بورس پرس
1403/02/03
00:00
مقایسه قیمت دلاری سکه ها ی حراجی با فروش صنایع در بورس+ انتظار۳ماه پربازده

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به عرضه ربع، نیم و تمام سکه ها درحراج با دلار ۷۳، ۸۴ و ۹۰ هزار تومانی در قبال فروش محصولات صنایع در بورس کالا با دلار ۴۰ هزار تومانی، انتظار سه ماه پربازده برای بورس دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، هومن عمیدی با اشاره به بازدهی ناچیز ۰.۶ درصدی شاخص بورس در فروردین به جماران، اعلام کرد: با کاهش تنش های سیاسی میان ایران و اسرائیل و نگرانی ها نسبت به این مسئله، فضای بازار سرمایه بهتر بود و معاملات بهتری اتفاق افتاد.


دولت در آخرین عرضه، تمام سکه را با دلار ۷۳ تومانی، ربع را با دلار بیش از ۹۰ هزار تومانی و نیم سکه را با دلار ۸۴ هزار تومانی عرضه کرد اما صنایع محصولات را در بورس کالا با دلار نیمایی بالای ۴۰ هزار تومان می فروشند. بانک مرکزی با این اقدام به بورس، بازار ارز و پول هشدار می دهد این نرخ ها می تواند برای دلار اتفاق بیفتد! متاسفانه سیاست گذاری ها به سمت حمایت از بازار سرمایه نیست.


این گرفتاری از سال ۹۹ تا کنون وجود داشته و همواره حاشیه سود شرکت ها مورد دست درازی دولت قرار گرفته و کاهش پیدا کرده است. اگر وضعیت به همین روال باشد، شرکت ها با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد اما اگر تصمیماتی در حمایت از شرکت ها با کاهش مالیات آنها و افزایش نرخ دلار نیما اتفاق بیفتد، سال ۱۴۰۳ چشم انداز مثبتی برای بورس شاهد خواهیم بود.


رقیب بازار سرمایه، بازار بین بانکی و سود سپرده ها است. مادامی که سرمایه دار می تواند بدون ریسک و خطر خاصی با ۳۰ درصد از بانک ها سود بگیرد، چرا باید سرمایه دار ریسک کند وارد ورطه تولید شود! ارزش دلاری بازار سرمایه به حداقل تاریخی رسیده است. احتمال اینکه بورس طی اردیبهشت تا تیر ماه به دلیل جاماندگی نسبت به بقیه بازارها بازدهی بالاتری داشته باشد وجود دارد.


در روزهای فروردین ماه خروج سرمایه حجم بالایی داشت. سهم هایی که نماد آنها متوقف بود با سهم هایی که در فروردین ماه باز بودند، در جاماندگی از بازار وضعیت متفاوتی داشتند. بازدهی صندوق های طلا ۱۴ درصد بیشتر از شاخص کل بود. شاخص هم وزن بیش از ۳ درصد منفی شد که نشان می دهد لیدرها عملکرد بهتری نسبت به سهام کوچک و متوسط ثبت کردند.


تعدادی از شرکت ها در محاسبات، فروش در بورس کالا را با دلار بیش از ۵۰ هزارتومان انجام می دهند. این موضوع در صورت وقوع می تواند محرک احتمالی برای رشد بازار سرمایه باشد که اثر بسیاری در جبران عقب ماندگی از بازارهای رقیب و حتی تورم خواهد داشت. عبور قیمت جهانی مس از مرز ۹.۷ هزار دلار، افزایش نرخ قیمت محصولات گروه خودرویی و افزایش صادرات نفت به بالاترین میزان ۶ سال گذشته به نفع قیمت ها در بورس است. بیش از یک سال شاخص بورس با چالش ۲.۲ میلیون واحدی روبرو است.


بازدهی بورس از سال ۹۹ تا ۱۴۰۲ از همه بازارها پایین تر و حتی منفی بود. با وضع مالیات مضاعف بر نهادهای سرمایه گذاری بازار سرمایه، فعالان را به مرگ گرفته اند تا به تب ضربه ها به بازار سرمایه راضی شوند. در واقع می خواهند ادعا کنند با این معافیت از بازار سرمایه حمایت شد! امید می رود این موضوع باعث رخ منفی بازار سرمایه در زمان انتظار بهره گیری از برخی محرک ها نباشد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0