همفکران
1401/11/26
10:43
نرخ واقعی سود سپرده‌های بانکی چقدر است؟

یکی از رقبای اصلی بازار سرمایه، بانک‌ها هستند. نرخ سود سپرده‌های بانکی برای سرمایه‌‌گذارانی که ریسک‌پذیری کمتری دارند، بسیار حائز اهمیت است. تجربه نشان داده که افزایش نرخ سود سپرده‌ها در مقاطع زمانی مختلف، بر شرایط کلی بازار سرمایه اثرگذار بوده است؛ به نحوی که می‌تواند بخشی از نقدینگی بازار که متعلق به سرمایه‌گذاران محتاط‌تر است را به سمت خود بکشاند.

به گزارش آوای آگاه؛ در ماه‌های اخیر، بانک‌ها در قالب فروش اوراق ۲۳ درصدی نسبت به جذب منابع اقدام کردند. سررسید اعلامی این نرخ سود، یک ساله بود؛ اما این طرح عمر چندانی نداشت و تحت تاثیر درخواست بالایی که داشت، به تکمیل ظرفیت بانک‌ها منجر شد. با این حال پس از آنکه این طرح خاتمه یافت، باز هم نرخ سود سپرده‌های بانکی ۲۳ درصد اعلام شد. نرخی که تا پیش از آن ۱۸ درصد بود که البته تحقیقات میدانی نشان می‌داد که برخی از بانک‌ها برای جذب بیشتر منابع، نرخ‌هایی بالاتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی هم به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌دادند .


اکنون باور همه بر این است که بانک‌ها به سپرده‌های یک ساله، سود ۲۳ درصد پرداخت می‌کنند. دست کم این روایتی است که دهان به دهان بین مردم می‌چرخد، اما بر اساس آخرین ابلاغیه بانک مرکزی، بانک‌ها تا چه سقفی مجاز به پرداخت سود به سپرده‌های بانکی هستند؟


بر مبنای ابلاغیه‌ای که بانک مرکزی در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ به بانک‌ها منتشر کرده، سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار به شرح زیر است:


سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی ۵ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه ۶ ماهه ۱۷ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت با سررسید یک سال ۲۰.۵ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت با سررسید دو سال ۲۱.۵ درصد و سپرده سرمایه‌گذاری بلند مدت با سررسید سه سال ۲۲.۵ درصد.


بر اساس این ابلاغیه، نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری و غیربانکی حداکثر ۲۳درصد و نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد میان بانک و موسسه اعتباری غیربانکی با مشتری معادل ۲۳درصد تعیین شده است .


نکته مهم دیگری که در این ابلاغیه آمده و باید به آن توجه شود، این است که نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه و بلند مدت که قبل از سررسید برداشت شوند، معادل نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری متناظر با دوره ماندگاری آن با کسر یک واحد درصد خواهد بود. اما این جملات به چه معناست؟ این توضیحات مربوط به نرخ شکست سود است. اصطلاحی که در صنعت بانکداری رایج است؛ یعنی اگر فرد سرمایه‌گذار زودتر از هر یک از دوره‌هایی که در ابتدا برای سپرده‌گذاری تعیین کرده و بر اساس آن با بانک مورد نظر قرارداد منعقد کرده است، نسبت به برداشت منابع خود از بانک اقدام کند، در هنگام برداشت پول کمتر از نرخ اعلامی، سود دریافت خواهد کرد. اما چقدر کمتر؟


بر اساس همین ابلاغیه، نرخ شکست سود به شرح زیر است:


تمام سپرده‌های مدت‌دار که مدت ماندگاری آنها در بانک کمتر از سه ماه تمام باشد، نرخ سود علی‌الحساب ۴ درصد، بیش از سه ماه و کمتر از شش ماه تمام ۱۱ درصد، بیش از ۶ ماه و کمتر از یک سال تمام ۱۶ درصد، بیش از یک سال و کمتر از دو سال تمام ۱۹.۵ درصد و بیش از دو سال و کمتر از سه سال تمام ۲۰.۵ درصد دریافت می‌کنند.



بنابراین، باساس آخرین ابلاغیه رسمی بانک مرکزی به بانک‌ها، این باور که نرخ سود سپرده یک ساله ۲۳ درصد بوده، اشتباه است و با حقیقت در تضاد قرار دارد. شما برای اینکه ۲۲.۵ درصد سود از بانک دریافت کنید، باید سرمایه خود را سه سال تمام در بانک سپرده‌گذاری کنید.


انتهای خبر

0
0