اقتصاد آنلاین
1400/06/18
12:24
سرمایه گذاری کلان تویوتا برای خودروهای برقی

تویوتا نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار روی توسعه باتری خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، برعکس ب.ام.و که برای تامین باتری خودروهای برقی خود در پنج سال آینده به باتری‌سازان بزرگ دنیا از جمله باتری‌سازان چینی سفارش داده است، تویوتا می‌خواهد خودش سازنده باشد و در این زمینه دست پیش را بگیرد. در حال حاضر تویوتا از لحاظ حجم تولید بزرگ‌ترین خودروساز دنیاست و در در حوزه محصولات هیبریدی، پیشاهنگ و پیشگام است. این شرکت با خودروی محبوب پریوس، مفهوم دوگانه‌سوزی یا سوخت‌های دوگانه به صورت موتورهای برقی-بنزینی را اولین بار در دنیا جا انداخت و حالا باید تلاش کند در دوران گذار از موتورهای بنزینی به برقی از قافله جهانی عقب نماند. سال آینده اولین سری از محصولات تمام‌برقی تویوتا راهی بازارهای جهانی خواهد شد. تویوتا از لحاظ تکوین و توسعه باتری خودرو نیز پیشگام و پیشاهنگ بوده و راهبری بازار را در اختیار دارد. این خودروساز ژاپنی تلاش می‌کند هزینه تولید باتری خودرو را تا ۳۰ درصد کاهش دهد و برای این کار در حال تحقیق روی مواد معدنی و عناصری است که پیل‌های باتری با آن ساخته می‌شوند. ماساهیکو مائدا، قائم‌مقام مدیرعامل در فناوری با اشاره به ورود مدل شاسی‌بلند جمع و جور جدید تویوتا به بازار گفته است: «هدف ما بهبود مستمر در مصرف انرژی است و آن را با شاخص میزان مصرف الکتریسته به ازای هر مایل می‌سنجیم. اولین مدلی که در آن کاهش مصرف ۳۰ درصدی در انرژی محقق می‌شود، خودروی تویوتا bZ۴X است.» تویوتا همچنین در تولید باتری‌های حالت جامد هم از سایر خودروسازان پیش افتاده است.


در صورت تحقق طراحی و ساخت باتری‌های حالت جامد، قواعد بازی در این صنعت دچار تغییر جدی و بنیادی خواهد شد؛ چون چگالی انرژی در باتری‌های حالت جامد به مراتب بالاتر است و سرعت شارژ در آنها اصلا قابل مقایسه با باتری‌های فعلی نیست.


از همه مهم‌تر، ایمنی باتری‌های حالت جامد بسیار بالاتر است؛ چون احتمال آتش‌سوزی در آن بسیار کمتر می‌شود. اگر تویوتا با موفقیت از عهده تکوین و توسعه باتری‌های حالت جامد برآید، جای باتری‌های مایع لیتیوم-آیون را می‌گیرند. مائدا می‌گوید: «ما هنوز در حال جست‌وجو و تحقیق برای یافتن بهترین ماده یا عنصر معدنی هستیم.» تولید باتری‌های حالت جامد به دلایل متعدد با مانع مواجه شده؛ از جمله اینکه هزینه تولید آن بسیار بالاست و زمانی که ساختارهای بزرگ‌تر و مناسب خودرو تولید می‌شوند، شکنندگی بیشتر می‌شود. تویوتا مایل است باتری‌های حالت جامد را حتی در خودروهای هیبریدی [برقی-بنزینی] به کار ببرد.


فولکس‌واگن که بعد از تویوتا، بزرگ‌ترین خودروساز جهان از لحاظ حجم تولید است، خود را برای دگردیسی به خودران‌ها و خودروهای برقی آماده کرده و مبالغ بیشتری نسبت به تویوتا سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این خودروساز آلمانی، برنامه ۱۵۰ میلیارد یورویی (۱۷۸ میلیارد دلاری) را تا سال ۲۰۲۵ به تصویب رسانده است.


انتهای خبر

0
0