بورس پرس
1402/12/22
00:00
آخرین تحولات بازارجهانی کامودیتی‌ها با تداوم رکوردهای جدید طلا، کاهش نفت و...

بازار جهانی کامودیتی ها در هفته گذشته میلادی با تداوم رکوردهای جدید طلا، کاهش بهای نفت و افت قیمت فلزات و محصولات پتروشیمی همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، وضعیت بازارهای جهانی از جمله قیمت طلا و نفت، شاخص دلار، روند فلزات پایه و ... از سوی کارگزاری بانک ملت اعلام شد.


براساس این گزارش، هفته گذشته روند صعودی طلا تحت تاثیر آخرین گزارش مشاغل آمریکا که تقویت کننده دیدگاه کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن بود، اتفاق افتاد. بطوریکه طلا جمعه به بالاترین حد یعنی ۲،۱۷۸ دلار در هر اونس نزدیک شد.


نفت نیز تحت تاثیر نگرانی بازار نسبت به دورنمای کاهش تقاضای چین علی رغم اقدام اوپک پلاس در تمدید محدودیت‌های تولید نفت، کاهش هفتگی را ثبت کرد که با توجه به محدودیت عرضه اوپک و کند شدن صادرات روسیه ناشی از تحریم‌ها میزان عرضه به بازار پایین خواهد بود.


قیمت متانول سی‌اف‌ار چین به سطح ۳۰۲ دلار در هر تن کاهش یافت و به شش هفته روند صعودی از اواسط ژانویه تا مارس پایان داد. بطوریکه افت قیمت متانول چین تحت تاثیر گمانه‌زنی ها در خصوص انتظار بازگشت تدریجی عرضه از خاورمیانه و نگرانی از افت فعالیت‌های عملیاتی واحدهای MTO به دلیل حاشیه سود پایین آنها قرار گرفت.


تولید متانول ایران نیز طی هفته گذشته کاهش یافت اما انتظار می‌رود در هفته‌های آتی به دلیل کاهش سرما، تولید به تدریج افزایش یابد.


با توجه به جو حاکم بر بازار فلزات پایه نیز معاملات آلومینیوم به بالاترین سطح پنج هفته اخیر به دلیل تهدید قریب الوقوع ممنوعیت آلومینیوم توسط اتحادیه اروپا صعود کرد.


معاملات مس هم به دلیل افزایش تقاضا از سوی چین و نشانه‌هایی از کاهش نرخ بهره در آمریکا به بالاترین حد خود در پنج هفته اخیر رسید و صعود قیمت روی نیز به بالاترین سطح در بیش از یک ماه گذشته ناشی از نگرانی‌های عرضه اتفاق افتاد. قیمت محموله‌های سنگ آهن ۶۲.۵ درصد نیز از پایین‌ترین حد چهار ماهه اوایل ماه گذشته به کانال ۱۱۷ دلار در هر تن بازگشت.


جهت اطلاعات بیشتر و دریافت فایل به tacodal.ir مراجعه شود.



انتهای پیام


انتهای خبر

0
0