حمید کوشکی (تحلیل بنیادی)
1400/06/26
10:42
#سیمرغ برآورد سود سال ۱۴۰۰ : حدود ۲۰۰ تا ۲۳۰ تومان برآورد سود سال ۱۴۰۱ : حدود ۳۱۰ تا ۳۴۰ تومان توجه شما را به بخش « حذف ارز» جلب می کنم. ابهامات ...

#سیمرغ



برآورد سود سال ۱۴۰۰ : حدود ۲۰۰ تا ۲۳۰ تومان


برآورد سود سال ۱۴۰۱ : حدود ۳۱۰ تا ۳۴۰ تومان



توجه شما را به بخش « حذف ارز» جلب می کنم. ابهامات پیرامون عملیات شرکت بسیار بالا است که مهمترین آن نگاه سیاست گذار به تعیین قیمت تخم مرغ پس از حذف دلار مرجع است. آیا قایل به حاشیه سود منطقی برای شرکت خواهند بود ؟ البته توجه داشته باشید بخش زیادی از بازار تخم مرغ در اختیار مرغداری های کوچک است ( نه از نظر حجم، بلکه از نظر تعداد) و بهای تمام شده تخم مرغ در این مرغداری ها بر روند نرخ تخم مرغ اثر گذار است، بنابراین رشد بها این مرغداری ها می تواند عامل فشار بر سیاست گذار جهت افزایش نرخ فروش باشد که یک فرصت برای مرغداری های بزرگتر است که مدیریت بهتری در هزینه ها دارند.



در برآورد عملکرد شرکت از آنالیز بهای تمام شده تخم مرغ استفاده شده. به عبارتی ابتدا بها برآورد شده و سپس از طریق حاشیه سود ناخالص منطقی به نرخ فروش دست یافته ایم. بنابراین ریسک برآورد دقیقا آنجایی است که منطق حاشیه سود ناخالص ما، با منطق سیاست گذار همخوانی نداشته باشد.



همچنین به دلیل افشا ضعیف ساختار مواد مصرفی، سعی شده از مصاحبه فعالین صنعت استفاده شود. برای مثال در آخرین مصاحبه اعلام شده است که حدود ۴۰٪ مواد مصرفی با نرخی بسیار بالاتر از نرخ مرجع ( دلار ۴۲۰۰) تامین شده و دولت ارزی برای تخصیص ندارد و همین باعث رشد بهای تمام شده تخم مرغ به بیش از ۱۸ هزار تومان در کیلو رسیده است.



تصور داریم قیمت تخم مرغ درب کارخانه سال آینده بیش از ۳۰ هزار تومان شود.



ابهامات در تحلیل و عملیات شرکت نکته ای است که سرمایه گذاران باید به آن توجه داشته باشند. ابهام بیشتر مترادف با ریسک بیشتر است. اما ریسک بیشتر #میتواند ( نه حتما) بازدهی مثبت بیشتری را نیز ایجاد کند.



تحلیل حاضر شاخصی برای بررسی بیشتر باشد نه حکمی برای تصمیم قطعی.

انتهای خبر

0
0