سینا سلیمانی
1402/02/08
20:03
🎯#بازار ✍🏽 قبلا در مورد اینکه بازار وارد یک سیکل جدید میان مدت و بلند مدت صعودی خواهد شد در مطالب قبلی صحبت شد که با شکست سقف تاریخی ، شاهد ورود ن...

🎯#بازار



✍🏽 قبلا در مورد اینکه بازار وارد یک سیکل جدید میان مدت و بلند مدت صعودی خواهد شد در مطالب قبلی صحبت شد که با شکست سقف تاریخی ، شاهد ورود نقدینگی تازه به بازار بودیم.


برای بررسی روند آتی بازار باید بطور دقیق به بررسی محرک های رشد بازار پرداخت که در این مطلب مختصرا به هر یک از عوامل خواهیم پرداخت :



۱- نرخ ارز : بعد از رالی صعودی نرخ دلار تا انتهای اسفند ماه و دستیابی به نرخ ۶۰.۰۰۰ تومان ، اشاره شد که نرخ های بیش از ۴۷.۰۰۰ الی ۴۸.۰۰۰ تومان برای پیش از عید ، از منظر بنیادی و داده های اقتصادی کمی تند و غیر منطقی هست. دلار هم واکنش درستی نشان داد و بعد از افت تا ۴۲.۰۰۰ تومان در محدوده ۴۸.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ تومان کفسازی کرد.


اما با توجه به نرخ رشد نقدینگی ، بنظر میرسد تا انتهای سال ۱۴۰۲ حجم نقدینگی به ۸.۵ میلیون میلیارد تومان خواهد رسید و از آن عبور خواهد کرد.



از سوی دیگر ، سیاست های غلط وزارت صمت در تغییر فرمول نرخ پایه بورس کالا باعث تضعیف بخش صادراتی بخصوص در بخش فولاد و فلزات اساسی شده بطوری که نرخ های بورس کالا به دلیل رشد دلار، افت نکرده و صادرات صرفه اقتصادی خود را از دست داده است. لذا جریان ورودی حواله به مشکل جدی خورده است که اثرات آن را از خردادماه به بعد در نرخ ارز خواهیم دید.



علاوه بر این ، اخباری مبنی بر نزدیک کردن نرخ حواله نیما ۲ به نرخ صرافی ملی و بازگشت به فاصله ۱۰ الی ۱۵٪ با نرخ بازار آزاد برای ۴ صنعت اصلی یعنی فلزات اساسی ، معدنی ، پالایشی و پتروشیمی وجود دارد و شرکت ها تعهد کرده اند تا در تابستان تقاضای محصولات را تامین کرده و در کنترل التهابات بازار کمک حال دولت باشند.


بنظر میرسد همین اخبار و شایعات باعث شده تا طی روزهای اخیر گروه هایی مثل گروه پتروشیمی و پالایشی مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گیرد.



در حال حاضر اختلاف بین نرخ نیما ۲ و نرخ بازار آزاد به حدود ۴۰٪ رسیده که این اختلاف یک پتانسیل جذاب برای بازار سرمایه است. در صورتی که نرخ ارز مجددا به روند صعودی بازگردد ، نرخ حواله نیمایی برای سال ۱۴۰۲ نیز احتمالا بطور میانگین به سطح ۴۵.۰۰۰ الی ۵۰.۰۰۰ تومان افزایش خواهد یافت که به دلیل محاسبه نرخ خوراک پترو پالایشی ها با نرخ ۲۸.۵۰۰ تومان ، جذابیت بالایی برای سهام صنایع دلاری ایجاد خواهد شد.



عوامل دیگری همچون اثرات عرضه دستوری ارز در سامانه نیما ، تراز تجاری ، وضعیت آتی نرخ تورم و ... هم در تحلیل آینده وضعیت نرخ ارز تاثیرگذار است که در مطلب دیگری بطور مفصل به آن خواهیم پرداخت ، اما در مجموع این انتظار میرود که در تابستان مجددا شاهد یک موج صعودی در دلار باشیم که موجب خواهد شد تا شرکت ها پس از تقسیم سود در مجامع و تعدیل قیمت ها ، با نرخ جدید دلار نیمایی با کاهش قابل توجه نسبت P/E Forw مواجه شوند.



۲- تورم انتظاری ناشی از افزایش نرخ بنزین : تقریبا میتوان گفت که افزایش نرخ بنزین قطعی است و دولت به دنبال پنجره زمانی مناسب جهت اعمال نرخ جدید است. درواقع این افزایش از سال گذشته مطرح شد اما به دلیل وقوع اتفاقات ناگوار در سطح جامعه ، این اقدام به زمانی بهتر موکول شد. لذا چه در نیمه اول امسال و چه در نیمه دوم امسال ، باید شاهد افزایش نرخ بنزین باشیم که دلیل آن افزایش شدید نرخ ارز و افزایش فشار بر دولت برای تامین یارانه سوخت است.



افزایش نرخ بنزین و گازوئیل ، تورم بالایی را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد . پیش بینی ها از نرخ جدید بنزین متفاوت است اما بنظر میرسد باید منتظر یک تورم حداقل ۶۰ الی ۷۰٪ ناشی از اجرای این تصمیم باشیم که این تورم بدون شک بر کلیه سطوح اقتصاد کشور تاثیر خواهد داشت.



۳- توقف افزایش نرخ بهره فدرال ریزرو : همانطور که آقای پاول در نشست قبلی فدرال ریزرو اعلام کرد ، احتمالا از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ روند افزایش نرخ بهره متوقف خواهد شد که البته شرط آن بهبود داده های اقتصادی از جمله داده های تورم ، اشتغال و ... اعلام شد. با توجه به کند شدن روند افزایش تورم ، بنظر میرسد در نیمه دوم ۲۰۲۳ باید شاهد توقف افزایش نرخ بهره باشیم و حداکثر یک الی دو افزایش ۰.۲۵٪ دیگر در نرخ بهره رخ دهد. پس از آن احتمالا از کوارتر چهارم سال ۲۰۲۳ به بعد ، باید شاهد فلت شدن روند افزایش نرخ بهره و کاهش آن برای جلوگیری از رکود باشیم.


نرخ کامادیتی ها در مدت اخیر بطور قابل توجهی افت داشته و اکثرا در کف های قیمتی قرار دارند. لذا بنظر میرسد از کوارتر سوم و چهارم سال ۲۰۲۳ به محض توقف افزایش نرخ بهره ، شاهد رشد در نرخ های جهانی و افت ایندکس دلار باشیم. البته میزان رشد قابل پیش بینی نیست و کاملا به سیاست های فدرال ریزرو بستگی دارد.

انتهای خبر

0
0