بااقتصاد
1401/02/01
20:04
معاملات حقیقی‌ها از صندوق‌ها و اوراق خارج شد/حقیقی‌ها خریداران اصلی سهام در هفته گذشته

معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته بر مدار حقیقی‌ها چرخید، سهامداران حقیقی بازار سرمایه که تا مدتی پیش برآیند خرید اوراق و صندوق‌ها را بالا برده بودند اکنون با بهبود وضعیت سهام و حرکت آن‌ها در مدار صعود خریداران اصلی سهام شدند.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، طی هفته جاری شاخص های کل و هم وزن وضعیت خوبی داشتند و رشد کردند. شاخص کل که هفته گذشته در روز چهارشنبه در ارتفاع یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۱۲۹ واحد بسته شده بود، چهارشنبه این هفته در ارتفاع یک میلیون و ۵۱۲ هزار و ۲۱۹ واحد قرار گرفت و رشد ۳.۹۹ درصدی را ثبت کرد.


شاخص هم وزن هم این هفته صعودی بود و از ارتفاع ۳۸۲۹۶۴ واحدی که چهارشنبه گذشته ثبت شده بود، به عدد ۴۰۱۴۳۰ واحد رسید.


ارزش معاملات چه قدر بود؟


ارزش معاملات خرد بازار سهام در هفته گذشته وضعیت بدی نداشت. در این هفته پایین ترین ارزش معاملات مربوط به روز شنبه بود که ۴۶۶۲ میلیارد تومان معامله خرد انجام شد. بیشترین ارزش معاملات هم در روز دوشنبه با عدد ۶۶۸۲ میلیارد تومان بود.


همیشه یکی از مهم ترین مواردی که تحلیلگران برای بررسی وضعیت بورس در نظر می گیرند همین ارزش معاملات است چراکه هرچه ارزش معاملات بیشتر شود، نشان دهنده اقبال مردم به بورس است و هرچه ارزش معاملات کاهش یابد، نشان دهنده این موضوع است که خریداران عقب نشینی کرده اند.


ورود پول حقیقی ها در سه روز ابتدایی هفته در سه روز ابتدایی معاملات، حقیقی ها به بازار پول تزریق کردند و به ترتیب در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه، ۲۱۶، ۱۲۱ و ۸۳ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به ترتیب ۶ و ۱۲۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.


میانگین هفتگی معاملات خرد طی هفته جاری حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان بود و ارزش معاملات دلاری این هفته نیز حدود ۲۱۹ میلیون دلار ثبت شد.


خروج از اوراق بدهی و صندوق ها


با وجود نوسانات ورود و خروج پول حقیقی به بازار، در بخش ورود پول حقیقی به اوراق بدهی و صندوق ها، هر روز شاهد خروج پول بودیم.


حقیقی ها این هفته طی تمام ۵ روز معاملاتی، از اوراق بدهی و صندوق ها پول خارج کردند که بیشترین رقم آن در روز یکشنبه (۲۴۴ میلیارد تومان) و کمترین آن در روز چهارشنبه (۱۲ میلیارد تومان) بود.


برتری خریداران نسبت به فروشندگان


طی هفته جاری، حتی در روز چهارشنبه که شاخص کل افت کوچکی داشت، قدرت خریداران حقیقی در تمام روزها بیشتر از قدرت فروشندگان بود. به طوری که در روز شنبه قدرت خریداران ۱.۴ برابر فروشندگان بود و این عدد در طول هفته به طور مداوم افت های جزئی ثبت کرد تا اینکه در نهایت در روز چهارشنبه به عدد ۱.۱۶ برابر رسید.


توجه حقیقی ها به گروه خودرو و ساخت قطعات


با توجه به اینکه رفتار معامله گران در آخرین روز معاملاتی این هفته مبنای معاملات آغاز هفته آینده قرار خواهد گرفت، می توان انتظار داشت که گروه خودرو و ساخت قطعات در اولین روز معاملاتی هفته آینده مورد توجه بازار قرار بگیرد چراکه چهارشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به این گروه بود و حقیقی ها ۳۷ میلیارد تومان نقدینگی وارد این گروه کردند.


از طرفی گروه فلزات اساسی هم با خروج ۸۸ میلیارد تومان پول حقیقی مواجه شد و در ابتدای معاملات هفته آینده می تواند با فشار فروش از جانب حقیقی ها مواجه شود./اقتصادنیوز


انتهای خبر

0
0