بورس پرس
1400/10/28
00:00
موانع رشد سهام ارزنده با تمایل برخی سهامداران به خرج پول های درشت

تحلیلگر اقتصادی با اشاره به ریزش سنگین بسیاری از سهم‌های ارزنده با روی کار آمدن دولت جدید گفت: عده ای متمایل به خرج پول های درشت برای رشد آنها هستند اما دو دلیل عمده مانع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مصطفی نصر اصفهانی با انتشار مطلبی با عنوان "نوسان‌گیران لاابالی" در کانال تلگرامی اعلام کرد: بازاریان قدیمی برای خود قواعدی داشتند و هنوز هم در جاهایی این قواعد تا حدود زیادی برقرار است. پایبندی به قواعد رفتاری خوش طراحی باعث شده، هزینه مبادله به شدت پائین بیاید.


نمونه آن را می‌توان در بین طلاسازان معتبر دید که با یک تلفن، معاملات میلیاردی انجام می‌دهند. تنها کاری که طرفین معامله می‌کنند این است که در سررسیدی احتمالا حتی تاریخ‌گذشته یادداشت می‌کنند تا فراموش نکنند. فقط همین! نه فروشنده نگرانی خاصی از تحویل مبلغ دارد و نه خریدار نگران تحویل جنس است.


نه اینکه خریدار و فروشنده آدم‌های خیلی اخلاق‌مداری باشند بلکه نفع اقتصادی آنها در پایبندی به قواعد رفتاری پذیرفته شده است. وقتی که از طراحی سیستم صحبت می‌شود یا اقتصاددانان نهادگرا از زیرساخت‌های نهادی صحبت می‌کنند از این جنس مباحث است.


لاابالی‌گری نوسان‌گیران درشت در بازار سهام


یکی از پدیده هایی که چند ماه گذشته در بازار سهام مشاهده شد، نوسان گیران لاابالی است. به ندرت اتفاق می‌افتد سهمی بدون مدیریت یک بازیگر قوی رشد زیادی بکند. بازیگر سهم از یک طرف باید مراقب باشد قواعد سفارش گذاری و هزار ظرافت را رعایت کند تا ناظر بازار مانع رشد سهم نشود. آخر سر هم ناظر (سازمان بورس) بدون هیچ توضیحی و صرفا با ظن به دستکاری قیمت، نماد را مدت‌ها می‌بندد.


این وسط، سخت‌تر از همه نوسانگیرانی هستند که با پول‌های درشت سوار سهم شده و بازی را طوری به هم می‌زنند که دیگر کسی هوس پروژه کردن سهم نکند! به عنوان مثال وارد سهم شده، بعد از ده درصد مثبت ابتدا در صف خرید قسمت عمده سهام را فروخته و مابقی را هم با رنج منفی کشیدن طی همان روز و روزهای بعد به فروش می‌رسانند.


از این طریق بطور متوسط روی هر برگه سهم چیزی بیش از ۵ درصد در چند روز سود می‌گیرند و خوشحال هم هستند! اگر بتوانند این روش را تا آخر سال ادامه بدهند درصد سودی چندین برابر سود بانکی را می‌توانند کاسب شوند! یکی از علل این نوسان‌گیری وحشیانه را می‌توان در ناشناس بودن کدها جستجو کرد. شاید اگر هویت این افراد مشخص بود سنت‌هایی شبیه بازار طلافروشان شکل می‌گرفت. شناسایی افرادی که یک سهم خاص را خریداری می‌کنند از دو طریق سازمان بورس و یا شرکت قابل دسترسی است اما دسترسی به هر دوی اینها برای یک معامله‌گر غیرقانونی است.


بازیگرانی موفق هستند از طریق به فساد کشاندن کارکنان سازمان بورس و یا مدیران شرکت‌ها به این اسامی دسترسی دارند. و البته بررسی کردن پیوسته سهامداران هم کار سختی است البته شاید بتوان با کد نویسی کار را راحت و خودکار کرد.


پیشنهاد می شود اولا بازیگران به عنوان بخشی از اکوسیستم بازار به رسمیت شناخته شوند و ثانیا دسترسی عموم یا دارندگان حداقل درصد مشخصی از کل سهام به جزئیات معاملات بصورت زنده فراهم شود. شفافیت اینجا هم راهگشا خواهد بود. یکی از الزامات به رسمیت شناختن بازیگران به این معنا است که ظن دستکاری باعث بسته شدن نمادها نشود بلکه زیر پا گذاشتن بعضی قواعد جرم‌انگاری شده و آن هم شخص متخلف مجازات شود نه اینکه کلیت نماد و کل سهامداران تنبیه شوند!


این چه وضعی است که وقتی مدیران تخلف می‌کنند مثل "آکنتور"، سهامدار و بخصوص سهامدار خرد باید مجازات شود. بازیگر تخلف می‌کند، باز باید سهامدار مجازات شود و کلا هرچه کاسه-کوزه وجود دارد سر سهامدار بیچاره شکسته شود!


باید پذیرفت هیچ سهمی بدون اراده بازیگر بالا نمی‌رود! بدون یک هماهنگ کننده، ممکن است سهمی واقعا ارزنده باشد ولی مدتها کمتر از ارزش ذاتی معامله شود حتی اگر همه بدانند سهم مذکور ارزنده است. این همان چیزی است که تحت عنوان تله اجتماعی در الگو سازی سیستم‌های پیچیده از آن ذکر و در علم اقتصاد بخش عمومی هم تحت عنوان شکست هماهنگی بحث می‌شود.


اراده بازیگر هم گاهی بصورت ورود پول به سهم محقق می‌شود، گاهی با کار رسانه‌ای و جلب توجه عموم به ارزندگی سهم، گاهی با ورود به هیات مدیره و اصلاح عملکرد مدیریتی سهم و نتیجه بهبود جریان‌های نقدی آتی. گاهی هم ممکن است بازیگر سهم برای کاهش فساد احتمالی در شرکت و در نتیجه احقاق حقوق سهامدار به عنوان مالک شرکت اقدام بکند. هیچ سهمی بدون اراده بازیگر رشد نمی‌کند یعنی حتی وقتی به ظاهر بازیگری هم در کار نیست، عده‌ای نقش وی را بازی می‌کنند!


در چند ماه گذشته که دولت جدید روی کار آمده، سهم‌های بسیاری هستند که هم ریزش سنگین داشتند، هم عمده تحلیلگران بنیادی به ارزنده بودن آنها اذعان دارند و هم کسانی حاضرند برای رشد آنها پول‌های خیلی درشت وسط بگذارند. اما دو دلیل عمده مانع می‌شود:


۱- ممانعت نهاد ناظر مثلا همین "حفارس" به همین دلیل بسته است.


۲- نوسان گیران لاابالی. این روزها بازیگر اگر بتواند از دست مورد دوم جان سالم به در ببرد از ظن نهاد ناظر نمی‌تواند جان سالم به در ببرد و برای همین است که گفته می‌شود دولت نمی‌خواهد بورس رشد کند!


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0