فارس نیوز
1402/10/04
13:52
کاهش ۵۶۰۴ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۵۶۰۴ واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز دوشنبه هم مانند سه روز گذشته روند رو به کاهش به خود گرفت، به‌گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش ۵۶۰۴ واحدی به رقم ۲ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۵۰۵ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن با کاهش ۶۰۹ واحدی به رقم ۷۶۰ هزار ۶۲۴ واحد رسید.


ارزش بازار در بورس تهران که ناشی از ارزش روز ۶۰۰ شرکت بورسی است، به بیش از ۷ میلیون و ۶۶۴ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از ۱۰.۴ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۳۷۷ هزار معامله و به ارزش ۵۹۹۱ میلیارد تومان دادوستد کردند.


همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند، اما میزان کاهش زیر نیم درصد بوده است. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۲۵ صدم درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن ۸ صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور ۲۶ صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۲۲ صدم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس ۲۹ صدم درصد کاهش یافت.


امروز نماد گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته و نمادهای ملی مس، فولاد مبارکه، گل گهر، چادر ملو، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خود به‌جای گذاشتند.


در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با ۲۴ واحد کاهش به رقم ۲۶ هزار و ۴۶۴ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و ۴۵۳ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس ۳۹۵ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از ۷.۵ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۲۵۶ هزار معامله و به ارزش ۲۴۸ هزار میلیارد تومان دادوستد کردند.


لازم به یادآوری است؛ مطابق روزهای دوشنبه عملیات بازار باز در شبکه بانکی انجام می‌شود که امروز هم در قالب عملیات بازار باز ۲.۶ میلیارد اوراق بدهی دولت در قالب ۳۹۲ نوبت معامله و به ارزش ۲۴۳ هزار میلیارد تومان بین بانک‌ها دادوستد شد که ارقام آن صرفا در معاملات فرابورس درج می‌شود.


این اوراق برای پرداخت به پیمانکاران و پروژه‌های عمرانی با سررسید‌های آینده و با نرخ‌های تنزیل متفاوت بین بانک‌ها خرید و فروش می‌شود. امروز شاخص کل و شاخص قیمت در فرابورس ایران ۹ صدم درصد عقب نشست. این دو شاخص با معیار هموزن ۱۲ صدم درصد رشد کرد. شاخص بازار اول فرابورس ۱۹ صدم درصد افزایش یافت. اما شاخص بازار دوم فرابورس ۲ دهم درصد کاهش یافت.


امروز نماد انتخاب الکترونیک بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته و از طرف دیگر نماد بیمه پاسارگاد، فولاد هرمزگان، نیروی برق دماوند، پلیمر آریاساسول، توسعه و عمران استان کرمان و ایران خود دیزل بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خود به‌جای گذاشتند.


به گزارش فارس، ارزش دلاری شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس که حدود ۸۰۰ شرکت درجه یک کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شامل می‌شوند، به حدود ۹.۵ میلیون میلیارد تومان یا حدود ۱۸۲ میلیارد دلار می‌رسد که در مقایسه با ۴۵۹ میلیارد دلار سرمایه بانک جی پی مورگان حدود ۴۰ درصد است. بنابراین عمق بازار سرمایه باید بیشتر شود و در حال حاضر ۶۰ میلیون کد بورسی که برای ایرانیان صادر شده است که از این تعداد ۴۹ میلیون نفر فقط سهام دار عدالت هستند و حدود ۱۱ میلیون نفر نیز معامله‌گران شرکت‌های بورسی و فرابورسی هستند. البته از این تعداد هم، تعداد کسانی که در ماه حداقل یک معامله انجام می‌دهند بسیار اندک و در حد ۳۰۰ هزار نفر هستند. بنابراین برای جذاب شدن بازار سرمایه علاوه بر افزایش حجم، باید عمق بازار هم افزایش پیدا کند و این انجام نمی‌شود، مگر اینکه قوانین بازار سرمایه به نفع سرمایه‌گذاران خرد تغییر پیدا کند.


پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


انتهای خبر

0
0