی و حاکمیت شرکتی دارند، کار خود را آغاز می‌کنند و توسعه فعالیت این صندوق‌ها منجر به افزایش بهره‌وری شرکت‌ها و رونق تولید در اقتصاد کشور می‌شود .


علیقلی پور میزبانی فرابورس از دو صندوق زمین و ساختمان با نمادهای «نسیم» و «صغرب» را هم موردتوجه قرارداد و همچنین گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقش مهمی در بازار سرمایه دارند به‌این‌ترتیب که سرمایه‌گذارانی که آشنایی کاملی با بازار سرمایه ندارند می‌توانند از طریق این صندوق‌ها، بازدهی معقول و مناسبی با درجه ریسک‌پذیری متناسب خود به دست آوردند .


پرریسک ترین و کم ریسک ترین صندوق ها


مدیر نهادهای مالی فرابورس با اشاره به اینکه در میان انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نوع سهامی آن به‌عنوان پرریسک‌ترین و صندوق‌های با درآمد ثابت نوع دوم به‌عنوان کم‌ریسک‌ترین‌ها طبقه‌بندی می‌شوند، ادامه داد: سرمایه‌گذاران با توجه به درجه ریسک‌پذیری خود، می‌توانند انواع مختلف این صندوق‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند .


وی که معتقد است مزیت مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام ریسک بسیار پایین آن‌ها است، گفت: در این صندوق‌ها امکان اینکه اصل سرمایه افراد کاهش یابد یا از بین برود، بسیار کم است چراکه بخش قابل‌توجهی از منابع صندوق‌ها به اوراق با درآمد ثابت تخصیص داده‌شده و همچنین این نهادهای مالی توسط افراد حرفه‌ای و متخصص مدیریت می‌شود .


انتهای خبر

0
0