بورس۲۴
1402/12/11
15:27
بورس؛ تنها بازاری که این هفته منفی بود

بازارهای سنتی ایران در هفته دوم اسفند بازدهی مثبت داشتند و حتی اوراق سی درصدی نیز وضعیت مناسبی را در گزینه‌های سرمایه‌گذاری از آن خود کرد اما بازار سرمایه همچنان رنگ قرمز خود را برای سهامدارنش به نمایش گذاشت.

بورس۲۴ : بازارهای سنتی ایران در هفته دوم اسفند بازدهی مثبت داشتند و حتی اوراق سی درصدی نیز وضعیت مناسبی را در گزینه‌های سرمایه‌گذاری از آن خود کرد اما بازار سرمایه همچنان رنگ قرمز خود را برای سهامدارنش به نمایش گذاشت.


افزایش قیمت دلار سبب شد سار بازارها نیز با رشد قیمت مواجه شوند . به نظر می‌رسد دلار باز دیگر به پرچمدار بازارها تبدیل شده است و هر چند در بازارهای چون مسکن و خودرو مشتری چندانی حضور ندارد اما برآوردها نشان می‌دهد این بازارها نیز با نگاه به تکانه‌های بازار دلار خود را با این نوسان قیمت هماهنگ می‌کنند.


بررسی‌ها نشان می‌دد افزایش تقاضا در بازار ارز، زمینه را برای رشد بهای دلار مهیا کرده است . حتی افزایش میزان ارز تحصیصی برای مسافران نیزنتوانسته است از موج تقاضا در بازار ارز اندکی بکاهد. هر چند برخی کارشناسان معتقدند سیاستگذار در هفته‌های پایانی سال با اعلام خبر انتشار اوراق سی درصد در صدد بود بازار ارز را مهار کند اما تیر این اوراق اتفاقا به بازار سرمایه اصابت کرد و فقط زمینه را برای منفی‌تر شدن آن مهیا نمود.


گفتنی است بازدهی هفتگی شاخص‌های کل و هم‌وزن در هفته اخیر منفی بود. میانگین ارزش معاملات خرد در چهار روز معاملاتی هفته سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و متوسط حجم معاملات خرد هم به طور روزانه روی رقم ۶.۴ میلیارد برگه سهم قرار گرفت.


این هفته هم تراز ورود و خروج پول حقیقی در سهام منفی بود و منجر به خروج ۸۵۱ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی شد. این در حالی بود که شاخص کل در این هفته نیز با وجود رشد روز چهارشنبه، بازدهی منفی ۰.۷۷ درصدی ثبت کرد و شاخص هم‌وزن نیز با ثبت وضعیت بدتری نسبت به شاخص کل، ۱.۷۵ درصد عقب نشست.


شاخص کل بورس در روز چهارشنبه روی عدد ۲ میلیون و ۵۴ هزار و ۷۳۹ واحد ایستاد.


دلار باز هم گران شد


قیمت دلار طی پنج روز معاملاتی هفته اخیر نوسانات افزایشی پلکانی داشت. این اسکناس در مدت یاد شده همانند هفته گذشته رشد بازدهی ۲.۲۷ درصدی و افزایش قیمت هزار و ۳۰۰ تومانی داشت. در آخرین معامله روز جاری این ارز در پله پنجم کانال هشتم کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله شد.


انس طلا این هفته یک دلار رشد کرد


با رشد پرچم‌دار بازار یعنی دلار قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۵۴ هزار تومان افزایش به قیمت دو میلیون و ۸۹۶ هزار تومان رسید این هفته طلا بازدهی مثبت ۱.۹۰ درصدی داشت. در هفته دوم اسفند هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۲ میلیون و ۵۶۲ هزار تومانی ایستاد.


در هفته اخیر سکه امامی افزایش بازدهی ۲.۹ درصدی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه با قیمت ۳۴ میلیون تومان به کار خود پایان داد و افزایش قیمت ۶۹۵ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.


روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۱ میلیون و ۸۰۵ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۱۹ میلیون تومان، ربع سکه با رقم ۱۲ میلیون تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی ایستاد. گفتنی این هفته تمام قطعات سکه یک کانال صعود کرد.


انتهای خبر

0
0