بتاسهم
1400/08/20
20:01
🔹 تحلیلی بر روند شمش #آلومینیوم در بورس_کالا 🔷 در حالی متوسط قیمت شمش آلومینیوم در بورس کالا در سال گذشته در حدود 40 هزار تومان (1.900 دلار) بوده ...

🔹 تحلیلی بر روند شمش #آلومینیوم در بورس_کالا



🔷 در حالی متوسط قیمت شمش آلومینیوم در بورس کالا در سال گذشته در حدود ۴۰ هزار تومان (۱.۹۰۰ دلار) بوده است که در فصل بهار این عدد ۵۳ هزار تومان (۲.۴۰۰ دلار) ثبت شد. در فصل تابستان شاهد افزایش قیمت های جهانی از ۲.۴۰۰ دلار تیر به ۲.۹۰۰ دلار بودیم و در کنار آن افزایش قیمت دلار نیما از ۲۰ به ۲۳ هزار تومان سبب شد که قیمت شمش آلومینیوم نیز به میانگین ۶۰ هزار تومانی برسد. در مهر رالی صعودی قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی به دلیلی بحران انرژی به اوج خود رسید و قیمت جهانی در مهر به قله ۳,۱۰۰ دلار رسید و سبب شد که شمش آلومینیوم در بورس کالا سقف قیمت هفتگی ۷۶ هزار تومانی را ثبت کند. با آرام تر شدن بازار جهانی و ثبات دلار نیما در آبان، شمش آلومینیوم به ۶۴ هزار تومان (۲.۷۵۰ دلار) در هفته اخیر رسیده است.



🔷 نزدیک به دو سال است که عرضه ها در بورس کالای ایران نظم بهتری پیدا کرده است و به صورت مداوم هر هفته شاهد عرضه ۵ تا ۶ هزار تن شمش آلومینیومی هستیم. ضمن اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر انجام معاملات، نظارت کافی را اعمال کرده‌اند.در شش ماهه امسال چهار تولید کننده این محصول جمعا ۲۶۰ هزار تن محصول تولید کرده اند. با توجه به مازاد عرضه این محصول در کشور، از ۱۶۳ هزار تن محصول عرضه شده در بورس کالا در این مدت ، ۱۰۶ هزار تن محصول معامله شده است که در حدود ۶۵ درصد محصول عرضه شده است. همچنین در این مدت در حدود ۱۲۰ هزار تن صادرات ثبت شده است.



🔷 با توجه اعمال ضریب پریمیوم ۱۰ درصدی قیمت پایه بورس کالا نسبت به LME، با وجود صعود قیمت جهانی، رقابت خاصی برای این محصول در بورس کالا در مدت اخیر شاهد نبوده ایم.در مهر ۲۳ هزار تن محصول عرضه و ۱۶ هزار تن معامله شده است و در آبان نیز از ۱۸ هزار تن عزضه، ۱۱ هزار تن مورد تقاضا واقع شده است.


کارگزاری بانک صنعت و معدن

انتهای خبر

0
0