بورس پرس
1402/12/28
11:07
آخرین تحولات بازارجهانی کامودیتی‌ها با توقف رشد طلا، افزایش نفت و فلزات

بازار جهانی کامودیتی ها در هفته گذشته میلادی با توقف روند صعودی طلا بعد از ۴ هفته، افزایش بهای نفت و نوسان قیمت فلزات و محصولات پتروشیمی همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، وضعیت بازارهای جهانی از جمله قیمت طلا و نفت، شاخص دلار، روند فلزات پایه و ... از سوی کارگزاری بانک ملت اعلام شد.


براساس این گزارش، هفته گذشته، قیمت طلا در بحبوحه ابهامات نرخ بهره فدرال رزرو و رشد داده‌های CPI و PPI آمریکا، پس از چهار هفته روند صعودی به ۲،۱۵۶ دلار در هر اونس کاهش یافت.


نفت نیز تحت تاثیر رویداد حملات پهپادهای اوکراینی به پالایشگاه‌های روسیه حمایت شد و با آتش سوزی در بزرگترین پالایشگاه نفت روس همراه بود. همچنین تنش‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه و تصمیم اوپک پلاس برای تمدید کاهش عرضه بیشتر منجر به تقویت قیمت نفت شد. بطوریکه قیمت نفت به ۸۵ دلار افزایش یافت.


در این میان قیمت متانول سی‌اف‌ار چین به سطح ۲۹۹ دلار در هر تن کاهش یافت. قیمت‌های ماهانه در بازارهای نقدی چین در کوتاه‌مدت ثابت ماندند. به دلیل انتظار افزایش بیشتر عرضه در خاورمیانه، قیمت‌های آتی هم کاهش یافتند.


متفاوت بودن بازارهای نقدی و آتی، همراه با کاهش قیمت ذغال سنگ، باعث ایجاد وضعیتی محتاطانه در میان فعالان بازار شد که عمدتا در حاشیه ماندند.


در ایران به گفته فعالان، واحدهای پتروشیمی بیشتری به مدار تولید بازگشتند. برخی از این واحدها هنوز به تولید کامل نرسیده‌اند اما محصولات ایرانی در دو بازار بزرگ هند و چین عرضه می‌شوند.


با توجه به جو حاکم بر بازار فلزات پایه نیز معاملات آلومینیوم به بالاترین سطح شش هفته اخیر به دلیل عواملی از جمله اعمال سیاست هدفمند افزایش تقاضا از سوی شورای ایالتی چین، نگرش نسبت به کاهش نرخ بهره در اروپا و آمریکا و ایجاد شرایط نا اطمینانی صعود کرد.


معاملات مس هم به دلیل نگرانی‌ها از کاهش تولید چین ناشی از تضعیف کارخانه‌های ذوب و مقرون به صرفه نبودن تداوم تولید با حاشیه سود حداقلی به بالاترین سطح ۱۱ ماه اخیر رسید و تداوم روند صعودی قیمت روی به دلیل محدودیت عرضه و کاهش ذخایر LME موجب شد قیمت روی به سطح ۲،۵۶۲ دلار بر تن برسد.


قیمت محموله‌های سنگ آهن ۶۲.۵ درصد به دلیل کاهش تقاضای چین به پایین‌ترین سطح ۷ ماه گذشته و به حدود ۱۰۵ دلار در هر تن رسید.


جهت اطلاعات بیشتر و دریافت فایل به tacodal.ir و mellatbroker.ir مراجعه شود.



انتهای پیام


انتهای خبر

0
0